Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksihän aika monelta ihmiseltä puuttuu yläleuan hammas sivulta. Oisko neloshammas tai viides

Vierailija
23.09.2023 |

Oon ihmetellyt

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on poistettu monta sellaista hammasta, joihin oli kiinnitetty peruskouluaikoina 80-luvulla oiontavehkeitä.

Vierailija
22/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa putoo kohta yks hammas ja todellakaan ei oo varaa hommata jotain implanttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on poistettu molemmat yläneloset. Liian ahdas yläkaari, muuten ei saatu kulmahampaita mahtumaan riviin.

Neloset taitaa olla tyypillisimmin ja helpoimmin poistettu hammas sieltä ylhäältä jos on ahtautta hampaissa. Eipä noiden puuttumista huomaa ainakaan itseltäni.

Ihan sama täällä.

Multa vitoset, kun kasvoivat kitalaen puolelle. Mutta sehän ei näy. Ei ollut oikomishoitoa 1970-luvulla.

Vierailija
24/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiseltä voi puuttua synnynnäisesti joitakin pysyviä hampaita. Yleisin on pysyvä kakkonen yläleuasta ja ns. viitoshampaat. Tämä on perinnöllistä eli jos lapselta puuttuu jokin hammas, suvussa on joku muukin jolla sama tilanne. Nykyisin tilanne pyritään korjaamaan oikomishoidolla. Joskus aiemmin viitoshampaan puuttuessa vastaava maitohammas jätettiin paikoilleen. Ongelmana oli useinkin, että maitohammas ei kestänyt kunnossa kovin pitkään ja se piti poistaa. Hammaskaareen jäi tällöin näkyvä rako.

Vierailija
25/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulemma eniten puuttuva hammas ihmisiltä. Jostain syystä se ottaa iskuja eniten itseensä elämän aikana. 

Vierailija
26/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoito ei toimi ja ei ole rahaa yksityiseen ehkä. Multa puuttuu alahammas sivusta, mutta siihen oli eri syy.

Vierailija
27/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi implantti tosiaan maksaa 1200-2000 euroa. Yläkutosen olen rakennuttanut, meni sitten painissa pascaksi, ja se poistettiin, viikossa oli uusi tilalla.

Vierailija
28/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen heikko yksijuurinen.

Vierailija
29/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jäänyt maitohampaat ylävitosten paikalle.

Ne jossain vaiheessa alkoi reikiintymään, vaikka muuten mulla terveet ja hyvät hampaat.

Molempia nyt pari kolme kertaa paikattu ja seuraavan kerran jälkeen tai sitä seuraavan kerran jälkeen katsotaan, tarviiko ne poistaa.

Muutaman vuoden olleet nyt onneksi rauhassa ja olen nyt nelikymppinen.

Vierailija
30/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neloshammas minullakin implantti!

Vierailija
31/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut. En myöskään että kakkoshammas puuttuisi. Onko jollain siis kulmahammas heti suuren etuhampaan vieressä?

Vierailija
32/51 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuulemma heikoin hampaista ja joutuu rasitukselle. Näin kertoi juuri hammaslääkärini, kun itsellä tuo hammas oli ihan "terve", mutta halkesi purressa niin pahasti kahtia, että piti poistaa.

Vierailija
33/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettu oikimishoidon yhteydessä neloset ylhäältä ja alhaalta yleinen toimenpide hammasrivin ahtauden vuoksi

Vierailija
34/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiseltä voi puuttua synnynnäisesti joitakin pysyviä hampaita. Yleisin on pysyvä kakkonen yläleuasta ja ns. viitoshampaat. Tämä on perinnöllistä eli jos lapselta puuttuu jokin hammas, suvussa on joku muukin jolla sama tilanne. Nykyisin tilanne pyritään korjaamaan oikomishoidolla. Joskus aiemmin viitoshampaan puuttuessa vastaava maitohammas jätettiin paikoilleen. Ongelmana oli useinkin, että maitohammas ei kestänyt kunnossa kovin pitkään ja se piti poistaa. Hammaskaareen jäi tällöin näkyvä rako.

Mulla just tää. Muuten hyvät, vahvat ja tasaiset hampaat. Kolo siis jäljellä yläfemmassa. 

Vierailija
35/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi vain omista hampaistasi 🙂🦷

Vierailija
36/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes puutu, mutta on luonnostaan sekä alhaalla että ylhäällä kulmahampaiden jälkeen isot raot ennen kuin takahampaat alkaa, joten varmaan moni luulee että puuttuu.

Vierailija
37/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan joku sairauskin tehdä tuota, että hampaat lohkeilee/putoaa pois.

Vierailija
38/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi implantti tosiaan maksaa 1200-2000 euroa. Yläkutosen olen rakennuttanut, meni sitten painissa pascaksi, ja se poistettiin, viikossa oli uusi tilalla.

Osamaksu? 🤔

Vierailija
39/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli iso reikä siinä, joten poistettiin. Implanttia en ole halunnut. Eipä tuo haittaa.

Vierailija
40/51 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on poistettu molemmat yläneloset. Liian ahdas yläkaari, muuten ei saatu kulmahampaita mahtumaan riviin.

Neloset taitaa olla tyypillisimmin ja helpoimmin poistettu hammas sieltä ylhäältä jos on ahtautta hampaissa. Eipä noiden puuttumista huomaa ainakaan itseltäni.

Samaten omalta lapseltan on poistettu vastaavat hampaat samasta syystä. Mutta näiden puuttumista ei tosiaan huomaa, koska ne vitoset ovat kasvaneet sitten kiinni kulmahampaisiin, eli siinä pysyvien poskihampaiden puhkeamisen aikana se rako on kuroutunut umpeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän