Köyhänä opiskelijana on päässyt näkemään varakkaiden sikamaista käytöstä
Ennen opiskelua elin ylemmän keskiluokan kuplassa. Oma perheeni ei ollut erityisen varakas, ja asuimme vuokralla, mutta kaverit olivat usein hyvätuloisista perheistä jne. En nähnyt muiden kärsimystä jokapäiväisessä elämässä. Sitten muutin omilleni pieneen yksiöön Helsinkiin ja menin töihin opintojen ohessa. Kaikkea kaupan kassasta siivoukseen on tullut kokeiltua, eli matalapalkkaista työtä. Voin sanoa, että silmät ovat auenneet sille, miten huonosti ihmiset kohtelevat niitä, joiden kokevat olevan sosioekonomisesti matalammassa asemassa.
Se tapa, jolla minulla on kohdeltu, ja jolla olen nähnyt työkavereita kohdeltavan, on ollut niin kuvottavaa, että sympatisoin ihan eri tavalla köyhien kanssa kuin ennen. En halua olla alistaja, ja kun valmistun hyväpalkkaiseen työhön ja aloitan oman alan työt, niin en todellakaan aio olla samanlainen ahne narsisti, kuin millaisia olen itse joutunut köyhänä sietämään. Köyhyys on elämäntilanne, ilkeys ja alistaminen on valintoja ja luonteenvikoja. Koko lopun ikääni aion työskennellä sen eteen, että ihmiset pääsevät ylös köyhyydestä. En aio kaveerata narsististen kyykyttäjien kanssa.
Kommentit (47)
Kaupassa paljon käyneenä en ole nähnyt mitään kaltoinkohtelua? Yleensä ihmiset tervehtivät ja maksavat ostoksensa, lopuksi kiitos hei.
Jos ostokset maksetaan omilla tuloilla on kyseessä narsistisen kyykyttäjä? Jos taas Kelan tuilla on kyseessä hyvä ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa paljon käyneenä en ole nähnyt mitään kaltoinkohtelua? Yleensä ihmiset tervehtivät ja maksavat ostoksensa, lopuksi kiitos hei.
Sairaalassa käyneenä en ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan. Yleensä vaan joku kiva sairaanhoitaja siellä auttaa ja sieltä pääsee nopeasti pois, lopuksi kiitos ja hei. En siis usko, että sairaalassa on koskaan kukaan kuollut. En itseasiassa usko muihinkaan juttuihin, mitä en ole itse kokenut tai nähnyt. Koska kuplassa on kiva elää.
Millaista alistamista AP tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos ostokset maksetaan omilla tuloilla on kyseessä narsistisen kyykyttäjä? Jos taas Kelan tuilla on kyseessä hyvä ihminen?
Just näinhän tässä kirjoitettiin. Tosi hyvin sait sen oleellisen irti tästä tekstistä.
Irtisanouduin palvelualalta kun en vaan enää jaksanut asiakkaiden sikamaista käytöstä. Mullakin on ihmisarvo vaikka huonolla palkalla tein töitä. Ihmiset muuttuu päivä päivältä ilkeemmiksi. Ymmärrän toki että on vähemmän rahaa ja kiire ja joka paikkaan tarttee jonottaa mutta se ei ole niiden syy ketkä töitä tekevät.
Tärkeä näkökulma.
Olen korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, jo pitkällä keski-iässä. Olen suhtautunut nuorena kaikkiin ystävällisesti ja luullut, että siten mennään mukavasti elämän loppuun asti. Muiden heikompi koulutustaso ja vähävaraisuus ei ole koskaan johtanut huonoon käytökseen heitä kohtaan, ei myöskään harhaisiin ajatuksiin ihmisten eriarvoisuudesta.
Kun ikää ja elämänkokemusta on karttunut, olen tullut selkeämmin kuin nuorena näkemään, miten osa ihmisistä myös matalapalkka-aloilla tekee työnsä huonosti ja asiakkaistaan piittaamattomasti, sekä käyttäytyy epäkunnioittavasti muita ihmisiä kohtaan.
Tarkoitukseni tällä on muistuttaa siitä, että yhteiskunnallinen, materiaalinen asema ei sinänsä kohota tai alenna ketään.
Minulla sama asenne. Olin kaupoissa töissä ja usein, hyvin usein minua varoiteltiin tietyllä tapaa erilaisista hankalista asiakkaista jotka aiheuttavat ongelmia. Oli köyhä alkoholisti, puhevikainen mt ongelmainen, huumenuori ym. Kaikki olivat kaikkien mielestä hirvittävän hankalia jopa pelottavia. Minulta saivat aina iloisen tervehdyksen ja kohtelin kuin ketä tahansa, rupateltiin päivän polttavista asioista ym mitä nyt elämään kuuluu. Ei koskaan mitään ongelmia. Mutta näin miten muut heitä kohtelivat ja ihan itseään saavat syyttää jos pelottaa tai on ongelmia.
Ihminen on eläin. Eikä erityisen söpö.
Se on kyllä niin totta, että jos esim. huvipuistossa tulee pienikin ongelma niin rikkaan perheen vanhempi menee huutamaan 17-vuotiaalle 9€/h palkalla työskentelevälle, joka ei pysty auttamaan ongelmassa muulla tavalla kuin ohjaamalla infopisteelle. Mutta kun se paha olo on aina pakko saada purettua heikommassa asemassa olevaan niin ei sillä rikkaalla vanhemmalla käy mielessäkään, että sille random työntekijälle tulisi paha mieli tilanteesta.
Itsellä vähän sama tilanne. Hyvätuloisesta keskiluokasta lapsuudessa ja päädyin duunarihommiin monesta eri syystä. Se on ristiriitainen tilanne kun sulla on yhä keskiluokkanen identiteetti ja itsekunnioitus tavallaan lapsuudenkodin peruja, ja sitten alkaa tulla hirveää shittiä niskaan koska et ole "mitään" juuri nyt. Työväenluokasta lähtöisin olevat ottavat sen kuran annettuna, että tätä elämä nyt vain on, ja itse olet että ei helvetti.
Kyllä tunnen erään rouvan joka ihan avoimesti kertoo kaikille kokemuksistaan arlempi arvoisten kanssa.
Esim. kertoi kun oli hetken sairaalaassa miten joutui siivojan kanssa saamaan huoneeseen. Sanoi sen silmiä pyörittäen. Tämä ihminen on korkeasti koulutettu rouva( h.lääkäri) ja puhuu näin. Käsittämätöntä! Sosiopaatti, narsisti. Koko perhe lapsia myöden tällaisia.
Alempi koulutetut, köyhät ihmiset ovat alempiarvoisia ihmisiä. Heitä voi katsoa nenän vartta pitkin ja kohdella kuin koiraa.
Ovat ylimielisiä ja täysin vailla empatiaa. Vain raha kiinnostaa. Ei jaksa tällaisia ihmisiä.
En osallistu työelämään. Siellä(kin) sosiaalinen luokka korostuu niinkin paljon että itse työnteko ja työnjälki jää sivuseikaksi.
Toi on totta. Itse olen lähes viisikymppinen, asiakaspalvelutyötä tein kaksikymppisenä eli siitä on aikaa. Mutta minusta ei ole siihen, toisten kynnysmatoksi. Muistan esim miten lipunmyyjänä ollessani, joku mies heitti, ihan viskasi, mun eteen kourallisen kolikoita maksuksi siitä lipusta. Ja sain sitten poimia niitä kolikoita siitä tiskiltä. Ehkä kuulostaa pieneltä, mutta kenen eteen heitetään yhtään mitään? Minusta vain koiran eteen.
Tai sellainen mäkättäminen ja jupina asioista, joille se aspa ei mitään voi. Varsinkin kun aspa on nuori, niin jotenkin annetaan tulla ihan ilman mitään estoja.
Samoin siivoajana, en yleensä tavannut ihmisiä joiden tiloja siivosin, mutta kun tapasin, ei ne välttämättä edes tervehtineet. Siis rappukäytäväsiivoajana esim. Vaikka ne asukkaat on juuri ne, jotka mun palkan maksaa, eli jonkunlainen työntekijä - työnantaja suhde on.
Opin ainakin käyttäytymään itse ihmismäisesti myös "alempiarvoista" työtä tekeviä kohtaan. Tottakai myyjää, aspaa tai siivoajaa tervehditään!
Sais olla kaikilla pakollinen 6-12kk harjoittelu jaettuna asiakaspalveluun ja siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä niin totta, että jos esim. huvipuistossa tulee pienikin ongelma niin rikkaan perheen vanhempi menee huutamaan 17-vuotiaalle 9€/h palkalla työskentelevälle, joka ei pysty auttamaan ongelmassa muulla tavalla kuin ohjaamalla infopisteelle. Mutta kun se paha olo on aina pakko saada purettua heikommassa asemassa olevaan niin ei sillä rikkaalla vanhemmalla käy mielessäkään, että sille random työntekijälle tulisi paha mieli tilanteesta.
Mitä ongelmia huvipuistossa tulee? Nämäkin ilmeisesti väittänyt kymmeniä vuosia, kun käynnit ovat onnistuneet ilman kijumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa käyneenä en ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan. Yleensä vaan joku kiva sairaanhoitaja siellä auttaa ja sieltä pääsee nopeasti pois, lopuksi kiitos ja hei. En siis usko, että sairaalassa on koskaan kukaan kuollut. En itseasiassa usko muihinkaan juttuihin, mitä en ole itse kokenut tai nähnyt. Koska kuplassa on kiva elää.
Ap on vahvasti omassa kuplassaan, eikä vaikuta onnelliselta.
up