Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattitaidoton kouluth: pojan ystävällä aivo-selkäydinneste vuosi nenästä norona, th antoi antihistamiinia ja käski niistää.

Vierailija
20.09.2023 |

Onneksi lähtivät keskenään näyttämään poikaa päivystyksessä jossa ymmärrettiin asian oikea laita ja vakavuus. Mikä virka kouluterkoilla oikein on jos tällaisetkin hätätapaukset diagnosoidaan ihan pieleen? Hengenlähtö olisi saattanut olla lähellä.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhuoltoon EI kuulu sairastapaukset tai sairauskäynnit! Kouluterveydenhuollossa tehdään vain määräaikastarkastuksia.

Terveysasemalle tai sairaalaan tuo lapsi poliisi kuulunut.

Oliko taustalla trauma tms?

Vierailija
2/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan aivo-selkäydinnestettä vuosi nenästä? Taitaa olla vähän lapin lisää pojan kertomuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluterveydenhuoltoon EI kuulu sairastapaukset tai sairauskäynnit! Kouluterveydenhuollossa tehdään vain määräaikastarkastuksia.

Oli tämä ystävä saanut kyllä aikaisemmin välkällä tai jossain aikamoisen tärskyn, ja kaverit olivat kyllä pitäneet huolta. Kyllä tuon terkan toimenkuvan ymmärrän, mutta usein kouluth on ensimmäinen terveydenhuollon henkilö jonka lapsi tapaa (joka ei kuitenkaan itse osaa arvioida tilanteen vakavuutta). Mihin kouluth:n kompetenssi yhtäkkiä katosi kun sairaanhoitajakoulutuksen hänkin on saanut?

ap

Vierailija
4/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaista valuisi nenästä ja miksi pitäisi olettaa että tuosta on kyse? Mikä osa tästä on jätetty kertomatta?

Vierailija
5/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan sinuiitti tms. tavallista.

Vierailija
6/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tuollaista aiheuttaa? 99,999% kerroista vuotava nenä lapsella ei ole selkäydinnestettä

Vierailija
7/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tuollaista aiheuttaa? 99,999% kerroista vuotava nenä lapsella ei ole selkäydinnestettä

Trauma pään alueella voi aiheuttaa

Vierailija
8/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kellekään tule heti mieleen joku aivoneste, jos sieraimesta tulee kirkasta limaa...

Ei ollut pojan mukaan limaa, vaan koostumukseltaan ihan nestemäistä. Ei tällaisesta voi erehtyä th:n toimenkuvassa.

ap

Kyllä esim allergianuha voi olla ihan lientä. Et siis ollut itse tilanteessa etkä aivan oikeasti tiedä kaikkea. Päätit haukkua tarkan kuulopuheen perusteella. Kyllä myös lääkäri voi erehtyä riippuen esim muista oireista tai puutteesta ja tapahtumista.

Vierailija
9/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ihan aivo-selkäydinnestettä vuosi nenästä? Taitaa olla vähän lapin lisää pojan kertomuksessa.

No pojan kaverin vanhemmat itse ilmoittivat minulle kuultuaan uutiset päivystyksestä ja kiittivät poikaani ja seuruetta tämän kaverin saattamisesta ensiapuun. Miksi valehtelisin tällaisella asialla? Tässä ollaan vielä aikamoisessa shokissa perheen kesken.

ap

Tuota, et vastannut, että mitä pojalle oli käynyt sitä ennen. Haistan provon.

Juurihan minä vastasin aikaisemmin, että pojan kaverin päähän oli tullut joku osuma välitunnin aikana ja tämän takia päättivät käyttää kaveria terkan luona tarkistuttamassa. Siitä tämä tapahtumajatkumo sai alkunsa. 

ap

Vierailija
10/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trauma pään alueella voi aiheuttaa

Mutta ap ei ole vielä keksinyt, mitä.pojalle oli tapahtunut sitä ennen.

Vierailija
11/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka ette tiedä aivoselkäydinneste vuotaa sieraimista. Tämä on sen luonnollinen poistumareitti. Se, että sitä vuotaa noin, ei toki ole luonnollista vaan viittaa vammaan.

Mutta siis, jokaisella meillä tyhjenee nenän kautta tuota.

Vierailija
12/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tämä ystävä saanut kyllä aikaisemmin välkällä tai jossain aikamoisen tärskyn, ja kaverit olivat kyllä pitäneet huolta. Kyllä tuon terkan toimenkuvan ymmärrän, mutta usein kouluth on ensimmäinen terveydenhuollon henkilö jonka lapsi tapaa (joka ei kuitenkaan itse osaa arvioida tilanteen vakavuutta). Mihin kouluth:n kompetenssi yhtäkkiä katosi kun sairaanhoitajakoulutuksen hänkin on saanut?

ap

Siis kyllähän vaikkapa päivystyksessä työskentelevä sh on paljon pätevämpi huomaamaan tuollaiset asiat kuin viimeiset 20v koulussa tarkastuksia ja nuhia hoitanut terkkari. Kuka tahansa jolla on ollenkaan järkeä tajuaa sen.

Tiedän kyllä myös tapauksen, jossa lapsi oli mennyt elottomaksi koulussa ja siellä oli koko opettajakunta pällistellyt tumput suorina ja 112 soittamisen sijaan olivat hakeneet terkkarin paikalle. Terkkarin, joka ei ollut elvyttänyt sitten opiskeluaikojen. Että ei se kyllä kaikilla paljon ajatus kulje jos on hätätapaus kyseessä.

Vierailija
13/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pojan kaverin vanhemmat itse ilmoittivat minulle kuultuaan uutiset päivystyksestä ja kiittivät poikaani ja seuruetta tämän kaverin saattamisesta ensiapuun. Miksi valehtelisin tällaisella asialla? Tässä ollaan vielä aikamoisessa shokissa perheen kesken.

ap

Juurihan minä vastasin aikaisemmin, että pojan kaverin päähän oli tullut joku osuma välitunnin aikana ja tämän takia päättivät käyttää kaveria terkan luona tarkistuttamassa. Siitä tämä tapahtumajatkumo sai alkunsa. 

ap

No pallo päähän ei tuollaista aiheuta, sen tiedän minäkin.

Vierailija
14/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrottiinki th:lle, että pää oli kolahtanut?

Vierailija
15/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

No pallo päähän ei tuollaista aiheuta, sen tiedän minäkin.

Kenen mukaan osuma tuli pallosta?

Vierailija
16/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo pitäis heti tunnistaa kun tuollaisia sattuu melkein päivittäin.

Vierailija
17/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sille terveydenhoitajalle siis kerrottu että lapsella on joku akuutti päävamma?

Vierailija
18/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suurin osa kouluterkkareista ei koskaan kohtaa lasta jonka nenästä vuotaisi muuta kuin räkää (joka voi olla hyvinkin juoksevaa) tai verta.

Vierailija
19/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kellekään tule heti mieleen joku aivoneste, jos sieraimesta tulee kirkasta limaa...

Ei ollut pojan mukaan limaa, vaan koostumukseltaan ihan nestemäistä. Ei tällaisesta voi erehtyä th:n toimenkuvassa.

ap

Allergianuhassa nenästä valuu juuri tuollaista kirkasta nestemäistä, johon hoitona antihistamiini on ihan käypä.

Vierailija
20/62 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrottiinki th:lle, että pää oli kolahtanut?

Kyllä, nakkeli siinä kuulemma niskojaan muina naisina.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi