Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MyHeritage DNA-tutkimus: kokemuksia?

Yliajatteleva sukututkija
28.09.2023 |

Minkälaisia kokemuksia porukalla on tuosta MyHeritagen DNA:n tutkimisesta? Onko omasta etnisyystaustasta tai sukulaisuussuhteista löytynyt jotain oikeasti mielenkiintoista?

Alkaa olla oma sukupuu siinä pisteessä, että kivet, kannot ja männyt on käännetty perinteisin etsimiskeinoin, niin mietin sellaisen DNA-testipakkauksen hankintaa. MUTTA: Jos/kun tulee sukulaisuusmatchejä/-osumia, niin onko ne aivan pakko hyväksyä?

Siis tämä on nyt todella typerä ajatus, mutta mietin jos isäukko hurjassa nuoruudessaan olisi jonkun saattanut tietämättään raskaaksi ja sellainen ylläri löytyisi tämän DNA-testauksen kautta. En nimittäin haluaisi sellaista osumaa vahvistaa, en todellakaan. Vanhempani ovat olleet yhdessä yli 40 vuotta eikä minulla ole mitään todenperäistä syytä tuollaista skenaariota miettiä, olen vain helkkarillinen yliajattelija joka miettii kaiken pahimman kautta. Mutta jos se pelikaani lentää p*skan kanssa turbiiniin ja sieltä sitten DNA:n avulla sisarus löytyisi, niin heittäisi kyllä kaikki häränpyllyä monen elämässä. Eli onko sukulaisuussuhteet pakko vahvistaa?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matcheja tulee vaan esiin, ei niitä mitenkään erityisesti tarvitse vahvistaa. Ethän sinä sitä päätä, kenellä on kanssasi yhteistä DNA:ta ja kenellä ei. Jos et kestä ajatusta, että geenejäsi kantaa muutkin, niin en suosittele tekemään. Silloinhan sinä itse asiassa et ole kiinnostunut sukututkimuksesta vaan ennemmin siitä, että haluat rakennella itsellesi haluamasi kaltaisen taustan.

Järjestelmään voi myös kirjautua nimettömänä, mutta en suosittele tätä. Omissa matcheissani on tällainen "priva" ja yhteiset DNA-kombot paljastaa minkä sukuhaaran henkilöstä on kyse. On koomista, miten tärkeänä jotkut pitää itseään. Avioliiton ulkopuolella syntynyt isoäitini ei ollut sen kiinnostuneempi isästään ja tämän suvusta.

Vierailija
62/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sieltä paljastuu sisarus joka ei esim tiedä, kuka hänen isänsä on, ja se tuota kautta paljastuu, niin uskoakseni tällä ihmisellä on silloin oikeus tulla esimerkiksi perinnönjaolle vaatimaan lakiosaa, kun isäsi kuolee.

Ihan hyvä on ennen tuota testiä miettiä, haluaako oikeasti tietää kaiken, mitä sitä kautta voi selvitä.

tai isä ei olekkaan se kenet luulit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myheritagessa on sunnuntaitutkijoita aika paljon. Eräskin oli naittanut äitini toiseen avioon äitin kuoleman jälkeen. Systeemi tekee ehdotuksia jotka on välillä aika irvokkaita. Normi-ihmisen pitäis tajuta kyllä että 1800-luvulla syntyneellä ei voi olla 1600-luvulla syntynyttä lasta!

Nyt et kyllä ymmärtänyt aloitusta ollenkaan 🙄

Vierailija
64/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

My Heritage etnisyysarvio ihmetyttää, tai pikemminkin sen muuttuminen jonkin päivityksen myötä. Pari aiempaa etnisyyttä hävisi ja tuli yksi uusi tilalle. Mitä ihmettä?? Meni kyllä maku koko hommasta, vaikka olikin vain jokin arvio, mutta silti ihan tuulesta temmattuja juttuja, jos noin muuttuvat.

Vierailija
65/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkjoitat sukulaisuusuhteiden vahvistamisella? Jos joku on sulle sukua, niin se on. 

Vierailija
66/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä enemmän huolestuttaa missä minun DNA näytettä säilytettiin sen testin jälkeen ja mihin sitä voitaisiin käyttää minulta salaa esimerkiksi joku biologinen a S e tai joku tai joku lääke testaus tai sitten joku tietomurto joka saa kaikkien tiedot ryöstettyä. Kuulostaa ehkä ja onkin hieman vainoharhaista, mutta aika absurdia kun ennen oltiin huolissaan siitä ettei kannata edes omaa kuvaa julkaista netissä tai mennä tapaamaan tuntemattoman kanssa.

Nyt mennään p a n..siis juttelemaan jonku randomin kanssa sen randomin asuntoon ihan yksin ja jaetaan netissä omat terveys tiedot ja kuvat ja nyt jopa DNA . 

Missä menee enään yksityisyyden raja vai onko sitä enään?. 

Ei mulla mitään salattavaa ole, mutta vaikka mua ei henkilökohtaisesti välttämättä haittaisi tai en mitenkään pelkää, mutta varauksella suhtaudun kuitenkin kaikkeen mihin liittyy pienikin tietoturva riski.

Mietipä, että joku voi saa sun hiuksen tai sun käyttämän mukin, ja saa sen DNA:n siitä :D

Vierailija
67/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijausta. Jäät vain verkostomarkkinoinnin ansaan.

:D :D :D

Vierailija
68/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

My Heritage etnisyysarvio ihmetyttää, tai pikemminkin sen muuttuminen jonkin päivityksen myötä. Pari aiempaa etnisyyttä hävisi ja tuli yksi uusi tilalle. Mitä ihmettä?? Meni kyllä maku koko hommasta, vaikka olikin vain jokin arvio, mutta silti ihan tuulesta temmattuja juttuja, jos noin muuttuvat.

Ne referenssiryhmät tarkentuvat ajan myötä eli esim. määritelmät mitä tarkoittaa "suomalainen". Ärsyttävin piirre on se, että ne hyvin pienet prosentit on yleensä epäluotettavia, varsinkin ihmisellä, jolla yksi etnisyys vie lähemmäs 100 %. Jos siellä on pari prosenttia jotain muuta, niin se mitä se tietokoneohjelma ehdottaa menee todennäköisesti väärin. Ilmeisesti myös muulla materiaalilla on jotenkin taipumus järjestyä sen yhden vahvasti dominoivan mukaan. Tämän selityksen minä sain, kun suomalaisuus%:ni tippui hiljattain 98 --> 95 %. Alkuperäinen hyvin arvoituksellinen kreikkalais-eteläitalialainen 2 % vaihtui huomattavasti uskottavammaksi ruotsalais-norjalaiseksi 5 %:ksi. Jo alunperin lähes kaikilla sukulaisillani oli myös skandinaavista, joillain jopa 15%, ja olin ollut aika hämmentynyt omasta tuloksestani.

Vierailija
69/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla etnisyysarviot pitävät varmaan jotakuinkin paikkansa. Minulla on suomalaista (pääosa), ruotsalaista ja balttilaista perimää MyHeritagen mukaan. Tiedän nimeltä noin puoli tusinaa ruotsalaista esivanhempaa. Balttilaiseen perimään en vielä tiedä esivanhempia. Toisaalta tiedän, että minulla on saksalaisia ja tanskalaisia esivanhempia, mutta heidän vaikutustaan ei näy etnisyysarvioissa ja ovatkin kyllä aika kaukana menneisyydessä. Myös minulla etnisyysarviot ovat vaihdelleet, mutta olen ajatellut sen johtuvan siitä, että MyHeritageen tulee koko ajan lisää dna-aineistoa, johon verrata. 

Vierailija
70/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tietääkseni vain suomalaisia ja ruotsalaisia geenejä, mutta ulkonäöltäni olen tai olin suht eksoottinen; kreikkalaisnenä ja paksu hyvin tumma tukka. Olisi mielenkiintoista tietää mistä ne geenit pulpahtavat. Onko esiäidillä ollut romanssi romanipojan kanssa? Olisi houkuttelevaa tehdä geenitesti.

Yksi ongelma vain. Olin nuorena miehenä vähän kukasta kukkaan lentelijä. eikä ole täysin mahdotonta että jossain on jälkikasvua josta en tiedä. Enkä haluakaan tietää, joten luultavasti testi jää tekemättä.

Vierailija
71/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuitenkin ole mahdollista, että vaikkei itse tekisi testiä, joku sukulainen saattaa tehdä ja nimetä sinutkin (ta minut) sinne?

Vierailija
72/74 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuitenkin ole mahdollista, että vaikkei itse tekisi testiä, joku sukulainen saattaa tehdä ja nimetä sinutkin (ta minut) sinne?

MyHeritage-sivustolla on erillinen toiminne sukupuun rakentamiseksi. Läheskään kaikki DNA-testin tehneet ei lähde mitään sukupuuta rakentelemaan. Siitä saa kuitenkin halutessaan rakenneltua juuri sellaisen satupuun kuin haluaa. Ehdotuksia yhdistelyyn tulee, jos muilla on puissaan samoja ihmisiä. En tiedä miten ohjelma reagoi, jos sukupuu olisi täysin ristiriidassa DNA-tulosten kanssa.

DNA-tulosten perusteella näet vain listan matcheja eli ihmisiä, joille olet jotain sukua. Biologista sukua, tykkäsit tai et. Tulevat esiin siinä järjestyksessä, kellä on eniten sinun kanssasi yhteistä DNA:ta.

Vierailija
73/74 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MyHeritage-sivustolla on erillinen toiminne sukupuun rakentamiseksi. Läheskään kaikki DNA-testin tehneet ei lähde mitään sukupuuta rakentelemaan. Siitä saa kuitenkin halutessaan rakenneltua juuri sellaisen satupuun kuin haluaa. Ehdotuksia yhdistelyyn tulee, jos muilla on puissaan samoja ihmisiä. En tiedä miten ohjelma reagoi, jos sukupuu olisi täysin ristiriidassa DNA-tulosten kanssa.

DNA-tulosten perusteella näet vain listan matcheja eli ihmisiä, joille olet jotain sukua. Biologista sukua, tykkäsit tai et. Tulevat esiin siinä järjestyksessä, kellä on eniten sinun kanssasi yhteistä DNA:ta.

Ja vielä vastaus kysymykseesi: kyllä. Niihin sukupuihin voi kirjoitella ihan mitä lystää. Sinne voi vaikka keksiä ihmisiä. Joku voi lisätä sinut sinne.

Vierailija
74/74 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä vastaus kysymykseesi: kyllä. Niihin sukupuihin voi kirjoitella ihan mi

Kiitos, että vastasit näinkin monen päivän jälkeen, kun ketju oli jo hiljennyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän