Kuinka paljon alanvalintaa miettiessäsi mietit palkkaa tai työaikoja?
Mun äiti oli sairaanhoitaja ja hän teki päivätyön lisäksi päivystyksiä. Päätin jo lapsena, että sairaalaan en ainakaan ikinä halua, vaan viettää juhlapyhät vapailla perheen luona. Myös muut ammatit, joissa voi joutua tekemään vuorotyötä hylkäsin.
Palkkaakin mietin, siksi hylkäsin taidealat, päätin pitää ne harrastuksena. Päädyin sitten it-alalle (silloin atk), siisti päivätyö ja kohtuuhyvä palkka ilman ylitöitä. Olen ollut tyytyväinen valintaani.
Kommentit (6)
Mä mietin vain työllisyyttä. Tarvitsin äkkiä vakipaikan asuntolainan varten, sellaisen sai matalapalkka-alallakin parikymmentä vuotta sitten. Nyt en sitten yrityksistä huolimatta pääse pois tältä ekalta alalta, toinen ei vedä. Onneksi sentään se laina on jo historiaa, voi vaan keikkailla.
Kyllä se vaikutti ratkaisevasti. En halunnut vuorotyötä niin kauan, kuin lapset on olleet pieniä.
Nyt nuorimmainen on 17v. ja olen tehnyt vuorotyötä vajaa kolme vuotta. Tässä elämäntilanteessa koen, ettei ole mitään merkitystä, mille päivälle vapaat osuu ja kuinka monta iltaa/yötä viikossa menee töissä.
Palkkan lisäksi mietin työskentelyä naisten keskuudessa - ei kiitos! ja valitsin miesvaltaisen alan.
Päivätyö. Silloin kun opiskelin 30 vuotta sitten itse asiassa en edes tiedostanut, että hoitotyö ja kaupankassa on vuorotyötä.
Työaika vaikutti eniten, sen ohella sen hetkinen työllistävyys. Palkkaa en miettinyt.
Aivan ensimmäisenä mietin, mitkä työt ovat ylipäätään mahdollisia vaikean astman, atopian ja allergioiden kanssa ja sitten muita asioita.
Minullakin työajat vaikuttavat merkittävästi. En halua vuorotyöhön. Olen kokeillut joskus ja vihasin sitä. Palkka vaikuttaa vähemmän, mutta vaikuttaa kuitenkin. Tosin nyt olen matalapalkka-alalla, mutta suunnittelen lähteväni opiskelemaan eri alaa. Toiveena on parempipalkkainen työ.