Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja päivähoidon aloittamiseen

27.12.2006 |

3,5 vuotias poikani ja 1 vuotias tyttäreni aloittavat päiväkodin helmikuussa. Olisin kiitollinen neuvoista, lähinnä siitä että minkälaisia vaatteita ja tarvikkeita kannattaa hankkia. Tarvitaanko vaihtohaalarit, ja monet hanskaparit? Tyttö joka täyttää vuoden kun hoito alkaa ei vielä kävele, vaan ryömii (on hidas oppimaan, joten menee varmaan vielä jonkun aikaa ennenkuin alkaa kävelemään) ja olen miettinyt että kannattaako hänelle hankkia kuravaatteet vielä tässä vaiheessa? Hänellä on käytössä Reimatecin talvihaalari. Laitetaanko niin pienet yleenä maahan myörimään?

Onko hyvä olla päiväkodissa erilliset kuravaatteet ja saappaat, joita ei yleensä kiikuta kotiin päivän päätteeksi?

Löytyisiköhän netistä mitään " listaa" tai juttua mistä saisi hieman vinkkejä siihen mitä ja kuinka paljon vaihtovaatteita jne kannattaa pakata mukaan päiväkotiin?

On varmaan itsestään selviä nämä asiat sitten kun lapset on olleet hoidossa jonkin aikaa, nyt vaan olis hyvät neuvot ja kokemukset tarpeen :))) Ja nythän on alennusmyynnit käynnissä, niin saisi hieman edullisemmin hankittua näitä varusteita.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli neuvoisin sinua rohkeasti kyselemään tulevan hoitopaikan henkilökunnalta toiveita lasten varusteiden suhteen. Voin kertoa kuitenkin oman lapseni päiväkodin sekä oman työpaikkani (päiväkoti myöskin :)) käytännöistä.

Eli 1-vuotiaalle:

- vaippoja, yleensä toivotaan tarravaippoja niin ei aina tarvitse riisua kaikkia housuja pois vaippaa vaihtaessa

- jos reimatec-haalari, meillä ei kuravaatteita laiteta erikseen, kumpparit on hyvä olla aina pk:ssa varalla, ja kurakintaat

- hanki parit keskihintaiset vettä hylkivät kintaat, sillä reimatecit, joita ei saa laittaa kuivauskaappiin, eivät ehdi kuivua huoneenlämmössä päivän aikana, jos kastuvat kunnolla. Ja alle on hyvä olla lapset varalla pakkaspäivä varten.

- villasukat, villapuku

- varavaatetta riittää kaksi vaatekertaa, mutta kun pottaharjoittelu kunnolla alkaa, on housuja hyvä olla useita :)

- unikaveri tms.

- jarrusukat tai sisätossut tai sandaalit, kun kävelee

Meillä nämä konttaajat istuvat rattaissa ja ovat sylissä pakkasilla (etteivät istu maassa ja pallellu), lauhalla pääsevät hiekkalaatikolle

Isommalle:

- vanhempien valokuvat ovat ainakin aluksi tosi hyvä juttu, kun ikävä yllättää, voi niistä tankata turvaa

- sisätossut

- kaksi vaihtovaatekertaa riittää

- unikaveri

- ulkoiluvaatteet sään mukaan. itse käytän lapsellani rapakelillä kirppistoppapukua ja kuriksia, pakkasille on kosteutta hylkivä lämmin haalari ja villapuku. kumpparit pidän aina päiväkodissa, näin talvella karvavuoriset. vaikka olisi kosteuden pitävä haalari, kurakintaat tarvitaan, toppakintaat ja varalle alle villalapaset, sekä varakintaat, jos kastuvat täysin. Kalliit vedenpitävät kintaat eivät ainakaan minun kokemukseni perusteella toimi, kovilla pakkasilla ovat kylmät ja lämpimämmällä kastuvat sisältä päin lapsen käden hikoillessa. ja kuten edellä jo kirjoitin, on niiden kuivatus ongelma

- pienelle pakkaisin vielä jonkin perusrasvan nimellä varustettuna mukaan, jos iho sitä kaipaa

toivottavasti oli apua, kysele lisää minulta tai tulevilta hoitajilta :)

Vierailija
2/6 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä! Kiitos! Meillä poika menee 1v. iässä perhepäivähoitajalle, nämä listat oli hyviä siihenkin :)

Mä kysyisin tohon hoidonaloitukseen liittyen vielä, että miten lasta ois hyvä totuttaa hoitoon? Siis käytännönvinkkejä siihen kuinka monena päivänä ois hyvä tutustua tulevaan hoitopaikkaan vanhemman kanssa ja kuinka pitkän aikaa kerrallaan olisi vanhemman kanssa siellä? Olisiko tämän lisäksi hyvä harjoitella jonain päivänä hoitoon jäämistä lyhyemmäksi aikaa (esim. muutama tunti) vai suoraanko vanhempien helmoista vieralle?

-Terppari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä listasta on jo paljon apua :) Olen vasta muutama päivä sitten ottanut vastaan hoitopaikan, ja ajattelin vuoden vaihteen jälkeen soitella sinne päin ja kysyä milloin pääsemme sinne tutustumaan. Pitää silloin kysellä henkilökunnalta lisää näistä varusteasioista. Voihan olla että sieltä sais ihan kirjallisena tietoa päiväkodin arjesta ja säännöistä.

Kiitos kuitenkin vielä :)

Vierailija
4/6 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö ihan kaikki varusteet nimikoida? Miten esim alusvaatteet? Miten merkkaan tutin?

Vierailija
5/6 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimen saa kätevästi, kun liimaa niihin tavallista ihoteippiä ja kirjoittaa sitten siihen. Hoitajilla meinaa aina mennä hanskat ja sukat sekaisin, kun joka lapsella tahtoo olla saman väriset. Tuttia en ole merkannu mitenkään, kun sitä ei yleensä käytetä muuten kuin nukkumaan mennessä. Muuten tutti on lapsen omassa korissa.

Vierailija
6/6 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen merkannut kaikki mahdolliset vaatteet, sillä se helpottaa henkilökunnan työtä merkittävästi ja vaatteet eivät silloin myöskään vaihdu ja mene hukkaan. Olen kirjoittanut pesuohjelappuihin nimen merkkautussilla, jos lappua ei ole, olen kirjoittanut nimen kanttinauhan pätkään ja ommellut muutamalla pistolla kiinni esim villasukan varteen.

Samalla merkkaustussilla voi nimetä myös tutin, mutta niitä kyllä säilytetään nimetyissä kipoissa tai nauloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan