Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veli käyttää muistisairaan äitimme tiliä kuin omaansa

Vierailija
19.09.2023 |

Olen yrittänyt tehdä siitä lopun, mutta en enää jaksa kuunnella uhkailuja ja ilkeilyjä. Lukuisista pyynnöistäni huolimatta hän ei suostu avaamaan äitimme raha-asioita. Hänellä on äitini aikoinaan antama valtakirja pankkiasioiden hoitoon, mutta hän ei ole edunvalvoja eikä viranomainen sellaista määrännyt, kun katsoo raha-asioiden hoituvan muutenkin. No hoituvathan ne kun kukaan ei häikäilemätöntä veljeäni mitenkään pysty kontrolloimaan.

Kysymykseni kuuluukin, että jos äidistä aika jättää ennen minua, niin olenko perinnönjaossa rintaperillisenä oikeutettu näkemään äitini tilitiedot. Lohduttaisi, jos edes siinä vaiheessa veljeni joutuisi vastaamaan teoistaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kavallus. Ilmoita pankkiin heti, siellä tutkitaan miten äitisi rahoja käytetään.

Vierailija
22/28 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap varma, että veljesi on käyttänyt varoja väärin, vai mihin tuo ajatus perustuu? Itse olen tuollainen "veli," jolle muistisairas äiti on antanut tilinkäyttöoikeuden. Pidän kyllä hyvin tarkan huolen siitä, että hoidan vain äidin välttämättömiä raha-asioita eli käytännössä laitan laskut menemään automaattisesti ja seuraan silloin tällöin, että kaikki on kunnossa. Ja lähtökohtaisesti ajattelen, että joku kyllä jossain vaiheessa saisi selville, jos toimisin jotenkin väärin. En myöskään jaa äidin tilitietoja enkä muita yksityiskohtia sisarusteni kanssa siitä yksinkertaisesta syystä, että tilinkäyttöoikeus ei tarkoita sitä, että saisin jaella pankkisalaisuuteen kuuluvia asioita ympäriinsä. Aikanaan kuolinpesän jäsenet voivat myös saada tietoja vainajan elinaikaisia tilitapahtumista halutessaan.

Juuri näin. Minä olen myös valtakirjalla hoitanut edesmenneen vanhempani eli äidin asioita. Kukaan muu muista sisaruksista ei suostunut. Muilla oli liian kiire, liikaa töitä, asuivat liian kaukana ja sitä rataa. Vastahakoisesti suostuin ja siitä alkaen muut valittivat jatkuvasti. Heillä ei ollut mitään käsitystä siitä, mitä maksoi lääkkeet hoiva-asumisessa (eivät kuulu hintaan koska kyseessä ei oo sairaala), mitä maksoivat ateriat, saunottaminen ja siivous. Pyykkäys maksoi myös erikseen. Kauhea kitinä siitä, että olipa ostettu kalliit kengät ja kulutat äidin kaikki rahat ja kohta ei jää perinnöks mitään. No, "kalliit" kengät hankin jalkahoitajan pyynnöstä, ns. diabeteskengät jotka maksoi 60 euroa mutta niitäkään ei vissiin olis saanu ostaa. Senttiäkään en omiin kuluihin ottanut enkä omiin tarkoituksiini käyttänyt ja kuitit otin joka ostoksesta ja kopion joka sopimuksesta ja pidin pedantisti huolen, että äidin rahat riittivät. Kiitokseksi siitä sisarukseni tekivät minusta rikosilmoituksen koska "toi on tuhlannu äidin rahat, mitään ei jääny ja kyllä äidillä oli monta kymppitonnia säästössä". Joo, nimenomaan imperperfekti aikamuotona: OLI säästössä ja hyvä kun oli, jokainen sentti tarvittiin hoivamaksuihin ja äidin viimeisiin kymmeneen elinvuoteen. Poliisi ei ikinä aloittanut tutkintaa. Kävin pyynnöstä lyömässä nuoremman konstaapelin nenän eteen kuusi mapillista kuitteja ja paperisia tiliotteita. Sisarukseni eivät niitä halunneet katsella, ei kiinnostanu eikä ollu aikaa. Ehdotin vuosien saatossa, että hankitaan äidille edunvalvoja tai että joku muu sisaruksista alkaa hoitaa äidin asioita tai ryhtyy edunvalvojaksi. Ei käynyt kenellekään.

Olen pahoillani puolestasi, koska kuulostaa siltä, että olet tehnyt kaiken hienosti ja niin kuin pitää. Minun tilanteessa ei ole kyse siitä.

Kuten kirjoitin, olen hoitanut äitini asioita ja viettänyt aikaa hänen kanssaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi hakea edunvalvojaa, voi suostua itse tai sitten veli tai yleinen. Mitä tätä jauhamaan muuten.

Vierailija
24/28 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi toiminta ei kuulosta normaalilta. - Meillä muistisairaan äitimme raha-asioita hoiti valtakirjalla ainoa Suomessa asuva sisarus. Me toiset olimme aina tietoisia tilin saldosta ja olisimme tarvittaessa siirtäneet tilille lisää rahaa omista varoistamme.

Vierailija
25/28 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittömästi hae edunvalvojaa. Menee kaikki. Siskoni teki velkaa monta tonnia.

Kestää kunnes sen saatte mutta nyt vauhtia.

Vierailija
26/28 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä maistraattiin. Siellä osataan auttaa.

Vierailija
27/28 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ahneet jakaa mummojen omaisuutta vaikka mummo on vielä elossa....

Vierailija
28/28 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas ahneet jakaa mummojen omaisuutta vaikka mummo on vielä elossa....

Oikeesti opettele lukemaan ja sitten haista kukkanen. Kun kukaan ei ole jakamassa mitään perintöä, vaan yrittää rintaperillisenä varmistua siitä, että muistisairasta vanhusta ei kupata.

Ap