Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin hampaat menevät juurihoitokuntoon ja toisilla eivät?

Vierailija
26.09.2023 |

?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei hoideta ajoissa ja geenit. Veljelläni ei ole ollut yhtään reikää aikuisiällä, kun taas minulla on ollut ainakin 10, vaikka harjaan ja lankaan tunnollisesti ja vältän vahingoittamasta kiillettä. Ja sitten on kaverini, joka ei mene hammaslääkäriin, ennen kuin on ihan pakko ja hammas on melkein poistokunnossa.

Vierailija
2/22 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Ruokailutottumukset. Suuhygienian hoito. Kehon tasapaino kaikkineen, johon vaikuttaa kaikki hormoneista ja immuunipuolustuksesta lähtien. Toiset saavat laistaa hampaidenpesusta ja syödä karkkia aamusta iltaan, ja hampaat ovat paremmassa kunnossa kuin jollakulla heikko-onnisemmalla, joka huolehtii suustaan kaikin keinoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä siellä hammaslääkärissä niin usein kuin hammaslääkäri suosittelee. Itse käyn kerran vuodessa, eikä koskaan ole ollut yhtä pikkureikää enempää. 

Vierailija
4/22 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuydinsyöpäni aikana jouduttiin poistamaan hampaita, vaikka harjaan hampaani kaksi kertaa päivässä, käytän hammasväliharjoja, syön xylitolia jne. 

Vierailija
5/22 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten ehjään hampaaseeni oli tullut juurenpään tulehdus! Hammaslääkäri huomasi tarkastuksessa pienen märkäpatin ikenen yläosassa ja röntgenkuvasta ilmeni tulehdus. Hammas on paikattu n. 15 v sitten ja pysynyt ehjänä ja oli täysin oireeton. Juurihoito siis edessä. No, toisaalta onneksi menin sinne tarkastukseen. 

Vierailija
6/22 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on käynyt niin hyvä tuuri ettei ole saanut karies-bakteeria, niin reikiä ei välttämättä tule vaikka laiminlöisi hampaiden hoidon. Tunnollisesti hampaitaan hoitava taas voi saada elämänsä aikana kymmeniä reikiä karieksen takia. Hammaslääkärissä käymättömyys tietenkin lisää riskiä sille, että hampaiden ongelmat kasvavat ja sitten kun sinne vihdoin menee sietämättömän kivun takia, niin ongelmat voivat olla jo tosi pahoja.

Vierailija
7/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoito ei ole syyllistämisen paikka. Yksikin reikä tai tapaturma voi siihen johtaa.

Suun kokonaistilanteessa on paljon sellaista mihin voi vaikuttaa. Lisäksi on sellaista mihin ei voi.

T. Hammashoidossa töissä

Vierailija
8/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä... Mulla oli jossain välissä kauhean pitkä aika, varmasti reilusti yli 10 v, hammaslääkärikäyntien välissä, kun pelkäsin kuollakseni. Ja sitten kun sain itseni hammaslääkäriin, sieltä ei löytynyt pikkureikiä ja hammaskiveä kummempaa. Toki pesen hampaat kaksi kertaa päivässä, mutta unohdan usein xylitolin käytön jne. Nytkin oli kaksi vuotta tarkastusten välissä, ja ainoastaan hammaskiveä joudutaan vähän poistelemaan. En siis sano, että mä olisin varsinaisesti vuosien aikana pitänyt kamalan hyvää huolta hampaistani (viime vuosia lukuunottamatta) ja silti ne pysyvät suhteellisen hyvässä kunnossa.

Vierailija
9/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä todettiin, niin Hammasluu on erilaista.

Vierailija
10/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhassairaudet. Syljen eritys loppuu tai vähenee. Se heikensi minun hammaskalustoni.

Vierailija
11/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pysyvä, suuta kuivattava sairaus, joka vaikuttaa myös ikeniin. Hoidan hampaita huolellisesti, eikä esim. hammaskiveä ole. Silti hampaani reikiintyvät suun kuivumisen ja sairauden vuoksi. Kyllä ketuttaa, kun en voi asialle mitään ja suun terveys kärsii. Tässä viimeisen parin vuoden aikana on pitänyt poistaa yksi hammas ja paikata viisi reikää. Ennen sairauden puhkeamista meni vuosikausia, ettei suussa ollut yhtään reikää.

Vierailija
12/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on 65 ja ja kävi kahdekymmenen vuoden tauon jälkeen kun hammas lohkesi. Ei yhtään reikää. Lohjennut hammas piti poistaa ja se olikin eka ikinä joka iskältä poistettiin

Minä kävin eilen ja kolme uutta reikää sekä ientulehdus, vaikka edellinen käynti oli viime keväänä. Hampaita on myös poistettu neljä mukaan lukien viisaudenhampaat.

Isälläni on selvästi vahvempi hammasluusto tai jotain.

Vierailija
13/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme juurihoidettua hammasta menneisyydessä tapahtuneen tapaturman takia.

Vierailija
14/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli märkäpaise,  se hoidettiin ja tehtiin samalla juurihoito.

Vierailija
15/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

GEENIT AINA!!!!!!!!!

Vierailija
16/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

GEENIT AINA!!!!!!!!!

EEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIII PIDÄ PAIKKAANSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! LUUSERIPELLE!!!!!!!!!!!

Vierailija
17/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli märkäpaise,  se hoidettiin ja tehtiin samalla juurihoito.

Miten se märkäpaise hoidettiin? Minulla se oli juurenkärjessä ja vielä kova, joten ei siitä mätää tullut ulos.

Vierailija
18/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon sinulle alapeukuttaja suuhun vaikuttavaa sairautta. Tule sitten arvostelemaan.

Vierailija
19/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei hoideta ajoissa ja geenit. Veljelläni ei ole ollut yhtään reikää aikuisiällä, kun taas minulla on ollut ainakin 10, vaikka harjaan ja lankaan tunnollisesti ja vältän vahingoittamasta kiillettä. Ja sitten on kaverini, joka ei mene hammaslääkäriin, ennen kuin on ihan pakko ja hammas on melkein poistokunnossa.

Samat geenithän teillä on veljen kanssa.

Vierailija
20/22 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki hampaat paikattu, osa useampaan kertaan. Useita juurihoitoja ja 3 hammasta poistettu.

Mulla on vaan huonot hampaat vaikka hoidan niitä hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän