Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saisi puoli-ilmaista tai ilmaista ruokaa?

Vierailija
23.09.2023 |

En ole köyhä, mutta on kova laina.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-60% ilta-alet kaupoissa.

Jos jaksaa maleksia kaupassa puoli tuntia kilpailemassa punalapuista.

Helpommalla ja halvemmalla pääset kun haet ruuat ruokajaosta ilmaiseksi.

Niitä ei varsinaisesti ole tarkoitettu kalliiden lainojen maksuun niille ihmisille, jotka voivat sanoa, että eivät ole köyhiä.

Monissa jonoissa tuloja ja menoja ei kuitenkaan kysellä, jolloin jää omatunnon pohdittavaksi haluaako vähentää köyhien ruoansaantia entisestään. Jonoissa on köyhempiä ja vähemmän köyhiä, mutta siellä on myös ne köyhimmät, joiden ravinnonsaanti on täysin riippuvaista ruoka-avusta. Jos ruoka-apu loppuu kesken, niin nämä köyhimmät eivät voi syödä mitään. Oikeasti mitään.

Kuvittelisin että nämä köyhimmät olisi siel paikalla niin ajoissa että ovat jonossa ekana eikä jää ilman.

Vierailija
42/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästä. Onki ei maksa kuin muutamia euroja.

Mitä kalaa Helsingistä voi saada? Ei tietty autoa.

Pitkältäsillalta silakoita

Muuten hyvä, mutta minulla ei ole paljon aikaa, koska teen niin paljon töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin ruokakassi ryhmät. Saa liittyä taiteilijanimelläkin.

Vierailija
44/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ResQ appi

Vierailija
45/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa on ryhmiä, joissa ihmiset lahjoittavat itselleen tarpeettomia ruokatavaroita esim. muuton tai pakastimen tyhjennyksen yhteydessä, tai jos on vain tullut hamstrattua liikaa.

Minkänimisiä? Ap

Eri paikkakunnilla eri nimisiä. Hae esim. sanoilla ruoka-apu tai hävikkiruoka. Puskaradio- ja roskalavaryhmissäkin on usein jotain tarjolla.

Vierailija
46/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sieneen. Hesan seudulla pääsee bussillakin metsiköiden viereen ja onhan teillä iso Keskuspuistokin.

Vierailija
47/47 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sienessä tänään, keräsin noin 10l suppilovahveroita, kantarellejä ja orakkaita, yksi lampaankääpäkin vielä löytyi. Noiden lisäksi keräsin sitten noin neljä litraa rouskuja suolasieniksi, siinä meni aikaa, kun olen viimeksi 30v sitten erikseen käynyt rouskuja keräämässä, piti vähän aikaa muistella, että minkäslaisista paikoista niitä oikein löytyykään :)  Mutta löytyihän niitä.

Sienien suolaaminen on helppoa, ja astiaksi kelpaa mikä tahansa kannellinen tukeva muoviastia tai lasipurkki. Merisuola on halpaa.

Suppilovahveroita voi kuivata, kantarellejäkin joo, mutta itse en pidä niiden rakenteesta kuivaamisen jälkeen. Makuasia, sanoisin. Kantarellit menee pakastimeen pannun kautta, ja suurin osa suppiksistakin. Tai no noita syödään huomennakin iso satsi. Meillä syödään näin syksyllä sieniä liki joka päivä, ja talveksi säilön niitä sen verran, että vähintään kerran viikossa saadaan sieniateria.

Puolukka-aika on meneillään, samoin mustamarja-aroniaa on reilusti tänä vuonna. Sitä on runsaasti aidanneistutuksissa pitkin taajamia, luulisi jostain löytyvät kerättäväksi asti. Mulla oli tänä vuonna hyvää palvelua, kun tätini keräsi valmiiksi ämpärillisen aroniaa! Osa menee mehuun, osan pakastan ja osasta keitän hilloa hillosokerin kanssa. Anopin pihasta kävin keräämässä ämpärillisen luumuja, keitin satsin hilloa ja laitoin osan pakkaseen, ja leivoin vielä luumupiirakankin.

Meillä on myös kasvimaa, josta tulee tällä hetkellä paljon juureksia (peruna on mukula, mutta lasken senkin mukaan), porkkanaa, punajuurta jne. Valkosipulit on nostettu, kohta pitää istuttaa ensi kesän sato. Papuja tulee paljon, osan päästän kasvamaan että saan myös niitä oikein papuja eikä palkoja. Tomaattia, maissia, okraa, kurpitsoita monessa muodossa... Talveksi kuivaan tuota keltamaltoista kurpitsaa ja jauhan sen, sitä jauhetta voi sitten käyttää leivonnassa ja ruuanlaitossa (sakeuttaa). Kurpitsasta teen etikkasäilykkeitä kurkkuohjeilla, en niinkään pidä perinteisestä etikkakurpitsasta. Teen mm. kurkkusalaattiohjeella, tosi hyvää.

Mutta olen siis kerännyt kaiken, mitä vain ilmaiseksi saan, ja joko ollaan suoraan syöty tai sitten olen sen jossain muodossa säilönyt. Etenkin herukat ja karviaiset sekä aroniat menee mehuksi. Raparperiä käytän koko kesän vihanneksena ja "hedelmänä". Villivihannekset käytössä. Ja tietenkin kerään teeaineksia keväästä lähtien, juon paljon nokkosteetä (koska pidän siitä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi