Opettajan kaksinaamaisuus ruutuajassa
Minulla on ekaluokkalainen, jolla on hyvin vähän ruutuaikaa. Lapsi on menossa keväällä ADHD-tutkimuksiin, kun on aina ollut hankala mm. istua paikallaan, naputtaa koko ajan jalalla tmv, koko ajan siis jotain pientä liikettä.
Meillä oli Hojks tuossa muutama viikko takaperin ja siellä kysyttiin myös ruutuajasta. Lapsi saa viikonloppuisin pelata sellaista oppimispeliä, jossa pitää esim. äänestä tunnistaa oikea eläin, laskea montako tavaraa kuvassa on ym. Ja aika on lyhyt, 20min/pvä.
No opettaja oli tästä nyt sitten kovin, kovin huolissaan ja mietti josko tämä peli aiheuttaa tämän jatkuvan liikkumisen tuolilla ja sen, ettei pysy paikallaan. Hän oli todella järkkymätön sen suhteen, että nyt kaikki ruutu pois heti paikalla. No lapsi on nyt ollut ilman tuota vähäistä peliaikaa ja ihan yhtälailla on levoton kuten aiemminkin.
Mutta nyt siis aiheeseen, minua ärsyttää tämä asia aivan älyttömästi, koska koulussa lapselle annetaan joka päivä iPad jolla saa pelata jotakin vastaavaa oppimispeliä, mutta opettajan mielestä kotona oleva ruutuaika on itse s*atanasta.
Miten asian voisi ottaa nätisti esille opettajan kanssa, että mitä ihmeen eroa kotona ja koulussa olevalla ruutuajalla oikein on, kun melkein sama pelikin?
Kommentit (8)
Miksi ottaa esille mitenkään? Opettaja voi olla ihan mitä mieltä haluaa ja te toimitte miten oikeaksi näette. Toki voittehan te kysyä, että miksi sitä samaa peliä sitten pelataan koulussa, jos se on kielletty kotona. Mä olisin jo kysynyt.
Tämä on kaikkia lapsia koskeva asia.
Lapsille tosiaan jaetaan omat padit jo 1. luokalla, läppärit myöhemmin, kirjat ja vihkot jäävät pois - ja valtakunnallisesti ollaan huolissaan liiasta ruutuajasta?
Minä olen enemmän huolissani siitä, ettei lapset opi kunnolla kirjoittamaan käsin, eikä ajatuksella lukemaan oikeita kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ottaa esille mitenkään? Opettaja voi olla ihan mitä mieltä haluaa ja te toimitte miten oikeaksi näette. Toki voittehan te kysyä, että miksi sitä samaa peliä sitten pelataan koulussa, jos se on kielletty kotona. Mä olisin jo kysynyt.
No ihan totta kyllä. Jotenkin vain häiritsee tuo, että kotoa pitää saada ruutuaika kitkettyä pois, niin voi sitten hyvillä mielin lyödä ruudun käteen koulussa.
Minua häiritsee muutenkin, kun kouluissa käytetään nykyään niin paljon ruutuja, mutta samaan aikaan joka tuutista huudetaan, miten ruutu pilaa aivot ja ruutuaika täytyy pitää minimissä.
Pitää kyllä kysyä opettajalta, että mitä eroa hän nyt näkee tässä ruutuajassa kotona ja koulussa, kun melkein sama pelikin kyseessä.
Ap
Onneksi minun lapsuudessa ei ollut mitään ruutuja
Ihan naurettavaa touhua opettajalta. Nosta vain kissa pöydälle ja kysy asiasta.
Haiskahtaa kovin pahasti provolta, koska kyllä jokainen aikuinen ihminen olisi osannut ihan asiallisesti kysyä, että mikä ero on koulun ja kodin ruutuajalla. Ei siitä tarvitse alkaa huutamaan ja riehumaan. Ap:lla on vain jokin agenda, jossa haluaa kylvää närkästystä opettajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa kovin pahasti provolta, koska kyllä jokainen aikuinen ihminen olisi osannut ihan asiallisesti kysyä, että mikä ero on koulun ja kodin ruutuajalla. Ei siitä tarvitse alkaa huutamaan ja riehumaan. Ap:lla on vain jokin agenda, jossa haluaa kylvää närkästystä opettajia kohtaan.
No en ole vielä kysynyt, kun tämä on suhteellisen tuore tapaus. Ensimmäinen lapsi joka aloitti koulussa, niin kaikki on vielä aika uutta. En olekaan alkamassa huutamaan ja riehumaan, enkä ole närkästynyt opettajia kohtaan, vaan ihan tosissani ihmettelin tätä ja ajattelin täältä kysyä, josko jollakin olisi ollut samanmoista.
Ap
up