Oon jo yli 10 vuotta aktiivisesti miettinyt mitä haluaisin opiskella!
Menin nykyiseen työhöni sillä asenteella, että teen sen aikaa kunnes keksin, mitä haluan tehdä isona. No nyt olen 13 vuotta jumittanut ihan ok työssä yrittäjänä. Haluaisin ihan oikeisiin töihin, jossa olisi oikea palkka. En vaan millään keksi mitä haluaisin tehdä, ja keski-ikä lähestyy. Kohtalotovereita?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Parempi aika hyvin miettiä, mitä kannattaa opiskella. Itse tein opiskelupäätöksen ihan harkitsematta heti lukion jälkeen. Oli tavallaan vielä niin huonoa tuuria, että pääsin ekalla kerralla sisään. Jos en olisi päässyt, en olisi toista kertaa yrittänyt. Tiesin, ettei ala sovellu minulle, mutta suoritin maisterin opinnot loppuun. Ja mikä karmeinta, en ole jaksanut opiskella uutta tutkintoa, mikä olisi ollut välttämätöntä hyvään työuraan.
Hiemoa kuitenkin, että jaksoit suorittaa opintosi ns. loppuun. - Harvassa kuitenkin on ne tutkinnot, jotka yksistään mahdollistavat hyvän työuran. Itsekin puursin tutkintoni loppuun vaikka omat opintoni venyivät mutta voin vakuuttaa, että voin henkiesti paremmin nyt kun ne on tehty, vaikka valmistumsieni tiesi mm, pakollista muuttoa edullsiesta ja hyvällä paikalla sijainneesta opiskelija asunnosta pois. Myös edullien ruokailu, liikuntapalvelut ja Yths.n palvelut ja joukkoliikenteen liput olivat mukava lisä. Puhumattakaan siitä miten paljon vaivattomampaaa oli sanoa, että on köyhäopiskelija kuin sanoa olevansa työtön - työtön yliopistosta valmistunut ja vielä alalta, jota pidetään yleisesti ihan arvostettuna.
Millaisia asioita tykkäät tehdä vapaa-ajallasi?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minua tällainen kysymys ei auta. Vapaa-aikani koostuu kävelystä, lukemisesta ja nukkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minua tällainen kysymys ei auta. Vapaa-aikani koostuu kävelystä, lukemisesta ja nukkumisesta.
Kyllä sekin jotain saattaa kertoa, mitä tykkää tehä vapaa-ajallaan silloin kun miettii ja harkitsee opiskeluvalintoja. Esimerkiks jos sen sijaan, että harrastaa ja nauttii lukemisesta, niin vihaisi lukemista tai lukeminen olsi hyvin vastenmielistä, niin suosittelisin mahd. ensi-sijaisena opiskelupaikkana jotai muuta, kuin ensi-sijaisesti yliopistoa.
Vastaavsti itselleni,puolisokea ja raajojen käyttö puuutteelista (kädet ei toimi normaalisti ja etenemine omin jaloin ja seisominen niillä on vaikeaa, niin yliopisto-opinnot onnistu tukijärjestelyin hyvin, kun kuiteskaan päässäni ei ole vikaa tai ei ainakaan niin paljin, että olisi ollut este opinnoille. Olen aina rakastanut lukemista, eläytyen voimakkaasti kirjojen riveiltä aukeneviib maailmoihin pidän myös lähes yhtäpaljon radiokuunnelmisa ja äänikirjoista.
Minulla tuo sama ollut kohta 46 vuotta. Onneksi olen ollut koko ajan keskipalkkaisessa työssä, tienannut siedettävästi ja sijoittanut, joten ensi vuonna eläkkeellä toivottavasti viimeinkin keksin, mitä haluan opiskella ja mitä työtä tehdä.
Vierailija wrote:
Tykkään luonnossa liikkumisesta. En halua olla eräopas, kuormitun ihmisistä.
Ei metsuri, pelkään koneita. Edes ajokorttia ei ole siksi.
Olen taiteellinen, tästä yritin ammatin. Meni ilo taiteesta kun siitä piti kehittää elinkeino, eli ei.
Rakastan eläimiä, ei kiinnosta asiakaspalvelu jota yleensä noissa aloissa tarvitaan.
Olen musikaalinen, sama homma kuin taiteessa.
Minulle harrastukset ovat sitä aikaa, jolloin ei tarvitse suorittaa, päteä, kehittyä, arvostella vaan niissä voi olla etenemättä ja olla juuri niin hyvä tai huono kuin haluaa.
Mikä minulle ammatiksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen taiteellinen, tästä yritin ammatin. Meni ilo taiteesta kun siitä piti kehittää elinkeino, eli ei.
Rakastan eläimiä, ei kiinnosta asiakaspalvelu jota yleensä noissa aloissa tarvitaan.
Minulle harrastukset ovat sitä aikaa, jolloin ei tarvitse suorittaa, päteä, kehittyä, arvostella vaan niissä voi olla etenemättä ja olla juuri niin hyvä tai huono kuin haluaa.
Mikä minulle ammatiksi?
Mulla lähes samat!
Luonnossa kävely, muttei kiinnosta jakaa sitä kokemusta muille. Pelkään puutarhakoneitakin ja siitepölyallergiani on paha.
Taide, mutten halua suorittaa sitä enkä osaa myydä.
Eläimet, tulen toimeen eläinten kanssa, mutten omistajien. Olen kasvissyöjä ja vastustan kärsimyksen tuottamista, joten mikään tuotantoeläinten kanssa tehtävä ei sovi.
Kirjoittaminen ja lukeminen, mutta en ole tarpeeksi pitkäjänteinen kirjoittamaan kunnolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä minulle ammatiksi?
Mulla lähes samat!
Luonnossa
Olen käynyt valmennuksia, ammatinvalintapsykologilla, tehnyt niitä ammatitestejä. Ei ole ilmeisesti minulle mitään ammattia olemassa. Olisin tyytyväinen ihan vaan "tylsään" suorittavaan rutiinityöhön, mutta niihinkään en ole päässyt. Joskus kyllä haastatteluun että ehkä toivoa on, ilman pätevyyttäkin
Vierailija wrote:
Lähihoitajan tutkinto.
Ainoa mahdollisuus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lähihoitajan tutkinto.
Ainoa mahdollisuus.
Kyllä, ja sopii kaikille. Myös niille jotka kuormittavat ihmisistä koska ala on laaja ja voi työskennellä kaikkialla
Vierailija wrote:
En ainakaan töitä.
Niin minäkin. Opiskelin sinä aikana vääriä asioita, jotka eivät johtaneet mihinkään. Hukkasin aikaa.
Opiskelin ensin ammatin, johon minulla oli motivaatio ja tunsin, että se on just mun juttu. Siinä työssä koin sitten 2 burnoutia. Siirryin alalle, joka on ihan ok. Olen viihtynyt. On mukavat työkaverit, hyvät työajat, vähemmän stressiä ja ihan ok palkkakin. Eli aina se ei kannata, että lähtee alalle joka on jotenkin ihan fantastinen omissa mielikuvissa. Joskus se ok vaihtoehto on parempi.
Parempi aika hyvin miettiä, mitä kannattaa opiskella. Itse tein opiskelupäätöksen ihan harkitsematta heti lukion jälkeen. Oli tavallaan vielä niin huonoa tuuria, että pääsin ekalla kerralla sisään. Jos en olisi päässyt, en olisi toista kertaa yrittänyt. Tiesin, ettei ala sovellu minulle, mutta suoritin maisterin opinnot loppuun. Ja mikä karmeinta, en ole jaksanut opiskella uutta tutkintoa, mikä olisi ollut välttämätöntä hyvään työuraan.