Syyhy? Kaikki kokemukset syyhystä!
Päiväkodin oveen ilmestyi kolme neljä viikkoa sitten lappu syyhytartunnasta. Meillä on kolmas lapsi hoidossa, ja nyt vasta törmätään tällaiseen hirvitykseen.
Mistä tietää, että on syyhy? Kolmonen nukkui viime yön 20-3 todella levottomasti, nousi jatkuvasti pyytämään vettä. Ei minusta ole raapinut itseään ainakaan mitenkään erityisesti. Iholääkärille saa aikoja näköjään vasta 2 viikon päähän eli ihan heti ei asiaa pääse varmistamaan. Huomaako sen kutinan todella? Miten pienet tai aikuiset olette huomanneet, että nyt taitaa olla syyhyä? Näkyykö punkki iholta suurennuslasilla?
Onko kutina niin kamalaa? (minulla atopia ja iho kutisee paljon pelkän kuivuuden tai hikoilun vuoksi). Netistä olen googlannut kaikki kuvat ym. Eikä meiltä löydy vastaavan näköistä ihottumaa (pienimmän iholla ei ole mitään kummallista)
Käyn läpi päivittäin oman ja kolmosen ihon, isosisarukset ovat jo koululaisia, heitä en stressaa asiasta ennen kuin on tarpeen (eli huomaisin, että meillä on niitä pirulaisia)
Kommentit (6)
Voivat näyttää yön aikana tulleilta hyttysenpistoilta. Jos tulee näppyjä yöllä, kannattaa tsekata lähemmin.
Sen tunnistaa älyttömästä kutinasta mikä alkaa iltasin, käsiin saattaa alkaa muodostua myös sellasia juovia
Vierailija kirjoitti:
Voivat näyttää yön aikana tulleilta hyttysenpistoilta. Jos tulee näppyjä yöllä, kannattaa tsekata lähemmin.
Eivät näytä.
Lähteekö ne näpyt hetkessä pois vai viipyvätkö pidempään? Kolmosella oli otsassaan sellainen punainen jälki, ikäänkuin hyttysen purema kooltaan ja muodoltaan, väri punainen, mutta ei mitään kohoumaa? Tämä tosin oli jo viikonloppuna ja lähti alle vuorokaudessa pois
Muita kokemuksia syyhystä: mistä huomasitte ja miten monella hoitokerralla saitte pois?
Ja ap jatkaa. Emme ole vierailleet missään tämän tiedon jälkeen. Onkohan tällainen varominen aiheellista, tuohan voi kestää kuukausia tuo syyhyvaroitus päiväkodissa :( miten olette itse toimineet - jatkatteko normaalia elämää ilman läheisten varoittelua siihen saakka, kunnes oireita ilmenee (eikä tietysti aina tartu, mutta Lapsemme on vasta 2v, eli mahdoton neuvoa olemaan muista irrallaan).