Eilen vauvaperheellä kylässä, yöllä mahataudissa!
Iski morkkis - kuinkahan käy. Olimme eilen 3-viikkoista vauvaa katsomassa, täysin terveinä tietysti. Yöllä mies sitten alkoi oksentaa ja on nyt ihan kanttuvei. Harmittaa ihan vietävästi. Mies ei pitänyt vauvaa sylissä, mutta nuo mahapöpöthän ovat leviävää sorttia. Minä ja lapset ollaan vielä terveinä, voiskohan käydä niin hyvin, ettei tuo vauva saisi mahatautia? Mies sanoo, että ainoa, jonka tietää oleen taudissa, oli joku etäinen työkaveri viime viikolla - mistä tässä nyt olisi ptänyt tauta pysyä karanteenissa?
Kommentit (5)
Söittekö jotain vauvaperheessä? Tai onko miehesi syönyt muuten jotain sellaista, mitä et ole itse syönyt. Voipi olla sieltä vauvaperheestäkin tuo tartunta lähtöisin.
Jos perheessä ei ole vuoteen mahatautia ja lapset on muutenkin lähes aina terveitä ja sitten iskee toiseen lapseen mahatauti ja toiseen 6 päivän päästä siitä, ei ole mitään epäilystä etteikö olisi samaa perää.
Jos on viikon välit taudeissa, niin on syytä epäillä toista tartuntalähdettä.
Jos vauva on (täys)imetyksellä, hän tuskin saa tautia. Noin pienille mahatauti tulee tosi harvoin. Etkä sinä voinut sitä mitenkään tietää että teillä oli tautia. Ilmoita toki vauvan äidille, että osaa seurata mutta turha huoli pois!
Ethän voinnu mitenkään tietää. Kannattaa kuitenkin ilmottaa vauvaperheelle, että tietävät mistä johtuu jos vauva alkaa sairastaa. Meillä ei lapset noin pieninä ole sairastanut vaikka olis tekemisissä sairaiden kanssa, itse asiassa ovat taineet olla jo yli puolivuotiaita kun ollu ekan kerran kipeenä, mutta tietysti toiset sairastuu helpommin. Mutta teijän vika se ei missään tapauksessa olis.