Kysymys kunnioittavasta puhetyylistä
Mun äidille on ollut aina tärkeää arvottaa ihmisiä ääneen. Tyyliin sanoo, että tämä sukulaisemme on lääkäri ja tämä toinen taas menestynyt muusikko. Antaen ymmärtää heidän olevan ihmisinä kaiken arvostelun yläpuolella. Minua hän ei pidä tällaisessa asemassa.
Olen alle vuoden työskennellyt uudessa asiantuntijatyössä toimihenkilönä. Kerroin äidilleni, että olen alkanut tehdä jonkun verran etätöitä ja pitänyt siitä rauhasta kotona työskennellessä. Sanoin, että varmaankin aion jatkossa lisätä etätyön määrää. Äitini kysyi, että saanko tehdä niin. Tässä kohti kysyin, että mitä äiti tarkoittaa tällä. Tarkensin sitten, että joku saattaisi sanoa noin kun tarkoituksena on vähätellä toista. Ikäänkuin olet niin mitätön, että sinulla ei voi olla mitään valtaa siihen missä työskentelet.
En nyt varsinaisesti suuttunut hänelle, mutta kovasti kysyin syytä miksi käytti tuollaista kieltä. Itselle ei tulisi mieleen sanoa noin aikuiselle ihmiselle kuulumisten vaihdon yhteydessä. Sehän on sen ihmisen ja hänen työnantajan välinen asia missä ja miten työnsä tekee.
Onko muilla kokemuksia tällaisista sammakoista, joilla paljastetaan miten ei välttämättä arvosteta toista kovin korkealle?
Kommentit (8)
Ehkä ap:n äiti ei ymmärrä mitä etätyö on. Omassa perheessä vähän samaa, tosin uskoisin, että ilman väheksyntää. :D Vanhempani soittelevat mihin aikaan tahansa tai pyytävät käymään hoitamassa jonkin homman, koska "sullahan on etätyöpäivä". Eli vapaapäivä, ilmeisesti. :D
Mikäs tässä liittyy provoihin. Ihan normaaleja arjen hämmennystä aiheuttavia tilanteita tällaiset. Ja tämä ihan oikea paikka puida tällaista kun voi saada näkökulmia.
Tällainen väheksyntä tuli mieleen:
Kerroin siskolleni, että eräs mies oli pyytänyt minua treffeille. "Sua?! Miksi?!" sisko tyrmistyi.
No jaa-a. Ehkäpä mies oli kiinnostunut minusta.
No mulla oli kerran uusi tunika, jonka olin ostanut Nanson alesta. Ei ehkä näyttänyt ihan tyypilliseltä Nanson tuotteelta, niin äiti ihasteli ja kehui, että on hieno ja sitten sanoi, että ei heti ajattelisi, että on Nanson tuote, että voisi ulkonäön puolesta olla esim. Indiskasta, Kappahlista tai vastaavasta.
Että silleen, onhan näitä.
Nanson vaatejutusta en olisi loukkaantunut. Onnellinen olen kai, jos tällaoset vähättelyt jäävät huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap:n äiti ei ymmärrä mitä etätyö on. Omassa perheessä vähän samaa, tosin uskoisin, että ilman väheksyntää. :D Vanhempani soittelevat mihin aikaan tahansa tai pyytävät käymään hoitamassa jonkin homman, koska "sullahan on etätyöpäivä". Eli vapaapäivä, ilmeisesti. :D
Paitsi että ap:n äidin veljet tekevät etätöitä, enkä oikein näe sellaista tilannetta missä hän heiltä erikseen kysyisi onko toimintaan saatu ylemmältä taholta suostumus. Niin siitä juuri syntyy tunne eriarvoistamisesta tai väheksymisestä. En olisi tehnyt tätä avausta jos hän puhuisi kaikille ihmisille noin. Ap
Äitisi elää edelleen vanhana ajan hierarkisessa maailmassa? Ehkä siksi kysyy "saako". Tottakai saa. Se voi olla ahdistavaa toiselle ja antaa kuvan että olisit muka siinä asemassa, ettet voisi itse päättää, pitäisi kysyä aina lupa siihen ja tähän. Tottakai sun ja muiden pitäisi voida vaikuttaa elämänsä sisältöön ja miten tekee työt, vai sopiiko joku työ jne. Ihmisten ei pitäisi olla työpaikan vankeja. Etä on ihan hyvä juttu, jos siitä tykkää.
0/5