Nuori mies oli hädässä ja istui penkillä omituisessa asennossa kymmenet kävelivät ohi auttamatta
Suhtaudun auttamisvelvollisuuteen vakavasti ja olen usein porukassa se joka pysähtyy varmistamaan että kaikki on ok eikä vain kävele ohi, mutta näitä penkillä nuokkuvia ja pötköttäviä näkyy valitettavasti sen verran usein että eihän tuota saisi asioitaan hoidettua jos niitä kaikkia jäisi jututtamaan ja hoivailemaan. Aurinkoisena päivänä huonomaineisemman kaupunginosan keskustan läpi kävellessä näkee useamman, kesän aikanakymmeniä. Se on surullista, mutta jokaisenko kohdalle pitäisi pysähtyä tökkimään ja soittamaan ambulanssia?
Kommentit (48)
Mä meen monesti ohi huomaamatta, jo sen takia ettei Helsingissä tietyillä paikoilla kävellessä kannata paljon sivuilleen vilkuilla saati pysähtyä katsomaan tietyntyyppisiä (sekavia) ihmisiä pitkään, voivat provosoitua.
Ja toi on just ongelma, ettei voi soittaa ambulanssia kun sitten pitäisi jäädä siihen hengaamaan ja odottamaan lanssin tuloa. Monilla on oikeasti kiire töihin, päiväkoti menee kiinni kohta tms. Ja sit jos työmatkareitti kulkee päihdeporukoiden suosimien hengailupaikkojen ohi niin niitä sammuneita voi tulla vastaan tosi usein.
Olisi pitänyt jäädä vierelle odottamaan - joo, olen kerran erehtynyt moiseen ja siinä sitä sitten odoteltiin toista tuntia, nisti örisi omiaan ja minulla oli kiire noutamaan lasta muskarista. Kun ambulanssi saapui, olin minä syyllinen siihen, että he saivat paskakeikan enkä tiennyt mistään mitään, kysyipä ensihoitaja, että miksi heille soitin, jos en tiedä mistään mitään.
Joten kiitos vain, en enää auta ketään, joka vaikuttaa olevan päihteissä.
Ihmisten syyllistäminen on tosi helppoa, eivätkä kaikki reagoi heti muutenkaan.
Autan kyllä, mutta jos auttajia jo on kävelen ohi.
Auttamistilanteissa myös se, joka auttaa, voi itsekin pyytää ihmisiä pysähtymään avukseen tilanteen niin vaatiessa. Niin olen tehnyt ja aina siihen joku jää vaikkapa seisomaan tiettyyn paikkaan ambulanssin ohjaamisesta paikalle.
Noita päihdeongelmaisia rötköttää penkeillä usein kymmeniä. En uskalla mennä niiden joukkoon pyörimään. Jos näen yksittäisen ihmisen, jolla ei vaikuta olevan kaikki kunnossa, niin sitten käyn tsekkaamassa mikä on tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Mä meen monesti ohi huomaamatta, jo sen takia ettei Helsingissä tietyillä paikoilla kävellessä kannata paljon sivuilleen vilkuilla saati pysähtyä katsomaan tietyntyyppisiä (sekavia) ihmisiä pitkään, voivat provosoitua.
Ja toi on just ongelma, ettei voi soittaa ambulanssia kun sitten pitäisi jäädä siihen hengaamaan ja odottamaan lanssin tuloa. Monilla on oikeasti kiire töihin, päiväkoti menee kiinni kohta tms. Ja sit jos työmatkareitti kulkee päihdeporukoiden suosimien hengailupaikkojen ohi niin niitä sammuneita voi tulla vastaan tosi usein.
Miksi siihen pitäisi jäädä odottamaan?
Eihän tuo moralisoija itsekkään pysähtynyt heti, vaan vasta puolen tunnin kuluttua kun meni uudestaan ohi. Hän on itse osa ongelmaa mistä syyttää muita.
No siis hei, miten hän itse toimi?!? Meni ensin kauppaan ja päätti auttaa vasta sitten! Entäs jos ne kaikki muut ajatteli samalla tavalla? Että jos se on vielä tuossa, niin autan sitten. Hyvä että lopulta tuli auttamaan, mutta aika turha tuomita muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa jutussahan just tää pelastushenkilö sanoi että ei saa soittaa ja poistua paikalta. Jos soitan omasta puhelimestani niin voin pahimmassa tapauksessa joutua syytteeseen siitä että hylkäsin, jos se sammunut ehtiikin vaikka tukehtua tms ennen kuin ambulanssi kiireiltään joutaa paikalle. Ehkä joillekin kulmille tarvittaisiin anonyymejä avunpyyntöpuhelimia, vähän kuin Intiassa maanteiden varsille?
Nämä jotka ei välitä muista niin toivottavasti joutuvat itse samaan tilanteeseen. Tarvitsevat apua ja kukaan ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä juuri uutinen kertoo, että ihmisellä on velvollisuus itse jäädä paikalle arvioimaan, auttamaan ja varmistamaan että viranomaisapu pääsee paikalle, ja ongelma on se että ihmiset eivät jää, vaan poistuvat paikalta kun soittavat ambulanssin. Näin ei saisi jutun mukaan toimia. Eikä myöskään harmitella jos ambulanssilla kestää ikuisuuden. Itse olen kerran kolaripaikalla odottanut verta vuotavien ihmisten kanssa 1,5h, tietysti odotin, mutta olihan tuo odotusaika älytön.
Ap.
Jutusta ei käy ilmi millainen tuo omituinen asento oli, mutta en minä ainakaan osaisi erottaa, nukkuuko penkillä lojuva päihteidenkäyttäjä vain pöhnäänsä pois vai onko hänellä pahempikin olotila. Totta puhuen ei ole edes tullut mieleen käydä herättelemässä torkkuvia juoppoja ja narkkeja. Jos toisella on selkeä hätä niin tottakai siihen silloin reagoikin. Tuo että ei ole autettu pyörällä kaatunutta lasta kuulostaa ihan kamalalta.
Soitan apua, mutta lähelle en mene, koska tosiaan voi tulla puukosta. Kerran autoin naapuria kun löytyi ojan pohjalta pakkasella. Totesin että on vielä elossa ja soitin ambulanssin. Potkaisin kengänpohjiin kun yritin saada eloa, ei tullut mitään liikettä. Sen enempää en tehnyt. Tuli vastaan muutama päivä myöhemmin rappukäytävässä ja ihan kännissä, uhkasi tappaa minut. Että joo... tein oikean valinnan kun pysyin etäällä.
Olen useamman kerran soittanut apua laitapuolen kulkijoille - yksi oli kaatunut pyörällä, yksi oli diabeetikko ja heikkona ja eksynyt, pari ihan vaan kännissä makasi tiedottomana.
Mutta tuosta ensiaputilanteessa toimimisesta; meille jatko-ensiapukurssin vetäjä (ensihoitaja) sanoi, että ei maallikon tarvitse antaa suusta suuhun-puhalteluelvytystä ilman suojaa kaupunkiolosuhteissa. Hän ei itsekään antaisi, jos ambulanssi on jo tulossa. Siihen on myytävänä sellainen suoja, jonka ostin ensiapupakkaukseen, jota pidän esim. vaelluksilla mukana. Siellä missä avun tulo kestää, pitää toimia itse, mutta jos ambulanssi on 4 minuutin päässä on turha ottaa riskiä ja alkaa suudella tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo moralisoija itsekkään pysähtynyt heti, vaan vasta puolen tunnin kuluttua kun meni uudestaan ohi. Hän on itse osa ongelmaa mistä syyttää muita.
No, auttoi kuitenkin sen 20 minuutin kauppareissun jälkeen. Joku toinenkin siinä on saattanut parikin kertaa hädässä olevan ohitse kuljea.
Autetaan vasta hätätilassa... sanoo tervhoidossa kovasti töitä tekevä räkäsesti naurava lorvipelle!
Yhteen aikaan tässä menneinä vuosina ambulanssityypit valittivat, että heitä soitetaan juovuksissa olevia noutamaan. No?
Tässäkin taas yksi "arjen sankari" jeesustelee: painelee itse ensin kauppaan.
Juu, ihmiset ei auta. Mää, vanha työssäkäyvä nainen liukastuin ja mursin olkapääni ja ihmiset vaan ajoi, pyöräili ja käveli ohi. En ole mielestäni pelottavan näköinen. Ambulanssin sain soitettua mutta liikkumaan en kivuiltani pystynyt. Vihdoin 3 mamua tuli auttamaan, he eivät edes tunteneet toisiaan. Mies varmisti että lanssi soitettu ja lähti, naiset jäivät lohduttamaan. Laittoivat hupun päähäni ja lapaset käteen. Toisen kanssa puhuin suomea ja toisen kanssa englantia. Tarjosivat karkkia ja työhousujaan, kieltäydyin kohteliaasti koska en pystynyt liikkumaan. Hävetkää suomalaiset!!!!!
Nykyään nistejä on joka nurkan takana että jos menee auttamaan omituisesti käyttäytyvää voi tulla puukosta tai muusta