Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi korkean iän saavuttaminen olisi tavoiteltavaa?

Vierailija
17.09.2023 |

Itse mietin nyt viisikymppisenä että 75 vuotta olisi aikalailla maksimi minkä haluaisin elää. En halua edes tavoitella 80+ ikää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma.

Vierailija
2/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kauhistuttaa jos elää pitkään kaikkine vaivoineen mahdollisesti. Kakkulit housussa jossain vanhainkodissa ei hirmuisesti houkuta. 

Olen myös viiskymppinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin kunnosta. Ihminen tahtoo elää kauemmin, jos kokee elämänsä hyväksi. Sukulaiseni ovat täyttäneet jo 85 v ja ovat omatoimisia. Aikaa ei ole hukattavaksi, kun elämä on hauskaa. Ainoa mikä heitä harmittaa on, että iltapäivällä nukkuvat nykyisin päiväunet, kun nuorempana selvisivät yöunilla.

Vierailija
4/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä mikä on elämisen laatu vanhana.

Vierailija
5/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tilastot. Sitten voi pääministeri rehvastella, että meilläpä elinajanodote on pitempi. Otetaas taas.

Vierailija
6/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, terveenä vois elellä vaikka 99 vuotta!

Vierailija
7/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua elää 85-vuotiaaksi, paitsi kaikki 84-vuotiaat.

Vierailija
8/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 ja perussairas.

Ajattelisi, että vaivaisuuteen olisi tottunut 30 vuodessa, mutta en ole. Sopeutunut olen, mutta elämänlaatu on jo nyt vähemmän kehuttava. Viimeiset 10 vuotta meno on ollut suht tasaista, mutta tiedän, että tulen tekemään päätöksiä, jos vaivat alkavat lisääntyä. En aio elää tällaisella elämänlaadulla saati huonommalla loputtomiin.

Vierailija
9/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin työni kautta kerran 90-vuotiaan miehen. Hän oli 88-vuotiaan vaimonsa omaishoitaja. Mies sanoi että hän on elänyt aivan liian kauan jo.

Vierailija
10/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana olen yrittänyt puhua kunnollisen hoitotahdon puolesta, siis sellaisen jonka avulla voisi pyytää lääkäriä lopettamaan elämää pidentävät lääkitykset sitten kun ei itse enää ymmärrä mitä lääkkeitä syö ja miksi.

Sydäntäsärkevää yrittää hoitaa lähes satavuotiasta ihmistä joka ei kuule, näe eikä ymmärrä. Hygienia häneltäkin pitää hoitaa, mutta ilmeisesti luulee, että tehdään pahaa. Ei rauhoitu tyynnyttelystä tai silittelystä. Huutaa ja on harhainen. Kaksi hoitajaa pitää kiinni ja yksi pesee.

Tai sitten väkisin tehtävät katetroinnit ja haavanhoidot muistisairaalle. Ei mitään järkeä. Ja jos edes osa väestöstä eläisi lyhyemmän iän, riittäisi edes resurssit, mutta nykymenolla ei riitä hoitajat eikä rahat.

Vierailija
11/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämä on vielä elämisen arvoista, pää ja fysiikka toimii niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
12/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaa vanhempi ihminen haluu elää loputtomii, toi "haluan elää 500 vuotiaaks" on aina nuoren ihmisen puhetta ja kuoleman pelkäämistä. Vanhempi ihminen ei ajattele noin vaan päinvastoin se ajattelee yleensä niin että on jo valmis lähtemään pois. Mun isovanhemalla oli hyvä elämä ja kaikki hyvin ja hänen viimeset sanat sairaalavuoteella oli että "mä haluan itse lähteä", hän ei ollut edes 80v

Vierailija
13/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 80-vuotiaiden pitäisi maksaa valtiolle jos haluavat vielä elää. Eutanasia jos ei maksa.

Vierailija
14/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, että nyt he ja te jotka olette " nuoria" ja ihmettelette miksi ihmiset haluavat elää jopa ysikymppiseksi, tajuatte sen on olette itse yli kasikymppisiä tai seitenkymmpisiä.

Korkea ikä tuntuu kaukaiselta kun on nuori, mutta kun ikää tulee lisää ja tuntee olevansa " kunnossa" harva haluaa elämän loppuvan vaikka täyttää 80v.

Niin se vaan menee ja olen jutellut asiasta tosi monen eläkeläisen kanssa.

Jos on pahoja sairauksia ja elämä on " kitumista" niin silloin voi luovuttaa ja haluaakin luovuttaa, mutta kaikki ei edes silloinkaan.

Kun täyttää 50v , vuodet alkavat vilistä sanovat eläkeläiset. Aika menee yhä nopeammin eteenpäin, sanovat.

Kukaan ei halua kuitenkaan maata " vihanneksena" hoitolaitoksen sängyssä tilassa, jossa elämä on menettänyt merkityksensä.

Olen tavannut ja tunnen edelleen hyvin laidasta laitaan eri kunnossa olevia vanhuksia.

Joku on jo " vanhus" kuntonsa puolesta noin kuuskymppisenä tai aiemmin, mutta on toisia jotka ovat aktiivisia kaikessa ja liikkuvat paljon ja ikää 80- 90v tai jopa enemmän.

Vierailija
15/15 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuusikymppinen, vielä työelämässä mukana, ja minua ahdistaa ajatus, että kuolisin jo 75-vuotiaana. Jos tuo olisi joku "raja", mieheni kuolisi jo 10 vuoden kuluttua. Tietenkään ei voi tietää, milloin noutaja tulee, mutta ajatus siitä, että "pitäisi" lähteä jo 15 vuoden kuluttua, ahdistaisi tosi paljon. Olen pitkäikäistä, perustervettä ja hyväkuntoista sukua, joten uskon, että elän vanhaksi. Tärkein motivaatio liikunnalle ja terveelliselle ruokavaliolle on tällä hetkellä terveyden ja myös lihaskunnon ylläpito. Teen kaiken, mikä on mahdollista omilla valinnoilla, että minulla tulee olemaan hyvä ja itsenäinen vanhuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi