Miten pesette treenivaatteet hajuttomiksi?
Lapsen treenivaatteet ovat niitä tavallisia joukkueen yhteisiä paitoja, shortseja ja verkkareita. Nyt noihin on teinin hienhaju jo pinttynyt, vaikka olen pessyt jokaisen käytön jälkeen. Ehkä noita ei enää raikkaaksi saa, mutta miten toimisin tulevaisuudessa.
Miten te muut pesette urheilukamat, niin että ne olisivat raikkaita mahdollisimman pitkään?
Kommentit (18)
Tekokuituvaatteiden ongelma. Siksi käytän itse urheillessa mieluummin vanhoja t-paitoja ja collegehousuja. Ei kyllä auta ap:n asiaa millään lailla mutta pitipähän sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa Hajunpoistaja -nimistä ainetta. Toinen, mitä voi kokeilla, on etikka. Joko ihan tavallinen etikka tai pyykkietikka.
Kiitos vinkistä! En ole tutustunut tuotteeseen, mutta pitääpä tutustua.
Ap
60 asteessa aina. Ja kyllä voi pestä pesulapun merkinnästä huolimatta. Merkinnät tehdään ikään kuin varmuuden vuoksi matalammalle lämpötilalle.
Pesu 60 asteessa, vaikka kuinka olisi lätkäisty 30 astetta pesuohjeeseen. Sanoohan sen järkikin, ettei ilman korkeaa lämpötilaa tule treenivaatteet puhtaaksi.
Eikä muuten ole menneet vaatteet miksikään, vaikka en ole pesuohjetta noudattanutkaan.
Komppaan edellisiä, korkeampi pesulämpötila ja/tai etikka. Voi liottaa laimennetussa etikassa ennen pesua, tai käyttää etikkaa huuhteluaineena.
Pese ne AINA vähintään 60 asteessa.
Laita joukkoon etikkaa, jonka jälkeen viet vaatteen kuivumaan/raikastumaan ainakin ensin ulos.
Myös talvella, koska etikka haisee ensin vaatteessa.
Se neutraloi pahoja hajuja, eikä kuivuttuaan enää haise.
Näillä (AINA 60 asteen pesu/etikka) on lähtenyt vaatteista kaikki hajut. Mm kissankusi, hiki, tupakka jne jne.
Pesu vähintään 40 asteessa kunnon pesuohjelmalla eli yli 1,5h pesu. Ei mitään pilipali sporttiohjelmia. Kovemmissa asteessa saattaa lähtee painatukset ja pinnoitteet käveleen, mutta vielä puhtaampaa tulee.
Pyykkietikka meillä todettu hyväksi. Sitten toinen hyvä, jolla sain vaatteista hajua pois, oli pyykindesinfiointiaine, joka laitetaan huuhteluaineen/etikan sijasta.
Aiempien kommentoijien tavoin tiiviisti iholla olleet treenikamppeet pesen itsekin 60 asteessa vaikka pesuohjeen mukaan 40 astetta olisikin se maksimi. Jos kamppeet eivät sitä kestä, niin vaihdan jonkin toisen valmistajan vastaaviin. Käytän itse huuhteluaineena myös ihan vain tavallista väkiviinaetikkaa.
Sport-pesuaine ja/tai pyykkietikka on meillä riittänyt. Kuivatus paikassa, jossa hyvä ilmanvaihto, jos kostean lämpimässä kylppärissä kuivattaa, vaatteisiin tulee karmivia haju.
Olen joskus laittanut pesukoneeseen huuhteluaineeksi tärpättiä.
Ehdottomasti pesu 60 asteessa (vaikka pesulapussa lukisi mitä) ja heti, kun treenit ovat päättyneet. Huuhteluaineeksi etikka.
Etikka kannattaa ostaa ruokaosastolta ruokahyllystä (usein öljyjen kanssa samassa). Etikka on lähes ilmaista siellä. Ja samaa kamaa kuin pyykkiosaston kallis etikka.
Pyykkien nosto heti koneesta ja ilmavasti kuivumaan, eikä todellakaan mihinkään tunkkaiseen kylppäriin, mieluiten ulos tai vaikka olkkariin yms.
Vaatteet laitetaan kaappiin vasta rutikuivina, ei saa yhtään olla kosteutta viikatuissa vaatteissa.
Paljon pesuainetta. Kyllä aina on lähtenyt hajuttomaksi. Itsekkin olen pelannut ja harrastanut vaikka mitä ja käyn salilla.
Vierailija kirjoitti:
Pesu vähintään 40 asteessa kunnon pesuohjelmalla eli yli 1,5h pesu. Ei mitään pilipali sporttiohjelmia. Kovemmissa asteessa saattaa lähtee painatukset ja pinnoitteet käveleen, mutta vielä puhtaampaa tulee.
Osa painatuksista kestää, muttei todellakaan kaikki. Mä oon lasten harrastuksissa nähnyt monet kerrat erinäisiä peli- tai treenivaatteita, joissa on pesujen jälkeen esimerkiksi pelaajanumerosta jäljellä enää numeron muotoisen liimapinnan jäänteet. Pukuhuoneessa nämä lapset vääntää itkua kavereilleen, että kato mitä tapahtui kun äiti pesi tän. Ja vieressä äiti toteaa muille vanhemmille, että kestää mitä kestää, 60 asteessa pestään.
60 asteen pesu. 1 tl huuhteluainetta.
Tuttu juttu!
Uudet rumpuun laitettavat pesutabletit poistaa hajut. Rainbow merkiltäkin löytyy näitä edullisesti.
Toimii! Ja pesee vaatteet puhtaaksi, vaihdoin juuri itse näihin.
60 asteessa pesu, lukipa ohjeissa mitä vaan. Ja piste.
Kaupasta saa Hajunpoistaja -nimistä ainetta. Toinen, mitä voi kokeilla, on etikka. Joko ihan tavallinen etikka tai pyykkietikka.