Asutaan ulkomailla ja ollaan tulossa Suomeen jouluksi. Tilanne on se, että tässä meidän asumassa ulkomaan maassa
on lämmintä joulun aikaaan, mutta Suomessa taas kylmä. Äitini on luvannut hankkia lapsille talvivaatteet. Mietin vain, että onko sellainen talvihaalari turha ja pyydän ostamaan vaan talvitakit, kun niille haalareille ei oo mitään käyttöä ulkomailla ja ensi jouluna ne onkin pienet.
Kommentit (89)
Riippuu lapsen iästä ja siitä mitä ajattelitte Suomessa tehdä. Pienen lapsen kanssa haalari on kätevä mutta kouluikäinen pitää enemmän takista ja housuista.
Talvivaatteita saa juuri nyt edullisesti käytettyinä ja ne saa helposti myytyä samaan hintaan eteenpäin.
Me lainattiin sukulaisilta, kun käytiin suomessa lomalla. Esim just talvihaalari joltain, jolla on pieneksi käynyt tai muuten ylimääräinen. Olisko tällainen vaihtoehto? Ja muuten sitten joitain ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvi asua kuin Britannian eteläosassa niin esimerkiksi talvihaalari on siellä täysin turha.
Jep. Tervetuloa viettämään joulua Kentin alueella. Yleensä lämmintä 5-10 astetta, ei yhtään lunta, joskus sadetta.
Englannissahan pienet koululaiset kulkee talvellakin ohuissa koulupuvuissa ja tytöillä mekot päällä. Usein kauhistelen miten tarkenevat, harvoin näkee edes pipoja tai hanskoja.
T. Toinen Briteissä asuva
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ohimennen... Se että joku ei uskalla sanoa maata jossa asuu jos vaikka joku tunnistaisi on huvittavaa. Suomalaisia perheitä asuu siellä sun täällä niin kukaan teitä tunnista :D
Sama kuin jotkut eivät uskalla laittaa työnsä takia kuvaansa deittipalstoille(aikoinaan tälläisiä tuli vastaan). Ymmärrän jos kyseessä presidentti tai muusikko mutta että joku pikku tj pitää itseään niin tärkeänä on naurettavaa.
Riippuu maasta. Mä asun Keski-Aasiassa (en halu kertoa maata) ja en tiedä ketään toista suomalaista täällä. Eikä kukaan ole koskaan maininnut, että hänen työkaveri/naapuri/harrastuskaveri on muuten kans suomalainen. Pidän ihan mahdollisena, että olen jopa ainoa täällä asuva suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvi asua kuin Britannian eteläosassa niin esimerkiksi talvihaalari on siellä täysin turha.
Jep. Tervetuloa viettämään joulua Kentin alueella. Yleensä lämmintä 5-10 astetta, ei yhtään lunta, joskus sadetta.
Englannissahan pienet koululaiset kulkee talvellakin ohuissa koulupuvuissa ja tytöillä mekot päällä. Usein kauhistelen miten tarkenevat, harvoin näkee edes pipoja tai hanskoja.
Missä päin? Me asutaan Lontoossa ja täällä kyllä näkyy lapsilla ja pienillä koululaisilla pipoja ja hanskoja talvella. Koulupukuun myös usein kuuluu ihan lämpimiäkin takkeja.
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkyttäviä ongelmia joillakin.
No on aika kalliita nuo talvikamppeet, että kannattaa harkita mitä oikesti tarvii lyhyeksi aikaa. Vaikka mummu nyt maksaakin, niin on reilua miettiä ettei maksata toisella turhaan liikaa.
Ps. keskustelupalstalla voi keskustella muustakin, kuin isoista vaikeuksista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin? Me asutaan Lontoossa ja täällä kyllä näkyy lapsilla ja pienillä koululaisilla pipoja ja hanskoja talvella. Koulupukuun myös usein kuuluu ihan lämpimiäkin takkeja.
Ihan Lontoossa asun minäkin. Ainakin meidän alueella kulkee tosi vähissä vaatteissa. Takki on kyllä päällä, mutta siihen se sitten jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP vain leveilee kun asuu oikein ulkomailla. Tekee tikusta asiaa jotta pääsee kertomaan maailmankansalaisuudestaan.
Mitä leveilemistä on asuinmaassa? Itse asun Italiassa eikä siinä ole mitään leveilemistä. Ehkä jos asuisi jossain Monacossa. Kuka vaan voi muuttaa tänne vaikka ensi viikolla. Saa sitten ihastella vuotavaa kattoa ja järkyttävää byrokratiaa.
Miten sinä nyt noin kerrot asuinmaasi. Sinuthan voidaan TUNNISTAA!
Voisko ne vaatteet saada jostain lainaan? Sukulaisilta tai tutuilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että Britannian eteläosissa talvella, esimerkiksi tammikuussa lämpötilat on yleensä noin kymmenen astetta, toki aamulla viileämpää ja yksittäisiä pakkaspäiviä, mutta lämpötilat on huomattavasti korkeampia kuin esimerkiksi Suomessa.
Ap asuu siis Australiassa. Kumma että viitsii keskellä yötä roikkua vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan Lontoossa asun minäkin. Ainakin meidän alueella kulkee tosi vähissä vaatteissa. Takki on kyllä päällä, mutta siihen se sitten jääkin.
No ehkä heille se on kuitenkin ihan tarpeeksi vaatetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Mikä tuossa on höpö höpö? T. toinen ulkosuomalainen, joille nämä kysymykset on tuttuja
Suomessa lapsena talvisin asuneiden ap:n kaltaisten mutta fiksujen ei tarvitse kysellä tyhmiä.
Olen itse asunut Suomessa viimeeksi 20 vuotta sitten enkä ole talvella käynyt sen jälkeen. Ei minullakaan ollut lapsia silloin joten ymmärrän ap:ta oikein hyvin. Täällä näkyy usein kommenteissa se, että ihmiset jotka eivät ole koskaan asuneet toisessa ilmastossa oikein ymmärrä.
Asuin 17 vuotta Italiassa, lapset kasvoivat siellä. Eipä ollut koskaan ongelmaa, pyysin aina jotain tuttavaa hakemaan kirppis tms talvikamat lapsille. Sitten ne myytiin eteenpåin ja ostettiin seuraavana vuonna uudet. Ei parin viikon takia kannattanut niihin panostaa.
Millainen keskilämpötila siellä ulkomaan maassa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Mikä tuossa on höpö höpö? T. toinen ulkosuomalainen, joille nämä kysymykset on tuttuja
Suomessa lapsena talvisin asuneiden ap:n kaltaisten mutta fiksujen ei tarvitse kysellä tyhmiä.
Olen itse asunut Suomessa viimeeksi 20 vuotta sitten enkä ole talvella käynyt sen jälkeen. Ei minullakaan ollut lapsia silloin joten ymmärrän ap:ta oikein hyvin. Täällä näkyy usein kommenteissa se, että ihmiset jotka eivät ole koskaan asuneet toisessa ilmastossa oikein ymmärrä.
Miten itse pukeuduit lapsena vai etkö muista? Hypitkö hangessa pelkässä takissa ja collareissa?
Muistan että jouluna oli Helsingissä joskus lunta, joskus ei ja nyt ilmeisesti on harvemmin. Miten tarkasti sinä muistat pukeutumisesi lapsena eri kuukausina?
Ja nytkö on tilanne muuttunut niin rankasti, että kannattaa kysellä syyskuussa, tarvitseeko lapset joulukuussa haalaria vai takki-housut yhdistelmää pariksi päiväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Miten itse pukeuduit lapsena vai etkö muista? Hypitkö hangessa pelkässä takissa ja collareissa?
Muistan että jouluna oli Helsingissä joskus lunta, joskus ei ja nyt ilmeisesti on harvemmin. Miten tarkasti sinä muistat pukeutumisesi lapsena eri kuukausina?
Ja nytkö on tilanne muuttunut niin rankasti, että kannattaa kysellä syyskuussa, tarvitseeko lapset joulukuussa haalaria vai takki-housut yhdistelmää pariksi päiväksi?
Omassa lapsuudessa oli Stadissa kunnon talvi joulukuun alussa suunnilleen joka vuosi. Nykyään useimmiten ei.
Jos polaaripyörre dippaa kunnolla, sitten tulee kylmää kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Omassa lapsuudessa oli Stadissa kunnon talvi joulukuun alussa suunnilleen joka vuosi. Nykyään useimmiten ei.
Jos polaaripyörre dippaa kunnolla, sitten tulee kylmää kyytiä.
Ja täälläkö pitäisi ennustaa sinulle joulunajan säät?
Suomalaiset naiset lapsentekolakossa hylättyjä lastentarvikkeita löytyy joka paikasta.
Saahan niitä haalareita vaikka käytettyinä. Itsekin asuin 2015 asti, yli 20 vuotta Kaliforniassa. Eikä ostettu koskaan talvivaatteita lapsille, vaikka oltiin joulunaika aina suomessa. Tuttavilta ja sukulaisilta sai lainaan ne aina.
Riippuu varmaan lasten iästä, mutta jos asutte lämpimässä se kylmyys on lapsille iso shokki. Minä kävin lasten 5 ja 6 vee kanssa Suomessa ekaa kertaa viime talvena, pienemmällä oli haalari, isommalla toppatakki ja toppahousut. Lainavaatteita, pieneksihän ne jää.