Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MyHeritage DNA-tutkimus: kokemuksia?

Yliajatteleva sukututkija
28.09.2023 |

Minkälaisia kokemuksia porukalla on tuosta MyHeritagen DNA:n tutkimisesta? Onko omasta etnisyystaustasta tai sukulaisuussuhteista löytynyt jotain oikeasti mielenkiintoista?

Alkaa olla oma sukupuu siinä pisteessä, että kivet, kannot ja männyt on käännetty perinteisin etsimiskeinoin, niin mietin sellaisen DNA-testipakkauksen hankintaa. MUTTA: Jos/kun tulee sukulaisuusmatchejä/-osumia, niin onko ne aivan pakko hyväksyä?

Siis tämä on nyt todella typerä ajatus, mutta mietin jos isäukko hurjassa nuoruudessaan olisi jonkun saattanut tietämättään raskaaksi ja sellainen ylläri löytyisi tämän DNA-testauksen kautta. En nimittäin haluaisi sellaista osumaa vahvistaa, en todellakaan. Vanhempani ovat olleet yhdessä yli 40 vuotta eikä minulla ole mitään todenperäistä syytä tuollaista skenaariota miettiä, olen vain helkkarillinen yliajattelija joka miettii kaiken pahimman kautta. Mutta jos se pelikaani lentää p*skan kanssa turbiiniin ja sieltä sitten DNA:n avulla sisarus löytyisi, niin heittäisi kyllä kaikki häränpyllyä monen elämässä. Eli onko sukulaisuussuhteet pakko vahvistaa?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadat tuhannet suomalaiset ovat antaneet luvan verinäytteensä lisäämisestä biopankkeihin. Monelle on kuitenkin voinut jäädä epäselväksi, millaisiin tarkoituksiin näytettä voidaan käyttää. Biopankeista löytyy myös 10 miljoonaa näytettä, joiden käyttöön ei kysytty kansalaisten lupaa.10 miljoonaa näytettä on iso määrä siihen nähden, kuinka moni suomalainen on todellisuudessa antanut suostumuksensa biopankkinäytteen käyttöön.

Biopankit tarvitsevat toimintaansa paljon näytteitä. Siksi niitä on kerätty myös erilaisissa tapahtumissa, ostoskeskuksissa ja korkeakoulujen kampuksilla. Esimerkiksi Tampereen biopankki on houkutellut näytteenantajia jakamalla ämpäreitä.

Aikuisten näytteiden lisäksi biopankit ovat kiinnostuneita lasten näytteistä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/25/monen-suomalaisen-geeniperima-…

Vierailija
42/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä enemmän huolestuttaa missä minun DNA näytettä säilytettiin sen testin jälkeen ja mihin sitä voitaisiin käyttää minulta salaa esimerkiksi joku biologinen a S e tai joku tai joku lääke testaus tai sitten joku tietomurto joka saa kaikkien tiedot ryöstettyä. Kuulostaa ehkä ja onkin hieman vainoharhaista, mutta aika absurdia kun ennen oltiin huolissaan siitä ettei kannata edes omaa kuvaa julkaista netissä tai mennä tapaamaan tuntemattoman kanssa.

Nyt mennään p a n..siis juttelemaan jonku randomin kanssa sen randomin asuntoon ihan yksin ja jaetaan netissä omat terveys tiedot ja kuvat ja nyt jopa DNA . 

Missä menee enään yksityisyyden raja vai onko sitä enään?. 

Ei mulla mitään salattavaa ole, mutta vaikka mua ei henkilökohtaisesti välttämättä haittaisi tai en mitenkään pelkää, mutta varauksella suhtaudun kuitenkin kaikkeen mihin liittyy pienikin tietoturva riski.

Ja silloin joku Kaukainen sekopää serkun serkku joka haluaa ottaa yhteyttä on se pienin murhe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä enemmän huolestuttaa missä minun DNA näytettä säilytettiin sen testin jälkeen ja mihin sitä voitaisiin käyttää minulta salaa esimerkiksi joku biologinen a S e tai joku tai joku lääke testaus tai sitten joku tietomurto joka saa kaikkien tiedot ryöstettyä. Kuulostaa ehkä ja onkin hieman vainoharhaista, mutta aika absurdia kun ennen oltiin huolissaan siitä ettei kannata edes omaa kuvaa julkaista netissä tai mennä tapaamaan tuntemattoman kanssa.

Nyt mennään p a n..siis juttelemaan jonku randomin kanssa sen randomin asuntoon ihan yksin ja jaetaan netissä omat terveys tiedot ja kuvat ja nyt jopa DNA . 

Ei mulla mitään salattavaa ole, mutta vaikka mua ei henkilökohtaisesti välttämättä haittaisi tai en mitenkään pelkää, mutta varauksella suhtaudun kuitenkin kaikkeen mihin liittyy pienikin tietoturva riski.

Ja silloin joku

Pfizerillä on 10 miljoonaa suomalaista näytettä. Vahinko on jo tapahtunut. 

Vierailija
44/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä antaisi itsestäni DNA - näytettä  johonkin sukututkimukseen.

Kävitkö virallisessa covid-testissä? Etkö tehnyt biopankkikieltoa? Sinusta tiedetään kaikki.

Poliisikin ottaa DNA testejä sillo, jos joutuu kirjaa sakon jostain. Mutta se on ihan eri asia kuitenkin ku joku sukututkimus sivu tai terveyden huolto . Ei ne mitään DNA: ole niissä kerännyt muutenkaan höpö höpö ei niin lyhyessä testaus ajassa saa mitään DNA: ha siihen tikkuu.

Vierailija
45/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla mitään salattavaa ole, mutta vaikka mua ei henkilökohtaisesti välttämättä haittaisi tai en mitenkään pelkää, mutta varauksella suhtaudun kuitenkin kaikkeen mihin liittyy

Höpö höpö 😂 ja se ei mua kiinnosta yhtään vaikka olisikin. Eipähän tarvinnut maksaa

Vierailija
46/74 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä antaisi itsestäni DNA - näytettä  johonkin sukututkimukseen.

Kävitkö virallisessa covid-testissä? Etkö tehnyt biopankkikieltoa? Sinusta tiedetään kaikki.

Poliisikin ottaa DNA testejä sillo, jos joutuu kirjaa sakon jostain. Mutta se on ihan eri asia kuitenkin ku joku sukututkimus sivu tai terveyden huolto . Ei ne mitään DNA: ole niissä kerännyt muutenkaan höpö höpö ei niin lyhyessä testaus ajassa saa mitään DNA: ha siihen tikkuu.

Verinäytekin riittää.

Ja testistä:

In a PCR Covid test the person being tested uses a swab to collect a sample from their nose and/or throat. This sample will contain a mix of genetic information from the persons own cells, as well as some bacteria and any viruses present, such as SARS-CoV-2.

The SARS-CoV-2 virus genome is composed of RNA rather than DNA, but an enzyme called reverse transcriptase is used to copy the RNA sequence into DNA templates (called complementary DNA or cDNA) that can be used in PCR. RT-PCR can be used to denote the addition of reverse transcriptase.

Once the sample is all DNA, the primers that are used in the reaction can be added, so the viral cDNA can be replicated by PCR, even if there was only a very small amount in the original sample. An adaptation of standard PCR enables the PCR product to fluoresce; and this can be detected in the lab, indicating a positive test result. The primers used are specific to SARS-CoV-2, so, if there is no SARS-CoV-2 viral cDNA present, they will not attach to any DNA in the sample and there will be no fluorescence, indicating a negative result.

https://www.genomicseducation.hee.nhs.uk/blog/pcr-more-than-just-a-covi…

Vierailija
47/74 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt tänään(20.12.24sama kokemus.

Mistäs nyt alan etsimään tätä oikeaa isää/ sukua kun niitä tämä testi/ osumat eivät näyttäneet.

Varmisti vain sen ett epäilyni että vanhimilla sisaruksilla on eri isä.

Vierailija
48/74 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat läheisimmät osumat ja rakennat niille sukupuut. Jos sukupuissa on yhteisiä esivanhempia, ne on todnäk myös sun esivanhempia. Sukututkimukset yl on tehty testatuista. Tietty pitää sulkea ne jotka on sukua tunnettua kautta.

Vierailija
49/74 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina epäillään isää. Ehkä se onkin äitiakka joka nuorena sai vahinkolapsen ja se pistettiin adoptioon eikä siitä puhuttu kenellekään?

Kyllä tätäkin on tapahtunut. Tiedän sellaisen tapauksen.

Vierailija
50/74 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset isovanhempani paljastuivat MyHeritagen DNA-tutkimuksen seurauksena molemmat pettäjiksi, jotka tekivät liittonsa aikana lapsia muillekin kuin toisilleen. No, vakka kantensa valitsee...

Vanhempani käskevät vaieta kokonaan aiheesta, muita lähinnä naurattaa menneisyyden toilailut.

Vierailija
51/74 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tilatko ! 30 euroa maksoi joulutarjous. Sain paketin postissa ja laitoin näytteen . Tänään luin sähköpostin että veloitimme sinulta 178 € ensi vuoteen asti. Tätä ei siis lukenut missään että tulee jälki lasku. No sukututkimus paljasti että äidin serkku löytyi keskisuomesta. Odotin että olisin saanut tietää mitä geneettistä kantaa kannan mistä maailman kolkasta nämä tulee ??

Paska ostos sillä en ole vieläkään saanut dna näytettä takaisin tai sitä analyysiä. Pitää ilmeisesti aktivoida uudelleen tuo tili jos haluaa lukea tulokset ...... en suosittele . Maksoin juuri 30 euroa että selvitin äitini serkun Juhan lokaation keskisuomeen 

Vierailija
52/74 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä lähettäis deeänaatani ulkomaalaisille firmoille. Tarkoilla henkilötiedoilla vielä höystettynä, huh.

Tarkoilla henkilötiedoilla? Nyt et tiedä mistä puhut, miksi kommentoit? Aika monta Aku Ankkaa löytyy munkin tuloksistani.

Mä olen siellä maij a. mehiläinen 😁

Vierailija
53/74 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä testi, varsinkin jos on tehnyt perinteisen menetelmin ensin sukupuun, johon verrata testituloksia. Tosin näistä serkkutesteistä ei aina helpolla saa selvää onko joku etäserkku sukua isän vai äidin kautta, vai kenties kummankin.

Itselleni on MH testin avulla myös varmistunut joitain sukuun liittyviä seikkoja. Sain myös uuden lähisukulaisen, josta en ole ennen kuullutkaan. 

Vierailija
54/74 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään jännää. Ei löytynyt mitään uusia sukulaisia ja etnisyys kauttakin oli mitä uumoilin.

Vierailija
55/74 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijausta. Jäät vain verkostomarkkinoinnin ansaan.

Miten tämä liittyy verkostomarkkinointiin? :D

Millä tavalla geenit voivat huijata? :D

Geenit eivät huijaa, mutta testeissä selviää esim perinnölliset sairausgeenit yms. Näitä tietoja voidaan myydä esim vakuutusyhtiöille ja tulevaisuudessa voivat vaikutta vakutuuksien saantiin ja hintoihin.

Olen itse tehnyt työssäni Dna-selvityksiä ja tiedän tarkkaan omatkin perimäni, mutta niitä ei tiedä kukaan muu.

Vierailija
56/74 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sieltä paljastuu sisarus joka ei esim tiedä, kuka hänen isänsä on, ja se tuota kautta paljastuu, niin uskoakseni tällä ihmisellä on silloin oikeus tulla esimerkiksi perinnönjaolle vaatimaan lakiosaa, kun isäsi kuolee.

Ihan hyvä on ennen tuota testiä miettiä, haluaako oikeasti tietää kaiken, mitä sitä kautta voi selvitä.

Ei ole. Pelkkä itsetehty geenitesti ei muuta juridista isyyttä. Juridinen isyys taas on se mikä oikeuttaa lakiosaan, siihen ei biologinen isyys liity mitenkään.

Millä tavalla uusiksi?

Eipä sitä perinnönjakoa voi uusiksi tehdä jos perintö on jo muiden perintöä saaneiden hallussa tai jopa käytetty

No siten uusiksi, että perintöä väärin perustein liikaa saaneet joutuvat korvausvelvollisiksi. Itse ehkä olen aloittajan tavoin varovainen ja ajattelen, että koska äitini kuolemasta on alle kolme vuotta, niin olisi jonkin erittäin pienen todennäköisyyden verran mahdollista, että hänen menneisyydestään löytyisi jotain, josta en tiedä ja joka voisi vaikuttaa perintöön. Koska kaikki nyt vaan on mahdollista.

Itse tiedän tapauksen, jossa perinnönjako meni uusiksi toissijaisen perimyksen takia. Pariskunnan ainoa lapsi kuoli ennen vanhempiaan ja vanhemmatkin kuolivat sitten molemmat suht nuorina tämän jälkeen ja ensiksi kuolleen puolison suku ei ilmeisesti ollut tietoinen muutamaan vuoteen tästä toisenkin kuolemasta. Lesken kuoltua varmaan noin puolet hänen omaisuudestaan olisi pitänyt palata ensiksi kuolleen sukuun, mutta hän oli jo ehtinyt mennä uusiin naimisiin ja tehdä testamentinkin, kun sairastui. Ehkä sekin vaikutti, että vaikka kaikki asianosaiset olivat suomalaisia, niin he eivät asuneet Suomessa. Joka tapauksessa kova sotku tuli ja esim. lesken sisarus joutui maksamaan jälkikäteen sisaruksensa entisen puolison vanhemmille reilun summan.

Vierailija
57/74 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako Pfizer valmistamaan target-rokotteita? Tullaanko tietoja käyttämään esim.vakuutusten hintojen/ myötämisen perusteina?

Jälkimmäinen toteutuu varmuudella jollain aikavälillä. Eikä pelkästään hintoja ohjaavana tekijänä, vaan kokonaisvaikuttajana siihen, saako vakuutusta lainkaan. Tietorekisterejä on yhdistetty paljon ja koko ajan yhdistellään. Isot terveydenhoitoyhtiöt kuuluu usein samaan konserniin vakuutusyhtiön kanssa. Korporaatioita, jotka voi vaikuttaa voitonmaksimointiinsa eri aloja edustavien osiensa keskinisellä tietojen vaihdolla. Ja voihan olla, että DNA:nsa jakoon laittanut evää välillisesti myös lapsensa/lastensa vakuutusoikeudet tai velvoittaa heidät sopiuksen saadakseen antamaan DNA-tietonsa, jotta voidaan todeta, ettei ylenevältä polvelta ole tullut "rekisteröityä geneettistä perua tarkkailtavan asian suhteen.

Luin vasta kirjan geeniteknologian etiikasta, ja tämä vakuutusasia oli siinäkin esillä. Ja kirja on kirjoitettu 2003! Tässä pieni lainaus:"...geenitestien tuloksiin perustuvassa vakuutussyrjinnässä ei ole kysymys yksiselitteisesti tuomittavasta väärinkäytöksestä vaan aidosta eettisestö ongelmasta, jonka selvittäminen edellyttää moraalifilosofista keskustelua..."

Vierailija
58/74 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä Myheritage -testi  paljasti asioita suvustani, joista en ollut tietoinen vaikka olin kirkonkirjoista tehnyt sukupuun. Löytyi myös pari sukulaista joiden olemassolosta en tiennyt. Lisäksi Todennäköisesti ihan kirkonkirjojen mukaan ei sukuni menekään. Jossain linja katkeaa ja esi-isä onkin eri henkilö kuin mitä kirjoihin on merkitty. Tätähän on tietenkin tapahtunut maailman sivun. 

Koen kyllä hyvänä asiana tämän serkkutestin minkä tein. Se on myös vahvistanut monia olemassa olevia sukutietoja. 

Vierailija
59/74 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi jakelemaan DNA:tani tuntemattomille. Yllättävän moni sitä tekee kuitenkin

Vierailija
60/74 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele . Ihan pelkkää huijausta . Ja tililtä veloitettu 180 e lisämaksuja vaikka en ole edes käyttänyt vielä sovellusta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi