Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori mies oli hädässä ja istui penkillä omituisessa asennossa kymmenet kävelivät ohi auttamatta

Vierailija
17.09.2023 |

https://yle.fi/a/74-20050116

Suhtaudun auttamisvelvollisuuteen vakavasti ja olen usein porukassa se joka pysähtyy varmistamaan että kaikki on ok eikä vain kävele ohi, mutta näitä penkillä nuokkuvia ja pötköttäviä näkyy valitettavasti sen verran usein että eihän tuota saisi asioitaan hoidettua jos niitä kaikkia jäisi jututtamaan ja hoivailemaan. Aurinkoisena päivänä huonomaineisemman kaupunginosan keskustan läpi kävellessä näkee useamman, kesän aikanakymmeniä. Se on surullista, mutta jokaisenko kohdalle pitäisi pysähtyä tökkimään ja soittamaan ambulanssia?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistit eli huumausaineita käyttävät ovat itse valinneet oman elämäntapansa, joten siihen ei kuulu puuttua.

Vierailija
22/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo saa sydäninfarktin ja nistillä on paha olla - kummalle se ambulanssi pitikään soittaa? Aivan oikein, nistille, hänellä voi olla loistava tulevaisuus.

Molemmille ei kyytiä voida taata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutusta ei käy ilmi millainen tuo omituinen asento oli, mutta en minä ainakaan osaisi erottaa, nukkuuko penkillä lojuva päihteidenkäyttäjä vain pöhnäänsä pois vai onko hänellä pahempikin olotila. Totta puhuen ei ole edes tullut mieleen käydä herättelemässä torkkuvia juoppoja ja narkkeja. Jos toisella on selkeä hätä niin tottakai siihen silloin reagoikin. Tuo että ei ole autettu pyörällä kaatunutta lasta kuulostaa ihan kamalalta.

Mun mielestä jutussa sanottiin että istui asennossa *pää polvissa*. Eli ylävartalo oli lysähtänyt reisien päälle ja pää polvissa, tuon mukaan.

Vierailija
24/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itä Helsinki soitan aina apua.Kohdalleni katu on tullut maassa makaava päihtynyt henkilö,joka ei pysty käveleeOn tullut muisti sairaita jotka ei muista koti osoitetta.On tullut eksynyt lapsi ja ihan sekaisn oleva henkilö joka kierinnyt maassa nakuna ymm.En pystisi vain kylmästi kävelmään vanhana naisena ohi, Kaikeen törmää kun työstä työeläke ja päivittäin ulkoilen paljon yksin , kävellen tunteja iso itä Helsinki.

Vierailija
25/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo saa sydäninfarktin ja nistillä on paha olla - kummalle se ambulanssi pitikään soittaa? Aivan oikein, nistille, hänellä voi olla loistava tulevaisuus.

Huono esimerkki, todella huono. Sydäninfarktin saaneella mummolla on edessä enää 3kk vuodeosastolla liikunta- ja puhekyvyttömänä, jos hänet saadaan heräteltyä. Itse ainakin toivon että jos mummona saan sydäninfarktin, siitä ei väkisin kiskota takaisin tälle puolelle.

Nistillä voi olla loistava tulevaisuus. Esim. Yhdysvaltain presidentti Obama käytti kovia huumeita nuoruudessaan. Tiedän monta oman kylän "nistiä", jotka lopettivat ja ovat nyt perheellisiä työssäkäyviä veronmaksajia (suomalaisen kansan kruunu).

Vierailija
26/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi seikka on myös se, että tajuaako ihmiset hätää ympärillään.

Myös sekin, että jos on liikennettä niin oletetaanko jonkun jo soittaneen apua.

Voipi myös olla, että joitakin ihmisiä pelottaa auttaa. Itseänikin jännitti niin hemskutin paljon, kun soitin töihin apua joskus.

Vierailija
27/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sentään vielä kesä, mutta paukkupakkasilla on melko ikävä odotella sitä ambulanssia arvaamattomalle nistille.

Vierailija
28/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopa oli ystävällinen kommentti, vihaatko ulkomaalaisia kenties?

Vierailija
29/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useamman kerran soittanut apua laitapuolen kulkijoille - yksi oli kaatunut pyörällä, yksi oli diabeetikko ja heikkona ja eksynyt, pari ihan vaan kännissä makasi tiedottomana.

Mutta tuosta ensiaputilanteessa toimimisesta; meille jatko-ensiapukurssin vetäjä (ensihoitaja) sanoi, että ei maallikon tarvitse antaa suusta suuhun-puhalteluelvytystä ilman suojaa kaupunkiolosuhteissa. Hän ei itsekään antaisi, jos ambulanssi on jo tulossa. Siihen on myytävänä sellainen suoja, jonka ostin ensiapupakkaukseen, jota pidän esim. vaelluksilla mukana. Siellä missä avun tulo kestää, pitää toimia itse, mutta jos ambulanssi on 4 minuutin päässä on turha ottaa riskiä ja alkaa suudella tuntemattomia.

Unohdit sanoa, että paineluelvytys on silti välttämätöntä

Vierailija
30/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä meen monesti ohi huomaamatta, jo sen takia ettei Helsingissä tietyillä paikoilla kävellessä kannata paljon sivuilleen vilkuilla saati pysähtyä katsomaan tietyntyyppisiä (sekavia) ihmisiä pitkään, voivat provosoitua.

Ja toi on just ongelma, ettei voi soittaa ambulanssia kun sitten pitäisi jäädä siihen hengaamaan ja odottamaan lanssin tuloa. Monilla on oikeasti kiire töihin, päiväkoti menee kiinni kohta tms. Ja sit jos työmatkareitti kulkee päihdeporukoiden suosimien hengailupaikkojen ohi niin niitä sammuneita voi tulla vastaan tosi usein.

Sitä kutsutaan myös välinpitämättömyydeksi.

Vierailija
31/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono esimerkki, todella huono. Sydäninfarktin saaneella mummolla on edessä enää 3kk vuodeosastolla liikunta- ja puhekyvyttömänä, jos hänet saadaan heräteltyä. Itse ainakin toivon että jos mummona saan sydäninfarktin, siitä ei väkisin kiskota takaisin tälle puolelle.

Nistillä voi olla loistava tulevaisuus. Esim. Yhdysvaltain presidentti Obama käytti kovia huumeita nuoruudessaan. Tiedän monta oman kylän "nistiä", jotka lopettivat ja ovat nyt perheellisiä työssäkäyviä veronmaksajia (suomalaisen kansan kruunu).

Todella, todella huono perustelu. Meillä mummo sai infarktin 67v iässä, nyt 84v täytettyään elelee edelleen täysipainoista elämää ilman kotipalvelua tms. Vastaavia tapauksia on runsaasti, sen sijaan huumehörhöt eivät onneksi yleensä pitkää jatkoelämää saa.

Sotket nyt keskenään sydän- ja aivoinfarktin, ei sydäninfarkti vie liikunta- tai puhekykyä

Vierailija
32/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sentään vielä kesä, mutta paukkupakkasilla on melko ikävä odotella sitä ambulanssia arvaamattomalle nistille.

Itse soitin kerran 20 asteen pakkasella ambulanssin juopolle, joka oli kaatunut jäällä ja lyönyt päänsä, eikä päässyt ylös. Minun käskettiin jäädä siihen odottelemaan, ja ambulanssin tulo kesti kaksi tuntia! Meinattiin sen juopon kanssa molemmat jäätyä hengiltä, kun en isoa miestä saanut edes autettua ylös, että olisimme päässeet jonnekin suojaan jäätävältä tuulelta.

Enää en soita apua juuri siksi, että sitten sitä ambulanssia pitää jäädä odottelemaan, eikä voi tietää kuinka kauan siinä menee.

Vierailija
33/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta ei käy ilmi millainen tuo omituinen asento oli, mutta en minä ainakaan osaisi erottaa, nukkuuko penkillä lojuva päihteidenkäyttäjä vain pöhnäänsä pois vai onko hänellä pahempikin olotila. Totta puhuen ei ole edes tullut mieleen käydä herättelemässä torkkuvia juoppoja ja narkkeja. Jos toisella on selkeä hätä niin tottakai siihen silloin reagoikin. Tuo että ei ole autettu pyörällä kaatunutta lasta kuulostaa ihan kamalalta.

Mun mielestä jutussa sanottiin että istui asennossa *pää polvissa*. Eli ylävartalo oli lysähtänyt reisien päälle ja pää polvissa, tuon mukaan.

Tuo on esim. Malmilla niin yleinen istuma-asento, etten pääsisi iltaisin ja viikonloppuisin minnekään ajoissa, jos jäisin soittelemaan jokaiselle lanssia. 🤨

Ei ideaalia, mutta realiteetti.

Vierailija
34/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen olisi saanut apua heti, koska naiset nähdään paljon miehiä arvokkaampina ja auttamisen arvoisina.

Vierailija
35/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kerran lähtemään töistä kesken päivän koska olin niin huonovointinen. Vatsatautihan sieltä oli tulossa, ratikassa yritin olla mahdollisimman normaalisti vaikka oksetti. Pysäkiltä päästyäni sitten laatta lensi ja en meinannut päästä kotiin asti sitä lyhyttä matkaa kun joku ehti aina kysymään että tarvitsenko apua. Eli toisenlaisiakin kokemuksia on.

Vierailija
36/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tietyntahtoaan vetää ties mitä kamaa ihan omasta halustaan ja kun tulee ongelmia niin tuntemattomien pitäisi auttaa? Joo, ei kiitos. Oman soppansa keittänyt idiootit.

Vierailija
37/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä meen monesti ohi huomaamatta, jo sen takia ettei Helsingissä tietyillä paikoilla kävellessä kannata paljon sivuilleen vilkuilla saati pysähtyä katsomaan tietyntyyppisiä (sekavia) ihmisiä pitkään, voivat provosoitua.

Ja toi on just ongelma, ettei voi soittaa ambulanssia kun sitten pitäisi jäädä siihen hengaamaan ja odottamaan lanssin tuloa. Monilla on oikeasti kiire töihin, päiväkoti menee kiinni kohta tms. Ja sit jos työmatkareitti kulkee päihdeporukoiden suosimien hengailupaikkojen ohi niin niitä sammuneita voi tulla vastaan tosi usein.

Miksi siihen pitäisi jäädä odottamaan?

No tuossa jutussahan just tää pelastushenkilö sanoi että ei saa soittaa ja poistua paikalta. Jos soitan omasta puhelimestani niin voin pahimmassa tapauksessa joutua syytteeseen siitä että hylkäsin, jos se sammunut ehtiikin vaikka tukehtua tms ennen kuin ambulanssi kiireiltään joutaa paikalle. Ehkä joillekin kulmille tarvittaisiin anonyymejä avunpyyntöpuhelimia, vähän kuin Intiassa maanteiden varsille?

No aika perseestä, että auttaja on jotenkin vastuussa henkilöstä vielä silloinkin kun koppi on annettu pelastushenkilöstölle.

Vierailija
38/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen useamman kerran soittanut apua laitapuolen kulkijoille - yksi oli kaatunut pyörällä, yksi oli diabeetikko ja heikkona ja eksynyt, pari ihan vaan kännissä makasi tiedottomana.

Mutta tuosta ensiaputilanteessa toimimisesta; meille jatko-ensiapukurssin vetäjä (ensihoitaja) sanoi, että ei maallikon tarvitse antaa suusta suuhun-puhalteluelvytystä ilman suojaa kaupunkiolosuhteissa. Hän ei itsekään antaisi, jos ambulanssi on jo tulossa. Siihen on myytävänä sellainen suoja, jonka ostin ensiapupakkaukseen, jota pidän esim. vaelluksilla mukana. Siellä missä avun tulo kestää, pitää toimia itse, mutta jos ambulanssi on 4 minuutin päässä on turha ottaa riskiä ja alkaa suudella tuntemattomia.

Unohdit sanoa, että paineluelvytys on silti välttämätöntä

Mitä jos ei yksinkertaisesti osaa tehdä sitä?

Vierailija
39/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on esim. Malmilla niin yleinen istuma-asento, etten pääsisi iltaisin ja viikonloppuisin minnekään ajoissa, jos jäisin soittelemaan jokaiselle lanssia. 🤨

Ei ideaalia, mutta realiteetti.

Tämäpä juuri. Kirjaston takana olevan puiston läpi kun kulkee, niin bongaa useamman tästä asennosta.

Vierailija
40/48 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nistejä on joka nurkan takana että jos menee auttamaan omituisesti käyttäytyvää voi tulla puukosta tai muusta

Jännä etten ole koskaan saanut puukosta vaikka olen kysynyt ihmisiltä onko kunnossa jos on näyttänyt siltä ettei ole. Suurin osa on kiittänyt huolenpidosta, jopa nämä nistit, humalaiset on niitä jotka voivat vähän äristä mutta nousevat kyllä ylös ja lähtevät kävelemään, kun sanoo että joku voi soittaa poliisin kun kadulla nukkuu. Ei pidä mennä iholle kyselemään vaan vähän matkan päästä kyselee, jos ei vastaa niin mennään jalkapohjia vähän sievästi potkimaan jos ei sittenkään tule vastausta soitetaan häkeen. Kyseessä on kuitenkin ihminen oli nisti, humalainen tai sairauskohtauksen saanut.