Olisiko yksityiset lääkärit ja ostopalvelut halvempia, jos olisi enemmän ketjuja ja kilpailua? Mehiläinen, Terveystalo, Pihlajalinna ja Aava on lähes koko markkina
Suomessa on suhteellisen vähän yksityisiä lääkäriasemia, kun isot on ostaneet pienet.
Onnistuuko kilpailutus?
Kommentit (7)
Aika monella on samaa ulkomaalainen omistaja. Nyt lisätään tukea niille. Yksityisten kelakorvaus nousee ja se ei varmasti mene 1/1 asiakkaalle, vaan osaksi lääkäriasemalle ja loput vakuutusyhtiöille.
Ainakin Helsingin ostopalvelupsykoterapiat on alasajettu täysin. Vähätkin nimet on Mehiläisessä, johon ei pääse edes puhelimella ja toisin kuin muut, aikaa ei voi varata netistä. Systemaattista tuhoa tehty soten nimissä.
Kunnan ostopalvelu ei ole hyvä, koska kilpailutus vie hinnan alas ja palvelu heikentyy minimiin, myös käyntikerrat rajattu - vaikkapa hammaslääkärillä. Tai muukin. Olisi tärkeää että kaikilla on oma riittävä raha, jopa niin että joku voi laittaa rahaa sivuun, sillä pääsisi yksityiselle lääkärille. Minituella ei sinne mennä ja se heikentää taas tasa-arvoa.
Näissä on kokoomuslaisia johdossa ja mukavat bonarit tulossa, kun hinnat nostetaan, mutta! Välttämättä asiakkaat ei siirrykään hihkuen niihin! Jos lääkärikäynti on esim ennen ollut 135 e 30 min ja ehkä ensi vuonna 128 e, ei sinne pätkätyöläinen, työtön tai pieneläkeläinen mene siltikään!
Riippuu asemasta mikä palvelu maksaa enemmän tai vähemmän. Hintalistat kannattaisi olla esillä, helposti saatavilla. Alveineen ja toimistomaksuineen.
Vierailija kirjoitti:
Näissä on kokoomuslaisia johdossa ja mukavat bonarit tulossa, kun hinnat nostetaan, mutta! Välttämättä asiakkaat ei siirrykään hihkuen niihin! Jos lääkärikäynti on esim ennen ollut 135 e 30 min ja ehkä ensi vuonna 128 e, ei sinne pätkätyöläinen, työtön tai pieneläkeläinen mene siltikään!
Mä olen töissä ja ihan ok tulot mutta 150 euroa 20 minuutin ajasta, jolloin lääkäri vain jutteli ja määräsi närästyslääkkeitä on minullekin liikaa. Nyt olen julkisella pääsemässä sydänrasitustestiin, piti vain odottaa aika kauan. Mulla on sukurasite aika korkea mutta yksityinen vain katseli että sä olet normaalipainoinen, ei sulla mitään vikaa ole. Olen ollut TIA-kohtauksen takia sairaalassa ja kolesteroli on ollut koholla jonkun aikaa, hengästyn rasituksessa yms mutta ei vaan tutkinut tai suostunut laittamaan eteenpäin, närästystä tuo vaan on sanoi.
Isot toimijat ovat ostaneet pienet yritykset pois.