Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä opiskelijana on päässyt näkemään varakkaiden sikamaista käytöstä

Vierailija
16.09.2023 |

Ennen opiskelua elin ylemmän keskiluokan kuplassa. Oma perheeni ei ollut erityisen varakas, ja asuimme vuokralla, mutta kaverit olivat usein hyvätuloisista perheistä jne. En nähnyt muiden kärsimystä jokapäiväisessä elämässä. Sitten muutin omilleni pieneen yksiöön Helsinkiin ja menin töihin opintojen ohessa. Kaikkea kaupan kassasta siivoukseen on tullut kokeiltua, eli matalapalkkaista työtä. Voin sanoa, että silmät ovat auenneet sille, miten huonosti ihmiset kohtelevat niitä, joiden kokevat olevan sosioekonomisesti matalammassa asemassa.

Se tapa, jolla minulla on kohdeltu, ja jolla olen nähnyt työkavereita kohdeltavan, on ollut niin kuvottavaa, että sympatisoin ihan eri tavalla köyhien kanssa kuin ennen. En halua olla alistaja, ja kun valmistun hyväpalkkaiseen työhön ja aloitan oman alan työt, niin en todellakaan aio olla samanlainen ahne narsisti, kuin millaisia olen itse joutunut köyhänä sietämään. Köyhyys on elämäntilanne, ilkeys ja alistaminen on valintoja ja luonteenvikoja. Koko lopun ikääni aion työskennellä sen eteen, että ihmiset pääsevät ylös köyhyydestä. En aio kaveerata narsististen kyykyttäjien kanssa.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostokset maksetaan omilla tuloilla on kyseessä narsistisen kyykyttäjä? Jos taas Kelan tuilla on kyseessä hyvä ihminen?

Jos ostokset maksetaan Kelan tuilla on kyseessä huono ihminen. Jos ostokset maksetaan omista töistä saaduista työtuloista on kyseessä huono ihminen.

Jos ostaa halvan tuotteen niin kyseessä huono ihminen. Jos ostaa kalliin tuotteen niin kyseessä on varas ja huono ihminen.

Vierailija
42/47 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö

Kokeilepa työtä jossain yhden, kahden omistajan siivousfirmassa, jossa pomo on mielestään jumalasta seuraava. Henkilökunta vaihtuu, paitsi sisäpiiri joka pelaa heitä ulos.

Vastaavasti voi testata isompaa joka on kilpailuttanut toimintansa työntekijän oloja huonontaen. On hienot toimistot ja nettisivut. Muusta ei kannata puhua.

Kiinnostaisko?

Työskentelen asiakaspuolella eli suuressa tehtaassa toimistopuplella. Aluksi meillä oli omat tutut siivoojat ja oli siistiä. Nykyään siivoukset on ulkoistettu ja kilpailutettu useaan kertaan. Siivojia ei juuri näy, Siivoavat todennäköisesti useimmiten toimistoaikojen ulkopuolella ja siivouskertoja on reilusti vähennetty. Ei aavistustakaan kuka tekee sopimukset ja mikä niiden sisältö on. En kyykytä siivoojia, toivottavasti niin ei tee hänen työnantajansakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojana kun olin niin yksi, miten alistetaan, on vaikkapa vaivihkaa tehtävien siirtäminen siivoojalle, jotka oikeasti kuuluu asiakkaalle. Sopimuksessa lukee, että siivooja täyttää pesukoneen ja tyhennys kuuluu asiakkaalle, niin asiakas jättää täyden pesukoneen päälle lähtiessään toimistolta, ja sitten tiskuvuoren lavuaariin. Eli voidakseen täyttää tiskikoneen, on siivoojan ensin odotettava, että pesuohjelma loppuu, sitten tyhjennettävä kone, ja sitten täytettävä se uudestaan. Jätetään tolkuttomat pahvilaatikkokasat sellaiseen kohtaan, että siivoojan on ne vietävä, vaikkei kuulu sopimukseen, tai täytetään valtavat jätesäkit pikkuruisilla minijääkaapista otetuilla limupulloilla, ja sitten jätetään siivoojalle lappu, että "vieppäs kauppaan, saat pitää pantit". Oi, kiitos, pääsen leikkimään töiden jälkeen vielä pullonkerääjää ja tienaan sillä ruhtinaalliset 10 euroa. Ihan pimeitä tyyppejä. Tällaista on se alistaminen. Ihan vaan pari esimerkkiä. 

Sopimukset siivousfirmojen kanssa tekevät yrityksessä jotkut ihan muut kuin se toimiston väki. Minulla ei ole aavistustakaan mitä siivoussopimukseen kuuluu ja mitä ei kuulu. Pesen itse kahvikuppini.

-ohis

Ne siivoukseen kuuluvat lukee monesti siellä asiakkaan seinällä, sieltä uudet siivoojatkin ne katsoo. Usein toimistot on niin pieniäkin, että siellä kyllä pomo, joka ne soparit tekee siivouksen kanssa, viettää aikaa muun toimiston väen kanssa, eli kyllä jengi siellä tasan tietää, mitä sopimukseen kuuluu. Ihan kuin väittäisi, että ihmiset sikailee ravintoloissa, koska eivät tiedä miten käyttäytyä. Kyllä kyse on ihan vaan valinnasta.

Vierailija
44/47 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama asenne. Olin kaupoissa töissä ja usein, hyvin usein minua varoiteltiin tietyllä tapaa erilaisista hankalista asiakkaista jotka aiheuttavat ongelmia. Oli köyhä alkoholisti, puhevikainen mt ongelmainen, huumenuori ym. Kaikki olivat kaikkien mielestä hirvittävän hankalia jopa pelottavia. Minulta saivat aina iloisen tervehdyksen ja kohtelin kuin ketä tahansa, rupateltiin päivän polttavista asioista ym mitä nyt elämään kuuluu. Ei koskaan mitään ongelmia. Mutta näin miten muut heitä kohtelivat ja ihan itseään saavat syyttää jos pelottaa tai on ongelmia.

Sama kokemus minulla. Yksi mt ongelmainen oli isokokoinen, kiroili monesti, ja pelotteli ja möykkäsi. Jos tuli kauppaan, heti vartijat hälytettiin seuraamaan. Ja tiesi, että ihmiset puhuivat selän takana. Tein silloin kaupan kassalla töitä opiskelun ohessa. Kun kyseinen ihminen tuli minun kassan kautta, tervehdin ja palvelin niin kuin muitakin asiakkaita. Kun lähti, muut kassat ryntäsivät kyselemään, että eikö se kiroillut sulle tms. Sanoin, että ei. Jälkeenpäin kuulin, että mies oli kertonut, että kun hän sai samaa palvelua kuin muutkin asiakkaat, halusi myös käyttäytyä asiallisesti minua kohtaan.

Vierailija
45/47 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa paljon käyneenä en ole nähnyt mitään kaltoinkohtelua? Yleensä ihmiset tervehtivät ja maksavat ostoksensa, lopuksi kiitos hei.

Keskiluokkaisten kupla todistettu, kun ei ole itsellä kokemusta niin pitää tulla mitätöimään muiden näkökulmaa. Jos ei tiedä asiasta mitään, niin on ihan sallittua olla omaamatta mielipidettä.

Vierailija
46/47 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/47 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu ja tipahdin hyvästä työasemasta yt-neuvottelujen kautta väliaikaisiin hanttihommiin. Avautui kyllä silmät sille, kuinka törkeästi moni ihminen kohtelee niitä, jotka kokee alempiarvoisiksi!

Olen aika varma, että huono kohtelu vaikuttaa heikkoon työllisyyteen tietyillä aloilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi