Onko teilläkin hirveä sähkölasku?
Taas tuli iso sähkölasku vaikka en ole tehnyt paljon mitään.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
40-50 euroa/kk toukokuun ja elokuun väliseltä ajalta. Sähkölämmitteinen okt 165 m2.
Sama täällä, mutta siirto päälle tähän päälle. VILP on asennetuna.
Vierailija kirjoitti:
40-50 euroa/kk toukokuun ja elokuun väliseltä ajalta. Sähkölämmitteinen okt 165 m2.
Sisältääkö perusmaksun, siirron ja verot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältää kaikki nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha sopimus loppu , tein uuden kiinteähintaisen ja lasku tuplaantui . Kaikki on kallistunut ihan kauheasti . Ja oli elokuun pörssisähkön keskihinta oli kalliimpi kuin kiinteässä .
Pörssisähkön keskiarvo pitääkin laskea koko vuodelta.
Pörssisähkön keskihinnan kanssa näpertely on turhaa koska pörssisähkön loppulasku perustuu jokaisen uniikkiin kulutukseen tunneittain.
Sähkölaskusta näkyy ko ajanjakson keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältää kaikki nuo.
Tosi pieni. Teillä on ilmeisesti ilmanvaihto kiinni kesän? Itse en uskaltaisi sulkea sitä.
Km ilmanvaihto vie n 6000kWh vuodessa/500kWh kuukaudessa mikä on km pörssisähköllä ILMAN veroja, siirtoa yms n 40e/kk. Sitten vielä lämmin vesi, kodinkoneet, valaistus, tietokoneet yms tuohon päälle.
Ja tuo hinta siis pelkän sähkön osuus - muut maksut päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältää kaikki nuo.
Tosi pieni. Teillä on ilmeisesti ilmanvaihto kiinni kesän? Itse en uskaltaisi sulkea sitä.
Km ilmanvaihto vie n 6000kWh vuodessa/500kWh kuukaudessa mikä on km pörssisähköllä ILMAN veroja, siirtoa yms n 40e/kk. Sitten vielä lämmin vesi, kodinkoneet, valaistus, tietokoneet yms tuohon päälle.
Ja tuo hinta siis pelkän sähkön osuus - muut maksut päälle
PILPin yhteydessä oleva Ilmanvaihto (vain poistoilma) on portaaton ja yleensä n. keskiasennossa. Käytännössä ilmanvaihdon tehokkuudella ei ole kesällä vaikutusta kulutukseen, sillä puhallin on niin pienikokoinen, ettei se käytä kuin kymmeniä watteja sähköä. Käyttövesi lämpenee täysin poistoilmasta talteenotettavalla lämmöllä ja sen käyttö on muutenkin vähäistä, sillä käyn useimmiten uimahallilla peseytymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha sopimus loppu , tein uuden kiinteähintaisen ja lasku tuplaantui . Kaikki on kallistunut ihan kauheasti . Ja oli elokuun pörssisähkön keskihinta oli kalliimpi kuin kiinteässä .
Pörssisähkön keskiarvo pitääkin laskea koko vuodelta.
Pörssisähkön keskihinnan kanssa näpertely on turhaa koska pörssisähkön loppulasku perustuu jokaisen uniikkiin kulutukseen tunneittain.
Kyllä se ainakin mulla on melko tarkkaan laskutettu kuukauden keskihinnalla. Jonkinlaisella hämärällä kaavalla laskettua kompensaatiota toki käytetään, jos esim. ei ole käyttänyt sähkö silloin kun se on ollut kallista.
Se on joka tapauksessa niin pieni, että yhtä tyhjän kanssa.
170 e oli. Omakotitalo 140 neliötä, sähkölämmitys, pilp ja ilmanviilennystä käytetään kesällä. Paljon parjattu ulkoporeammekin on. Saunotaan kerran viikossa. Sähköä käytetään ihan tarpeen mukaan, ei säästellä. Talvella kylmimpään aikaan lasku oli noin 400 e / kk. Mun mielestä ihan kohtuullisia.
Meillä 4hlö ja 1800 kWh vuodessa.
Ei paljon askarruta 7snt hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4hlö ja 1800 kWh vuodessa.
Ei paljon askarruta 7snt hinnoilla.
Joo, ei voi oikein vertailla kerrostalokämppiä ja omakotitaloja. Teillä kuitenkin lienee lämmitys erikseen esim kaukolämpö? Tuo vain käyttösähkö pienessä asunnossa
Okt + kakkoskoti kaksi kuukautta 66 e kulutus, siirto tulee yleensä saman verran.
Kolme jääkaapia ja kolme pakastinta päällä koko ajan.
Pyykit tiskit koneella molemmissa paikoissa. Asuttu eniten kakkoskodissa.
Sopimus alle 7 sn/ kwh.
Öljylämmitys kotona sähkölämmitys kakkoskodissa.
Koko tuon ajan enimmäkseen 5-7 henkeä.
Saunat lämpiävät puilla.
Jos saa samaa luokkaa olevan kiinteän sopimuksen, kun tuo loppuu, niin enpä ryhdy pörssisähkön kanssa puljaamaan.
Ei, mun sähkölasku on kyllä ihan paperinen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kesän ajalta tuli pieni sähkölasku. 150 e, josta sähkön osuus 50 e ja sähkönsiirtoa 150 e. Kulutus 900 kw.
Kw on teho. Paitsi, että se kirjoitetaan kW. Kulutuksen yksikkö on kWh.
Onpas halpaa.
T. Ulkosuomalainen kerrostalokaksioeläjä, viilennyskaudella 100€/kk.
Kyllä meillä sauna sovitaan vaikka pörssisähköä ei olisi. Neljä aikuista niin tuskin koskaan kaikki haluaisi samaan aikaan saunoa.
Laitan yleensä tiskarin päälle 23.00.
Pyykkiä pestään kun on halpaa.
Tänään ja huomenna pestään tyynyjä. Muuta pyykkiä ei ole.
Lieden käyttö ja kahvinkeitto ei nyt ole mikään sähkösyöppö.
Ja kyllä ilmalämpöpumppu käy halvalla sähköllä eikä millään kiinteällä. Samoin kuivuri käyttää halpaa sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen sähkösopimus sulla on? Tai minkä suuruinen se sinun iso sähkölaskusi on? Se mikä jollekin on suuri voi toiselle olla pieni...
Meillä on kesän ajan ollut pienet laskut. Pesukoneet yms. pyörii kun hinta on matala.
Meillä on aina keitelty aamukahvit aamulla, pesty pyykit päivällä ja saunottu useimmiten illalla.
Yöt nukutaan ja nuss............, eikä ole oikein intoa seurailla päiväkausia koska sitä sähköä oikein voisi käyttää halavalla.
Siksi kiinteähintainen sähkösopimus.
Olen ero, mutta meilläkin pörssisähkö.
Kyllä minäkin laitan koneet päälle milloin tahansa, jos on pakko laittaa. Pakkoa on aika harvoin. Mutta ei se minua häiritse katsoa, pesenkä pyykit tänään vai huomenna.Tässä kai se pieni ero.
Laitan sapuskaa silloin kun on nälkä, pamautan sähkösaunan päälle kun tekee mieli saunoa, eikä tunnu järkevältä antaa jonkun muun päättää koska saan laitella makaronilaatikon uuniin tai mihin kellonaikaan vuorokaudesta saan mennä saunaan.
Itse asiassa kun tarkemmin asiaa ajattelee, tästä saisi ihan hyvän tutkimuksen aikaiseksi.
Millaiset ihmiset hyväksyvät, että sähkön hinta määrittelee elämää ja millaiset haluavat mieluummin itse päättää tekemisistään.
Ilmeisesti asut yksin koska meitä on neljä niin saunapäivät sovitaan yhdessä.