Kumman haluat - kaupat kiinni sunnuntaisin vai sunnuntailisät pois?
Vanhaan hyvään aikaan, kun itsekin olin lapsi/nuori, oli kaupat sunnuntaisin kiinni, lauantaisinkin lyhyemmän aikaa. Sunnuntai oli selkeästi lepopäivä, jolloin töit tehtiin poikkeustilanteissa ja paikoissa, joissa se oli (ainakin jollain määreellä) välttämätöntä. Oli ihan perusteltua, että tuosta lepopäivän menettämisestä saatiin erillinen korvaus.
Sitten Suomi muuttui ja kaupat sai olla auki myös sunnnuntaina. Monien mielestä kaiken pitäisi olla aina saatavilla, kauppojen aina auki. Minkään ei tarvitse erottaa päiviä toisistaan. Paitsi sen, että yhdestä viikonpäivästä pitäisi maksaa tuplaliksa. Millä perusteella enää siinä vaiheessa, kun kerran se on vain päivä muiden joukossa?
Muiden kuin ruokakauppojen kohdalla tässä on vielä toinenkin tylsä juttu. Ihmiset haluaisi, että esim. vaate- ja sisustuskaupat olisi myös aina auki. Pidempään illalla ja viikonloput läpi. Jotta voisivat omalla vapaa-ajallaan niissä katsella. Siinä sitten maksellaan lisiä liksan päälle ja pidetään puotia auki. Osa toki ostaa, mutta valitettavan usein kivijalkamyymälät on vain näyteikkunoita ja sovituskoppeja. Sieltä mennään kotiin ja tilataan verkkokaupasta kätevästi kotiovelle.
Kommentit (115)
Minulle olisi täysin ok, että kaupat olisivat kiinni sunnuntaina. En nykyäänkään juuri käy kaupoissa silloin, haluan usein pitää rauhoittumispäivän lapsillekin ennen kuin työviikko taas alkaa.
En ole uskonnollinen, eli ei liity siihen, mutta kaipaan valtavasti sitä yhtenäiskulttuurin aikaa, kun koko maa hiljeni jouluisin, sunnuntaisin ja itsenäisyyspäivisin. Oli ainakin yksi päivä, jolloin lähtökohtaisesti suurin osa porukasta ei ole töissä eikä arkiasioissaan.
Minusta olisi erittäin ok, että matalapalkka-aloilla työskentelevät muualta tänne muuttaneetkin saisivat lomaa edes yhden päivän viikossa. Voisi saman tien määrätä, että nämä Woltit ja alustataloudetkaan eivät pyörisi 24/7, ja jos pyörisivät, niin sitten tosiaankin muhkealla päivystyslisällä, joka mahdollistaisi vapaapäivien pitämisen muulloin. Auttaisi yhtenäisempää yhteiskuntaa.
Tietyillä aloilla töitä on sunnuntaisinkin, ja niillä aloilla lisä pitää säilyttää. Terveys- ja pelastusalalla ja niin edelleen.
Sunnuntaisin kiinni. Arkena pidempään auki pikkuliikkeet. 9-16 on ihan älytön aukioloaika, kun sinne ehtii vain murto-osa ostajapotentiaalista.
[/quote]
En käy koskaan arkena kaupassa. Viikonloppuna ehtii ostamaan kaiken mitä tarvitsee.[/quote]
Minä laitan itse ruokaa tuoreista raaka-aineista joten viikolla tulee käytyä Lidlissä pari kertaa vartti ennen sulkemisaikaa hakemassa tuoreita vihanneksia, hedelmiä, kanaa, lihaa, kalaa, maitoa ja niin päin pois.
En edes muista koska meidän perheemme olisi mennyt oikeasti "ostoksille" muuten kuin sunnuntaina.
Työviikon jälkeen lauantai menee rästiin jääneissä hommissa ja kaupoissa on muutenkin liikaa ryysistä.
Onneksi kaikki isommat ostokset voi tehdä verkkokaupasta vaikka keskellä yötä ellei kauppoja kiinnosta pitää oviaan auki silloin kun minulla olisi aikaa ja energiaa lähteä ostoksille.
Kaupat kiinni sunnuntaina, jos ahneet kauppiaat eivät jaksa maksaa palkkaa. Vaihtoehtoisesti pomo töihin itse. Varmaan myös kokoomuksesta, persuista, ruotsinkielisistä ja kristillisistä löytyy innokkaita sunnuntaivuoron tekijöitä, koska hehän tätä haluavat.
Mä olen aina miettinyt miksi lauantaityö on niin huonosti korvattua vaikka samanlaista viikonloppua sekin on. Asuin muutaman vuoden Saksassa jossa kaupat ovat kiinni sunnuntaisin (mutta leipomot avaavat ovensa jo sunnuntaiaamuna) ja olihan tuohon totuttelemista. Jos kaupan auki pitäminen sunnuntaina on kannattavaa, niin olkoon se kauppiaan päätös.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kiinni sunnuntaina. Sunnuntai on lepopäivä.
Samalla poistuu myös ikuinen valitus siitä, kuinka kallista on pitää henkilökuntaa töissä sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan, ennenkaikkea S-ryhmän ja Keskon ahneus on loputon.
Tosiaan ovat poistaneet markkinoilta elintarvikekioskit, nyt ne on saatu pois markkinoilta ja kilpailijana, käydään henkilökunnan lisien poistoon.
Ja kohta myös kaikki alkoholi sekä reseptittömät lääkkeet myydään näissä kaupoissa. Raha ja valta keskittyvät aina vaan pienemmille piireille.
Pikkupaikkakunnilla ei tarvitse olla kauppojen auki sunnuntaisin. Pk-seudulla riittää asiakkaita vaikka kaupat olisi auki 24/7.
Kaupat auki sunnuntaina ja sunnuntai/juhlapyhien lisät pois. Tai jos haluaa, niin maksakoot yritys lisät vapaaehtoisesti. Sunnuntai on päivä siinä missä maanantai, keskiviikko tai torstai.
Tein töitä siivoojana pitkään ja kyseiset lisät auttoivat itseäni paljon. Silti aina olen ollut tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta voivat olla kiinni. Sunnuntai on ainakin meille rentoilu-, eikä shoppailupäivä.
Kuka teidät väen vängällä pakottaa shoppailemaan sunnuntaina jos haluatte mielummin rentoutua? Vei teidän perheenkö rytmi määrää koko Suomen elämän?
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaisin kiinni. Arkena pidempään auki pikkuliikkeet.
Just näin! Parempi tappaa menneen maailman kivijalkakauppa kerralla ja siirtää kaikki kauppa verkkoon kuin pitää niitä kitumassa sellaisilla ilta/sunnuntai/pyhäaukioloajoilla joilla maksavia asiakkaita saisi vielä ovesta sisään.
Ei tarvitse olla su auki kauppojen.
palataan vanhaan hyvään aikaan. Kaupat arkisin kiinni viimeistään 18.00. Lauantaisin auki 10-14 ja sunnuntait kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Su kaupat kiinni. Kuka tarvii?
Olen muutaman päivän viikossa etätöissä ja käyn välillä lounaalla Espoon Isossa Omenassa, Lippulaivassa ja Tapiolan Ainoassa.
En yksinkertaisesti tajua miten näin järjettömän kalliita liiketiloja on varaa pitää auki arkipäivinä kello 7.00-16.00 välillä.
Kaupunginosan kokoisessa kauppakeskuksessa on aamupäivällä kaksi mummoa hakemassa tarjouspaketin Kultakatriinaa Prismasta ja jokunen työtön punalapputarjousten perässä.
Kaikki törkeän hintaiset muotiliikkeet ja muut boutiquet seisovat totaalisen autioina 8 tuntia päivässä mitä nyt joku lukiosta päässyt teiniporukka käy pyyhkimässä näpeistään jäätelöt rätteihin. Ei ihmekään että noiden vaihtuvuus on sitä luokkaa ettei perässä pysy.
Lauantait ja sunnuntait ovat ainoita päiviä viikossa jolloin tuonne ajaa autolla ostovoimaa joka tuo sisään muutakin kuim santaa jaloissaan.
Valitsen 3x palkan sunnuntaistyöstä
Tosin en sellaista tee mihinkään hintaan mutta silti
Mulle aivan sama, päättäköön ne ketkä on kaupoissa töissä. Siis ne työläiset, ei pomot.
Minun puolestani voisivat kaupat olla kiinni sunnuntaisin. Ilmeisesti asiakkaita ei ole niin paljon että kauppiaat haluaisivat pitää sunnuntailisillä kaupat auki.
Sitä vain mietin, että kun kassakoneisiin saa koodattua vaikka mitä, niin miksei voisi jotain sunnuntailisää/sunnuntaiveroa lisätä? Esim USA:saa arvonlisävero ei ole maanlaajuinen vaan vaihtelee osavaltioiden mukaan, joskus jopa kaupungista toiseen (0-11,5%), tämähän tulee maksaessa ostosten päälle. Miksei sitten sunnuntaivero niille asiakkaille joka haluavat juuri sunnuntaina käydä ostoksilla?
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan niille jotka kuuluu vielä kirkkoon, koska heille sunnuntailla on vielä jotain arvoa.
Älä jauha sontaa. Kirkkoon kuuluminen ei todellakaan ole mikään kriteeri sille, miten sunnuntaita arvostaa. En ole ainut uskova, joka EI kuulu kirkkoon, vaan tehnyt selkeän pesäeron, koska kirkko on joka suuntaan kumarrellesssaan pyllistänyt Jumalalle. Uskovalle se on kova, valinnan paikka.
Kaupan alalla maksetaan viikonloppulisät aina vaikka et olisi tehnyt yhtään vuoroa viikolla. Sunnuntaista saa aina tuplapalkan.