Sympatiseeraan harakoita, variksia, naakkoja. Onko muitakin?
Kun yleisesti ottaen monet tuntuu inhoavan harakoitakin, niin minä taas tykkään. On nekin ihan mukavia otuksia ja sopii suomen luontoon.
Kommentit (70)
Olen kanssa aina tykännyt varislinnuista, jo lapsena ennen kuin tiesin niiden älykkyydestä ja kyvyistä sen enempää.
Korppi on kyllä oma suosikki.
Varikset on ihania.
Harmitti kerran, kun en tajunnut ja ehtinyt videoida, kun varis käyskenteli keskellä tietä ja tuli hirveä tuulen puuska, joka kaatoi variksen ihan pitkin pituuttaan.
Se kömpi hitaasti ylös ja seiso hämmentyneen näköisenä päätä pyöritellen ja luin sen ajatukset:- mitä v...tt...ua mulle kävi-
Se oli aivan ihana😅
Itellä paras kokemus oli nähdä varis kallistamassa mäkkärin edustalla sellasta pahvimukia nokallaan juokdakseen siitä. Kait sokerilimsa ravinnoksi käy.
Niitä on hauska seurata ja monet kivoja, fiksuja. Jopa toivoo joskus että olisi seurattavana lintuja maisemassa. Mutta varis on toisten lintujen poikasia saalistavia ja raatoeläin. Tai raakkuu kovaa ja pahalla äänellä. Kerran sanoin ajatuksissani harakoille että apua tulkaa lähemmäs, joku varis häiriköi ja on aggressiivisen oloinen - ne tulivat kyllä lähemmäs, varskin hiljeni. Varikset eivät hyökkää kimppuun yleensä, vaan lokit. Varis enemmän muuten riehuu, ellei ole rauha. Uteliaita ja ruokaa etsiviä.
Yhden sukulaisen kuollessa joitakin vuosia sitten todella suuri varisparvi liikkui tällä asuinalueella. Ei ollut ennen niin suurta parvea, eikä koskaan sen jälkeen. Siis aivan giganttisen laaja parvi leijui ilmassa ja liiteli. Tuli parit kerrat vastaan lenkillä. Eivät pitäneet silloin ääntä tai pahaa ääntä. Fiksuja lintuja.
En ollut ennen tätä kesää nähnyt korppia koskaan aiemmin. Ensin alkukesästä luonnossa liikkuessa kuulin sen ääneen jostain kaukaa. Sitten myöhemmin mustikoita poimiessa kuulin sen taas, mutta paljon lähempänä. Toisella reissulla kuulin taas korpin äänen, mutta silloin näinkin sen, kun se lensi ylitseni. Sen jälkeen olen nähnyt korpin lentävän yli parikin kertaa. On se komea lintu. <3
Naakka on yksi harvoista eläinlajeista joka osaa paitsi käyttää myös valmistaa työkaluja.
Mulla on aina taskussa ruokaa varislinnuille.
Maakotkan näin Lapinlahdella Pällikkäällä,vuosi oli ehkä 2005. Oli upea ilmestys. Myös 8 hirven lauma oli puronvarsipellolla. Kaksi ilvestäkin näin. Ja ilves oli ottanut linnnunläskin 2m päästä ikkunasta,silloin en nähnyt sitä. Samat ilvekset pyörähtivät auton edestä metsään Nikinmäen kohdalla. Lähellä oli 2000 hehtaarin Rokuan salo,eläinten suojainen piilopaikka.
Kaikkia eläimiä,paitsi käärmeitä,susia,rottia,hiiriä.