Lähtisitkö opiskelemaan tässä tilanteessa?
- lapsi 7 v, pian 8 v
- isovanhemmat lupasivat hoitaa lasta niin, että ei joutuisi olemaan iltoja yksin
- ma-pe opiskelua päivät
- ma- pe suoraan opiskelusta siirtyminen illaksi töihin tai välillä viikonloppuisin, jos tunteja ei ehtisi muuten riittävästi
- töiden jälkeen kotiin klo 21 - 21.30
- opinnot jatkuisivat noin viisi vuotta ja rinnalla vakinainen kokopäivätyö eli tulot eivät pienentyisi
Kommentit (16)
Lisää mielipiteitä ja ajatuksia? Opinnot mahdollistaisivat paremmat ansiot tulevaisuudessa. Olisi myös mielenkiintoista saada opiskelemalla elämään sisältöä, uusia opiskelijakavereita jne. Ainut mikä mietityttää on lapsi. Olenkin odottanut tähän asti lapsen kasvamista. Lomilla tietenkin ehtisin olla enemmän lapsen kanssa ja voisimme viettää laatuaikaa. Jonkin verran myös viikonlopuisin. Lapsi voisi olla illat enimmäkseen kotona, sillä isovanhemmat lupasivat tulla kotiimme, kun asuvat lähellä.
ap
Mikset käytä aikuiskoulutustukea kun sitä vielä saa. Isovanhemmat voivat antaa ruokarahaa aikansa sijaan.
En lähtisi. Mä plisin opiskellut silloin kun lapsi oli pienempi enkä ollut töissä iltoja ja olisin maksanut palkkaa isovanhemmille.
Olen tehnyt tähän asti päivätyötä ja ollut illat lapsen kanssa. Iltatyöhön siirtyminen mahdollistaisi opinnot. Tämä sopisi työnantajallenikin.
ap
En lähtisi. Lapseni lapsuus on ainutkertainen aika, eikä sitä saa takaisin. Jos ehdottomasti haluaisin opiskella, lopettaisin kokopäivätyön ja eläisin vaan niukemmin sen 5 vuotta. Aika lapsen kanssa on rahaa tärkeämpää.
Voit tehdä lyhennettyä työaikaa kun lapsesi on noin pieni.
Lähtisin, jos jaksaisin opiskella ja isovanhemmat mielellään hoitaisivat. Isovahnemmat kuitenkin jaksavat hyvin tuon ikäisen lapsen kanssa, ja kivahan se on, jos isovanhemmilla ja lapsenlapsella on mahdollisuus luoda läheinen suhde. Enkä myöskään usko, että suhden lapseen heikentyisi millään tavalla, kun kuitenkin lapsi saa olla kotona, ja aamuisin ja ehkä välillä arki-iltaisinkin ehtisitte näkemään. Plus viikonloput ja lomat.
Tuskin näkisit lastasi ollenkaan tuon viiden vuoden ajan. Viikot menee töissä/opiskellessa ja viikonloppuna olet niin väsynyt töistä/opiskelusta että et jaksa mitään.
Ottaisin ennemmin opintotukea ja kenties lainaa ja tekisin lyhennettyä työviikkoa. Muuten on järjetön suunnitelma. Olen itse aikuisena opiskellut yliopistotutkinnon ja kyllä se työtä teettää; ei siinä pelkällä läsnäololla selvii. Enempi oli lukemista tentteihin, esseiden kirjoittamista ja seminaaritöitä. En tekisi tuollaista ilman lastakaan mitä kysyt. Realismia nyt kehiin!
Kuulostaa liian raskaalta itsellesi. Toki viittä vuotta ei voi suunnitella varmuudella etukäteen, eikä koko ajan tarvitse mennä samalla rytmillä. Osa-aikatyö vaikuttaisi realistisemmalta vaihtoehdolta ja sekin vaativalta erityisesti opintojen alussa, kun kaikki on uutta, ja sekä sinä että lapsesi tarvitsette sopeutumisaikaa.
Oletko selvittänyt opintotuen ja muut tuet mitä saisit? Aikuiskoulutustukea ainakin vielä voisit hakea. Sen jälkeen sitten opintotuki ja laina, nämä on jo yhteensä tonnin kuussa, kun sinulla on lapsi. Lisäksi saat lapsesta tuet, ilmeisesti isä ei ole kuvioissa, niin lapsilisä on 176e ja elarit vähintään 170e. Opintotuen lisäksi saat myös tienata töistäkin, nykyään taitaa olla tonnin kuussa. Johan näistä tulee jo yli 2300, lisäksi saatat saada asumistukea, jos vuokralla olette. Eiköhän sillä pärjää yhden lapsen kanssa, vaikka olisi pk seudullakin ja muuttaa vaikka vähän halvempaan. Itse olen kahden lapsen opiskelija äiti ja saan yhteensä 1800, hyvin pärjätään ok talossa. Petteri toki uhkaa viedä heti ensi vuonna meiltäkin 400e kuussa, mutta onneksi valmistun keväällä. Opiskelen työttömyysetuudella, joten työnteko ei juuri kannata, jos suojaosakin poistuu.
En selviäisi. Opiskelen nyt etänä opintovapaalla. Ei onnistuisi, jos vielä töissä olisin kaiken lisäksi. Loma-aikoina sitten töihin ja ehkä myöhemmin voi harkita osa-aikatyötä. Mutta just nyt ei pystyisi
Aivan hullua, ettei ap ole ottanut opintovapaata töistä ja opiskellut aikuisopintotella kuten kaikki muut tuossa tilanteessa olevat. Kohta on myöhäistä, kun aikuiskoulutustuki lopetetaan ensi vuonna.
Et näkisi omia lapsia kuin vilaukselta aamulla , illalla olisivat nukkumassa . Viisi vuotta on pitkä aika . En itse raskisi . Raha ei korvaa rakkautta .
En kyllä lähtisi. Tahdon viettää enemmän aikaa lapsen kanssa.