Kumman haluat - kaupat kiinni sunnuntaisin vai sunnuntailisät pois?
Vanhaan hyvään aikaan, kun itsekin olin lapsi/nuori, oli kaupat sunnuntaisin kiinni, lauantaisinkin lyhyemmän aikaa. Sunnuntai oli selkeästi lepopäivä, jolloin töit tehtiin poikkeustilanteissa ja paikoissa, joissa se oli (ainakin jollain määreellä) välttämätöntä. Oli ihan perusteltua, että tuosta lepopäivän menettämisestä saatiin erillinen korvaus.
Sitten Suomi muuttui ja kaupat sai olla auki myös sunnnuntaina. Monien mielestä kaiken pitäisi olla aina saatavilla, kauppojen aina auki. Minkään ei tarvitse erottaa päiviä toisistaan. Paitsi sen, että yhdestä viikonpäivästä pitäisi maksaa tuplaliksa. Millä perusteella enää siinä vaiheessa, kun kerran se on vain päivä muiden joukossa?
Muiden kuin ruokakauppojen kohdalla tässä on vielä toinenkin tylsä juttu. Ihmiset haluaisi, että esim. vaate- ja sisustuskaupat olisi myös aina auki. Pidempään illalla ja viikonloput läpi. Jotta voisivat omalla vapaa-ajallaan niissä katsella. Siinä sitten maksellaan lisiä liksan päälle ja pidetään puotia auki. Osa toki ostaa, mutta valitettavan usein kivijalkamyymälät on vain näyteikkunoita ja sovituskoppeja. Sieltä mennään kotiin ja tilataan verkkokaupasta kätevästi kotiovelle.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kiinni sunnuntaisin.
Ihmisten olisi tärkeää pitää lepopäivä sunnuntaisin, kuten se on määrättykin.
Uskon et lisäisi levollisuutta maassamme.
Aikaa perheille, yhdessäololle.
Palautumista.
Kaksi lepopäivää viikossa kuten aiemminkin, ne voi vaihdella, kun tein itse vuorotyötä aikoinaan oli pe ja la aina vapaa. Tykkäsin.
Myös sairaiden ja vanhustenhoito kiinni viikonlopuksi. Maanantaina haetaan kuolleet pois ja taas on tilaa uusille.
Lauantaille ja sunnuntaille samankokoinen lisä vaikka 50 %. Sunnuntain tuplapalkalle ei ole mitään perustetta vuonna 2023.
Sunnuntailisät pois ja sunnuntaivuorot vapaaehtoisiksi. Tietenkin työnantaja voi jatkossakin tarjota sunnuntailisää jos haluaa/tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaille ja sunnuntaille samankokoinen lisä vaikka 50 %. Sunnuntain tuplapalkalle ei ole mitään perustetta vuonna 2023.
Tämä olisi hyvä.
Jos nämä on ainoat vaihtoehdot niin kaupat kiinni vaan. On sitä ennenkin selviydytty ilman 24/7 palveluita.
Kukaan ei pakota kauppiasta pitämään kauppaa auki sunnuntaina. Paitsi liikekeskuksissa, mutta sinne ei ole pakko lähteä kauppiaaksi.
Olen elänyt sitä aikaa, kun kaupat olivat sunnuntaisin kiinni lakisääteisesti. Se oli ihan hyvä. Jos kauppiaat toivovat, niin hallitus säätäköön tämän laissa. Kyllä se minulle sopii.
Niin kauan kun koulut, päiväkodit ja virastot eivät ole sunnuntaina auki, niin kauan se on erikoispäivä. Lauantaihinkin pitäisi saada joku lisä, eihän se ole ollut koulu- eikä työpäivä enää aikoihin. Lauantain lisättömyys on jäänne siitä kun oli kuusipäiväinen työviikko. Tähän pitää puuttua jämäkästi ja saada lauantailisät.
Olen aina ihmetellyt lauantaivuorojen huonoa korvausta suhteessa sunnuntaihin. Sillä tavalla niitä vois uudistaa että molemmista saa +50%, alkaen tietysti jo perjantai-illalla klo 18.
Wienissä ruokakaupat ovat auki arkisin 7-19, lauantaisin 8-18, sunnuntaisin suljettu.
Käsittämättömintä minusta on, että yötyöstä, joka tutkitusti on erittäin haitallista terveydelle, maksetaan pienempää lisää kuin lauantaista ja sunnuntaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kiinni.
Jos on pakko valita. Mieluummin pitäisin molemmat kylläkin mutta sunnuntailisistä en halua luopua millään alalla. Se nyt kuuluu asiaan, sillä sunnuntai on lepopäivä ja tärkeämpi päivä siksi kuin muut.Körttiläinen, turpa kiinni!
Nyt erehdyit. Olen viidesläinen 😊
Höpsö, sunnuntailisän poisto mahdollistaa myös esim. ravintoloiden avaamisen sunnuntaisin. Etkö nyt oikein ymmärtänyt?
Koskahan oisin viimeks käyny sunnuntaina kaupassa.
Olen kaupassa töissä, ja olen sitä mieltä että kaupat kiinni sunnuntaisin. Sunnuntai on kupan henkilökunnalle viikon inhottavin päivä: henkilökuntaa on vähän (koska tuplapalkka) ja asiakkaat valittavat miksi tämä ja tuo on loppu (koska sunnuntaisin ei tule kuormaa).
Luopuisin siis ilomielin sunnuntailisästä jos saisin olla sunnuntait aina vapaalla.
Kaupat kiinni sunnuntaina ja yöt myös.
Kirkolla (valtion) oli ennenvanhaan liian suuri valta, suomi oli kiinni sunnuntaisin että kirkkoon riittäisi porukkaa kolikoita tuomaan. Osittain jo lauantaisin oli suomi kiinni !
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kiinni sunnuntaisin.
Ihmisten olisi tärkeää pitää lepopäivä sunnuntaisin, kuten se on määrättykin.
Uskon et lisäisi levollisuutta maassamme.
Aikaa perheille, yhdessäololle.
Palautumista.
Minulle ei ole kukaan "määrännyt" sunnuntaita lepopäiväksi. Eikä useimmille muillekaan hoitoalan työntekijöille. Miksi jokin 2000 vuotta vanha kirja "määräisi" vain kaupanmyyjiä, ei muita?
Vierailija kirjoitti:
Wienissä ruokakaupat ovat auki arkisin 7-19, lauantaisin 8-18, sunnuntaisin suljettu.
Saksan katolisissa osavaltioissa ja Itävallassa on myös pääsiäisen pyhien aikana tanssikielto. Bordellien aukioloaikaa ei kummassakaan maassa ole rajoitettu mitenkään, ja elinkeino voi oikein elinvoimaisesti.
Körttiläinen, turpa kiinni!