Miten yliopiston alusta selviää? Kaikki hirveän rankkaa!
Heips. Olen 20v mies ja muutin syyskuun alussa pois vanhempien luota opiskelemaan uudelle paikkakunnalle. Ihmisiin olen tutustunut ja yliopistolta löytyy jo porukka, jossa viettää aikaa ja tehdä tehtäviä tms.
Fuksiviikot olivat hirveän rankkoja aika epäsosiaaliselle itselleni ja en nyt aivan hirveästi niistä nauttinut. Kaikki niitä kuitenkin hypettävät ja toitottavat kuinka hauskaa onkaan/olikaan. Itsellä on taka-alalla kuitenkin koko ajan hirveä hämmennys, koti-ikävä ja ahdistus tulevasta.
Opiskelijatapahtumatkin jotenkin enemmän ahdistavat kuin innostavat. Ihmiset vähän pelottavat ja olen suhteellisen ujo. Juon joskus, mutta ei se minua edes rentouta paljoakaan. Haluaisin viettää aikaa yksin, mutta yksinkin on ikävää, kun muistaa missä on ja kuinka epävarmaa kaikki on. Ei tee mieli edes tehdä asioita, joista yleensä nautin.
Minuun onkin iskenyt nyt kauhea masennustila. En jaksa mitään ja olen tosi väsynyt. Annetut tehtävät ovat hirveän vaikeita ja en tunne aina selviytyväni niistä. Ihmiset yliopistolla ovat ihan ok, mutta en saa heihin jotenkin sen kummempaaa yhteyttä. Sosiaalinen kanssakäyminen heidän kanssaan on jotenkin hyvin epäaitoa. Joka päivä joku sanoo, kuinka mahtava porukka meillä onkaan ja miten hauskaa meillä on yhdessä. Onko ihmisillä oikeasti niin kivaa täällä jo nyt? Itse haluaisin vain takaisin tuttuun paikkaan ihmisten luo, joiden kanssa ei tarvitse ylläpitää jotain ihmeellistä roolia ja olla täysin oma itseni.
En myöskään ole alastani täysin varma ja tosiaan tehtävien vaikeus ahdistaa jo nyt. (teknillinen ala kyseessä) Saan osan jotenkin tehtyä, mutta aika monet vastaukset on pitänyt kysellä muilta. Tunnen oloni tosi tyhmäksi.
Minulla on kylläkin aiempaa masennus- ja ahdistustaustaa, mutta ennen opiskelujen aloitusta voin oikeastaan aika hyvin. Tämä iso muutos elämässä jotenkin laukaisi taas tälläisen ikävän mielentilan.
Miten tästä ajasta selviää? En tunne oloani kotoisaksi täällä ja haluaisin vain pois. Onko kellään muilla samanlaisia tuntemuksia tai ovatko nämä ihan asiaan kuuluvia tunteita, jotka ajan kanssa sitten hellittävät?
Tekstisi oli kuin omasta kynästäni seitsemän vuotta sitten. Odotin opintojen alkua kovasti. Kuitenkin minusta tuntui fuksisyksynä, että voimavarat eivät riitä kaikkeen, mihin "pitäisi," ja että abivuonna vaivanneet masennus-, ahdistus- ja unettomuusoireet alkoivat iskeä päälle uudelleen.
Suurin pelastus tuli, kun annoin itselleni luvan ottaa rennommin. En käynyt bileissä, koska tuntui, etten jaksa. Hyväksyin, että opettelen vielä toimimaan akateemisessa maailmassa ja että on ihan okei, jos kaikista kursseista ei tule hyvää arvosanaa. Eihän työelämässäkään oleteta, että kaikki tutkinnon osa-alueet kiinnostavat saati ovat hallussa, ainakaan omalla alallani, jossa varsinkin kanditason tutkinto on vain yleissivistävä pohja myöhemmälle erikoistumiselle.
Jäin toki hieman ulkopuolelle porukoista, mutta löysin myöhemmin fuksivuoden aikana luennoilta samanhenkisiä ihmisiä, jotka eivät myöskään niin välittäneet bileistä. Esimerkiksi ryhmätehtävissä ne fuksiviikoilla kaverustuneet tuppasivat klikkiytymään keskenään, ja me "rannalle jääneet jämäpalat" tajusimme, että meillähän on ihan kiva jengi tässä. Nyt käsittääkseni yliopistolla on taas lähiopetustakin, eli muita sentään pääsee näkemään luennoilla ja tehtävien parissa.
Söin mielialalääkkeitä pahimman ahdistusvaiheen yli, mutta ne eivät oikein tuntuneet auttavan. En tiedä omasta tilanteestasi, mutta minulla kotoa muutto ja oman asunnon hommaaminen asuntosäätiöltä oli käännekohta ahdistuksen ja amsennuksen taittumisessa. Tarvitsin sen maiseman vaihdoksen, vaikka vuokrakämpän vahvistusilmoituksen tultua sähköpostiin itkinkin keittiön pöydän ääressä, miten en halua muuttaa. Heti kun pääsin omaan kämppääni ja sisustin sen mieleisekseni, koin olevani vapaampi tekemään ja elämään tavallani. Näin jälkikäteen ajatellen osa lukioajan oireilustani johtui siitä, että halusin itsenäistyä ja aikuistua, mutta kotona elin yhä teinin roolissa, ja perhepiirissä oli paljon jännitteitä. Se stressi oli vienyt voimavarani niin, että yliopiston alkaessa minulla ei ollut, mistä ammentaa.
Neuvoni sinulle on, että älä pelkää hakea keskusteluapua omien voimavarojesi ymmärtämisen ja priorisoimisen tueksi, vaikka sen saaminen onkin joskus kiven alla (tämän tiedän kokemuksesta.) Äläkä epäröi elää niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu, vaikka se ei olisikaan se normin mukainen tapa. Itse opin kunnolla käsittelemään asioita vasta työelämässä, kun rohkenin hakeutua psykoterapiaan. Se on sääli sinänsä, että hukkasin monta vuotta epäröiden omaa tekemistäni ja sitä, onko tämä minun alani, kun kaiken aikaa minun tarvitsi vain löytää se, missä itse olen hyvä, ja uskaltaa elää sen mukaisesti. Kontekstin vuoksi, valmistuin lakimieheksi, mutta tein lopulta stereotyyppisiä lakimiehen töitä eli asiakastoimeksiantojen hoitoa ja konsultointia hyvin lyhyen aikaa. Tajusin valmistuttuani, että ongelma koko yliopistoajan ja työurani alkumetrien ajan oli ollut oma ajatusmaailmani: olin ajatellut itseäni tietynlaisissa työtehtävissä ja tietynlaisena ihmisenä ja miettinyt, että minun pitää sopia ko. muottiin, ja stressannut, jos en sovi. Nykyään teen itseäni enemmän kiinnostavaa työtä eli projektinhallintaan ja tutkimiseen/tiedonhakuun painottuvia hommia asianajotoimistossa.
Kaikkea hyvää sinulle!