osaaks jokukertoa mulla asiaa asunnon myymisestä!??
eli ostetiin 2 vuotta sitten kerrostalo kaksio ja maksettiin noin 100 000 euroa. nyt on rempattu ja hinta on noin 145 000 euroa.
on erottu ja nyt mies olisi valmis myymään tän mulle tolla 100 000 eurolla, että voitais antaa lasten jäädä kotiinsa erosta huolimatta, niin onnistuuko toi? verottaja? mitä mahtaa pankki sanoa? välittäjä?
Kommentit (11)
Eikä verottajan pitäisi asiaan puuttua, koska olette asuneet siinä sen kaksi vuotta, myyntivoittoa ei tule ja asunto jää toiselle puolisolle.
alihintainen niin voidaan katsoa lahjaksi => lahjan saaja (eli sinä) maksaa lahjaveroa.
sitten juristin kanssa sovitte kaupasta.
eikö me lasten kanssa tässä saada tosi hyvä ja suht edullinen kauppa, kun muuten joutuisin ottaa lainaa yksin sen 150 tuhatta, se todellinen asunnon arvo? eli jos myy tuolla 100 000 niin minä otan lisää lainaa yksin ja maksan miehen ulos, eiks niin? mitäköhän pankkii sanoo että käykö se noin?
Selvitä nyt ettet joudu lahjaveroa maksamaan jos liian halvalla myyt.
Miehes tienais 100000 noin vaan, huh
Eli jos haluaa pelata varman päälle, kannattaa pyytää välittäjä antamaan kirjallinen hinta-arvio ja sitten sovitte kauppahinnaksi 75% siitä arvosta. Pankille ei varmastikaan ole ongelma, jos vaan tulosi riittävät hoitamaan lainan yksin. Ja pankki luultavasti pystyy pientä korvausta vastaan hoitamaan kauppakirjat ja paperiasiat.
Siis jos myisitte ulkopuoliselle asunnon hintaan 150 000 euroa. Saisit sinä 75 000 ja miehesi 75 000 euroa. Myyntivoittoveroa ei tarvitse maksaa, jos olette asuneet siinä vähintään kaksi vuotta.
Nyt siis olettaisin, jos tarkoitus on lunastaa miehesi ulos asunnosta, maksat hänelle tuon 75 000 euroa. Tai vähemmän, jos niin sovitte. Puolet asunnosta on jo sinun. Olettaen, että on siis velaton asunto kyseessä. Mikäli näin ei ole, myös puolet veloista on sinun vastuullasi.
eli jos hinnaksi sovitte 100 000, on siitä jo puolet sinun eli miehellesi maksat vain 50 000. Et siis sitä koko 100 000. vaikka sähän varmaan kyllä tän jo tiesitkin...
75% ei riitä, vaan 76 pitää olla. Kannattaa olla tarkkana.
sinähän maksat siitä 100 000 ¿:sta miehelle sen 50 000 ¿, koska puolet asunnosta on jo sinun.