Te joilla kuukautiset eivät ole kivuliaat
Voisitteko vastata muutamaan kysymykseeni, jos täältä löytyy naisia jotka eivät ole kärsineet kivuliaista kuukautisista:
1. Millainen on tyypillinen päivän ravitsemuksesi? Syötkö paljon sokeria tai muuta ns epäterveellistä? Käytätkö lisäravinteita?
2. Käytätkö tai oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja jos olet, niin minkä ikäisenä aloitit ja kuinka kauan käytät/käytit?
3. Oletko saanut suunnilleen kaikki rokotusohjelman rokotukset ja tehosteet aikuisena? Tai jos et ole saanut, mitä et ole saanut?
4. Onko sinulla lapsia? Jos ei, niin haluaisitko kuitenkin joskus tulevaisuudessa?
Kiitos jos joku viitsii vastata.
Kommentit (35)
1. Millainen on tyypillinen päivän ravitsemuksesi? Syötkö paljon sokeria tai muuta ns epäterveellistä? Käytätkö lisäravinteita?
- En käytä lisäravinteita. Syön erittäin epäterveellisesti ja olen alkoholin suurkuluttaja.
2. Käytätkö tai oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja jos olet, niin minkä ikäisenä aloitit ja kuinka kauan käytät/käytit?
- En käytä enää enkä ole 15 vuoteen käyttänyt. Alle parikymppisenä käytin pari vuotta.
3. Oletko saanut suunnilleen kaikki rokotusohjelman rokotukset ja tehosteet aikuisena? Tai jos et ole saanut, mitä et ole saanut?
- Lapsena sain ne perus ohjelman mukaiset, aikuisena en ole ottanut mitään rokotuksia.
4. Onko sinulla lapsia? Jos ei, niin haluaisitko kuitenkin joskus tulevaisuudessa?
- Ei lapsia enkä niitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Näistä vastauksista ei saa mitään yhtenevää, vastauksia toki on hyvin vähän. Mielenkiintoista olisi tietää miksi ap valitsi juuri nämä kysymykset.
Sen verran löytyy samaa vastauksista että ruokatottumukset ja ehkäisyn käyttö vaihtelee ihmisillä elämän aikana.utta senhän kaikki tiesi. Minulla ne ei ole vaikuttanut kuukautisia.
En tiedä aihepiiristä mitään koska en ole joutunut perehtymään, mutta ap:n kysymyksistä tulee olo, että onko terveydenhuolto taas syyllistänyt naiset heidän terveysongelmistaan ja pyrkii vakuuttamaan että salaattia syömällä kivut loppuu? Jos sitä et tee niin et ole tehnyt tarpeeksi ja sitten ollaan vain voi voi ja jätetään ihminen kärsimään? Hirveää laiskuutta terveydenhuollolta vastuullistaa kärsivä nainen ja keksiä näitä tekosyitä jos näin on.
Ap täällä. Kiitos vastauksista. Kärsin itse voimakkaista kuukautiskivuista, endometrioosiepäily on. Kun syön minipillereitä, ei kipuja ole.
Olen kuullut erilaisia väitteitä syistä ja myös väitteitä, millä kipuja voi lieventää. Siksi näitä kysyin. Olen siis kuullut esim että lastensaanti vie kivut ja joku täälläkin vastasi niin. Itselläni lapsia ei ole enkä ole niitä hankkimassa mutta yleisen oppimisen kannalta kysyn ja pohdin onko näillä yhteyttä. Joskus kuulin väitteen, että tetanusrokote voisi aiheuttaa endometrioosin, ja itse kun rupesin miettimään niin tosiaan sen jälkeen kuukautiset muuttui selkeästi kun aikuisena tehosteen sain. Siis minulla oli nuorempana tavalliset lievät kuukautiskivut jotka muuttui ihan erilaisiksi samana vuonna kun tetanuspiikin sain. Mutta yhteyttä en voi tietysti varmasti sanoa.
Olen kuullut ruokavalion yhteydestä. En tietysti ajattele, että roskaruoka aiheuttaisi menkkakivut, mutta voin uskoa että ruokavalio voi lieventää tai pahentaa olemassaolevia oireita. Hormonaalisen ehkäisyn suhteen en väitteitä ole kuullut, se oli vain oma mietintöni voiko vaikuttaa.
Tämän kyselyn perusteella en vedä kovin ihmeellisiä johtopäätöksiä, tässä ei ole mitään yhteistä nimittäjää joka toistuisi, mutta kiitän vastauksista kuitenkin.
Ja siis terveydenhuolto ei tietenkään ole syyllistänyt enkä ole näitä heidän ohjeistaan lukenut. Terveydenhuollolla ei taida ohjeita olla, lääkkeillä ja hormoneillahan siellä mennään. Nämä väitteet olen lukenut vaihtoehtolähteistä. Toivoisin että näistä saisi keskustella ja ihmetellä miksi esim endometrioosi lisääntyy. Onko se lapsensaannin väheneminen, hormonit tai mikä muu hyvänsä, niin keskustelua tarvitaan. Harmi vain kun kaikki poistetaan jos pohdit ääneen.
1. Syön epäterveellisesti. Lähes päivittäin jotakin sokeripitoista.
2. En käytä hormonaalista ehkäisyä, en ole koskaan kokeillut
3. Lapsena ainakin, aikuisena en niinkään, koronarokotteet toki
4. On kolme lasta, ei tule enempää
1. Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. En muuten rajoita syömisiäni, eli sokeria silloin kun tekee mieli, ei kuitenkaan päivittäin. Lisäravinteena D-vitamiinia talvisin ja ajoittain syön rautakuurin juurikin kuukautisten takia..
2. Käytin hormonaalista ehkäisyä kymmenen vuotta 20-30 vuotiaansa. Sitten kävin sterilisaatiossa ja nyt olen ollut luomuna yli 10 vuotta. Jos ja kun vaihdevuosioireet tulee niin olen valmis käyttämään taas hormoneja.
3. Olen saanut kaikki rokotteet ja tehosteet ja matkustelun vuoksi myös ylimääräisiä rokotuksia.
4. Ei ole lapsia enkä enkä halua.
1. Syön terveellisesti, paljon vihanneksia ja hedelmiä. Sokeria silloin tällöin, aika harvoin nykyään, ei ole herkkupäivää.
2. Oli minipillerit muistaakseni 14v ehkä vuoden? Sen jälkeen ei ole ollut.
3. Olen tietääkseni saanut kaikki rokotteet (ei korona iik)
4. Ei ole vielä lapsia.
Oon jo ylittänyt vv-iän mutta siis
Olen syönyt ikäni paljon sokeria, enkä muutenkaan kovin terveyshakuisesti. Paljon pizzaa, makkaraa, mutta myös paljon kasvisruokaa. Aina ollut normaalipainoinen / hoikemman puoleinen. Ei lisäravinteita, ehkä joskus satunnaisesti jotain vitamiinia.
Pillerit about koko hedelmällisen ajan.
Aikuisena saanut varmaan tetanusrokotteen ja joskus polio-, nyt korona 3X, influenssarok. en ikinä.
Lapsia ei ole, omasta halusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä vastauksista ei saa mitään yhtenevää, vastauksia toki on hyvin vähän. Mielenkiintoista olisi tietää miksi ap valitsi juuri nämä kysymykset.
Sen verran löytyy samaa vastauksista että ruokatottumukset ja ehkäisyn käyttö vaihtelee ihmisillä elämän aikana.utta senhän kaikki tiesi. Minulla ne ei ole vaikuttanut kuukautisia.En tiedä aihepiiristä mitään koska en ole joutunut perehtymään, mutta ap:n kysymyksistä tulee olo, että onko terveydenhuolto taas syyllistänyt naiset heidän terveysongelmistaan ja pyrkii vakuuttamaan että salaattia syömällä kivut loppuu? Jos sitä et tee niin et ole tehnyt tarpeeksi ja sitten ollaan vain voi voi ja jätetään ihminen kärsimään? Hirveää laiskuutta terveydenhuollolta vastuullistaa kärsivä nainen ja keksiä näitä tekosyitä jos näin on.
Eli on hyvä ettei lääkäri enää uskalla sanoa potilaalle etä "hei sä olet sairaalloisen lihava ja siksi kipeä, kannattaa laihduttaa", nykyäänhän kai jo pyritään haastamaan lääkäreitä oikeuteen kunnianloukkauksesta tuollaisissa tapauksissa?
Minulla oli nuorena todella kipeät kuukautiset ja hankin ehkäisypillerit juuri noita kipuja helpottamaan. Kun lopetin pillereiden käytön viisitoista vuotta myöhemmin ja kivut eivät tulleet enää takaisin vaikka en enää syönytkään pillereitä. Ihan pientä kipua nykyään, joka ei pahemmin haittaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran löytyy samaa vastauksista että ruokatottumukset ja ehkäisyn käyttö vaihtelee ihmisillä elämän aikana.utta senhän kaikki tiesi. Minulla ne ei ole vaikuttanut kuukautisia.En tiedä aihepiiristä mitään koska en ole joutunut perehtymään, mutta ap:n kysymyksistä tulee olo, että onko terveydenhuolto taas syyllistänyt naiset heidän terveysongelmistaan ja pyrkii vakuuttamaan että salaattia syömällä kivut loppuu? Jos sitä et tee niin et ole tehnyt tarpeeksi ja sitten ollaan vain voi voi ja jätetään ihminen kärsimään? Hirveää laiskuutta terveydenhuollolta vastuullistaa kärsivä nainen ja keksiä näitä tekosyitä jos näin on.
Eli on hyvä ettei lääkäri enää uskalla sanoa potilaalle etä "hei sä olet sairaalloisen lihava ja siksi kipeä, kannattaa laihduttaa", nykyäänhän kai jo pyritään haastamaan lääkäreitä oikeuteen kunnianloukkauksesta tuollaisissa tapauksissa?
Täällä oli joskus ketju jossa ihmiset kertoi terveysvaikutuksista jotka laihdutus tuonut. Moni koki motivoivana sen. Olisihan se huippua jos lääkäri lähtisi motivoimaan painonpudotukseen (tarkoitan motivointia, en lihavuudesta haukkumista), mutta eihän se lääkkeiden menekkiä lisäisi. Pitää ymmärtää että aika monen lääkärin lompakkoon vaikuttaa hyvät välit lääkeyhtiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuorena todella kipeät kuukautiset ja hankin ehkäisypillerit juuri noita kipuja helpottamaan. Kun lopetin pillereiden käytön viisitoista vuotta myöhemmin ja kivut eivät tulleet enää takaisin vaikka en enää syönytkään pillereitä. Ihan pientä kipua nykyään, joka ei pahemmin haittaa elämääni.
Mahtava juttu! Tuleeko itsellesi mieleen mikä voisi olla syynä kipuihin silloin ja miksi nyt poissa? Saitko lapsia? Itse olen kivuton minipillereillä mutta kivut palaa puolessa vuodessa jos lopetan.
- Ihan tavallista ruokaa, usein syön herkkuja.
- Olen käyttänyt joskus, aloitin n. 23-vuotiaana, hormonikierukka poistettu 5 vuotta sitten (olin 28).
- Hmmm, en ole saanut kaikkia tehosteita, en osaa sanoa että mitkä puuttuvat :D
Kiitos jos joku viitsii vastata.
- Ei ole, eikä tule todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava juttu! Tuleeko itsellesi mieleen mikä voisi olla syynä kipuihin silloin ja miksi nyt poissa? Saitko lapsia? Itse olen kivuton minipillereillä mutta kivut palaa puolessa vuodessa jos lopetan.
Ei aavistustakaan. Lapsia minulla ei ole. En tiedä olisiko keho itsestään korjannut ongelman vai oisko noi pillerit sitten voinut jotenkin muuttaa sitä kehoni toimintaa pysyvästi. Myös vuodon määrä on ja kesto on huomattavasti lyhyempi nyt kuin silloin ennen.
Sen verran löytyy samaa vastauksista että ruokatottumukset ja ehkäisyn käyttö vaihtelee ihmisillä elämän aikana.utta senhän kaikki tiesi. Minulla ne ei ole vaikuttanut kuukautisia.