Onko peruskoulun numero arviointi kriteerit kiristyneet?
Kun tytöllä kaikki 8, yksi 9. kokeista kuitenkin 9-10:kin sekä tunneilla kuuntelee opetusta ja osallistuminen yleensä hyvä (ei aina).
Kommentit (22)
Vaikka muuten arvosanani olivatkin yleensä aina 8-9, niin kielet olivat heikkolenkkini. Englannin opettaja lukiossa mietti, antaako mulle kutosen vai seiskan. Sitten totesi, että " laitetaan seiska, kun kyseessä olet kerran sinä." Näin.
Itse olen korottanut monia numeroitani tuntiaktiivisuuteni avulla, kun tuo hätäisyys ja huolimattomuuteni kostautuivat usein kokeissa.
Luin juuri jostain lehdestä juttua, jossa kasvatus tai siis koulualan asiantuntija. Sanoi, että uusimmassa opetussuunnitelmassa osaamisen vaatimuksia kiristettiin niin ,että kahdeksan saaminen vaatii jo paljon. Ysistä tai kympistä puhumattakaan.
mutta itselläni aikanaan oli opettajalla ekoilla luokilla periaatteena, ettei kymppejä anneta ollenkaan, jottei tulisi sellainen olo, että osaa jo kaiken.
Itselläni olikin sitten todistus täynnä pelkkiä ysejä. Kai toi arvostelu on aika opettaja- ja koulukohtaista.
Et satu olemaan tosi rikas ja tee hupputärkeää työtä josta maksetaan maltaita??
Vierailija:
Kun tytöllä kaikki 8, yksi 9. kokeista kuitenkin 9-10:kin sekä tunneilla kuuntelee opetusta ja osallistuminen yleensä hyvä (ei aina).
Hyvä tuo todistuskin on, hassua vaan kun koulumenestys pysynyt samana vuoden ajan, mutta numerot laskee...
ap
esim. jos kirjat on poissa niin se luetaan kyseisen aineen numeroon! Ja varsinkin käytiin kovasti keskustelua käyttäytymis numerosta. Meidän aikana melkein kaikilla oli käyttäytyminen ja huolellisuus kymppejä, mutta nyt lähdetään kasista liikkeelle ja todella harva saa kymppejä. Meidän koulun arvosteluperusteet ja opsit (opintosuunnitelmat) on luettavissa kunnan nettisivuilla.
Opettajat ei kovin herkästi anna 10 joulutodistukseen keväällä voi irrota kun ynnätään koko vuoden saldo.
Ps. olen köyhä
Onhan niitä kaikenlaisia opettajia itsekin nähnyt koulu-uransa aikana.
Yhdellä oli perjaate että kellekään ei kymppiä anneta todistukseen.
Englannin kielessä piti lukiossa rustata 80 sivun essee englanniksi jos sillä halusi korvata kurssin. Itse tunneilla ei tehty mitään. Hyvä jos käytiin kolme kappaletta koko kurssin aikana.
Yhdellä opettajalla oli perjaate, että jos on muissa aineissa hyvä niin saa hänenkin opettamasta aineesta vähintään ysin oli menestys mikä tahansa.
Sitten on näitäkin kun sanoo suoraan, että ei pidä naamasta ja jää kotiis äläkä enää tuu mun tunneille. Ikävää jos se sattuu olemaan oma luokanvalvoja.
on ainakin kirjoittanut siitä, että numeroita todellakin jaetaan pärstäkertoimen mukaan..
meille sanoi siitä tyttären opettaja, nyt kaikki Suomen koulut käyttävät samaa arviointia. Eli entinen 9 saattoi nyt olla 8.
mikä se oma taso on. Eräs opettajani laittoi ylioppilaskokeeni eteenpäin arvosanalla E, tuli takaisin L:nä. Sama taso muissa aineissa.
kysykää lastenne opettajilta kun loma on ohi.
11
Vierailija:
mikä se oma taso on. Eräs opettajani laittoi ylioppilaskokeeni eteenpäin arvosanalla E, tuli takaisin L:nä. Sama taso muissa aineissa.
Nyt taisi olla kyseessä peruskoulun arvosanat, eikö lukion, saati sitten kirjoitusten. AP:lle, ehkä sun lapsi ei sitten ole tarpeeksi osallistuvainen tunnilla, kuten itsekin mainitsit. Tuntiaktiivisuus on kuitenkin iso osa koulunkäyntiä ja voi pudottaa tai nostaa numeroa. Ei ne koetulokset kaikkea kerro.
Jos joku voittaa, joku toinen aina häviää. That' s life.
Oletko varma, ettei ole saanut tuntikuulusteluista huonoja arviointeja, onko tehtävät tehty hyvin ja huolellisesti? Arvosanaan vaikuttaa moni muukin asia kuin vain koenumero. Äidinkielen arvosanaa on esim. tosi vaikea ennustaa pelkkien koenumeroiden perusteella. Yleensähän siitä pidetään kokeita vain kieliopista ja se on pieni osa äidinkielen opintoja.
Älä muuten ainakaan tytön nähden ole pettyneen oloinen. Ne kasit on ihan huippuhyviä numeroita eli tyytyväinen kannattaa olla.
Muuten niiden kirjojen unohtelun ei pitäisi vaikuttaa kyseisen aineen arvosteluun. Se huolimattomuus pitäisi näkyä käytösnumerossa.
Ei ole. Kasi on keskitasoa. Hyvät saa ysejä ja parhaat kymppejä. Mutta tietenkin jos rima on jo valmiiksi matalalla, kasikin voi tuntua huippuhyvältä.
Niin ja onhan se tuntiaktiivisuus paljon muutakin kuin viittaamista ja äänessä oloa. Tehtävien ahkera teko on myös tuntiaktiivisuutta. Mun kokemuksen mukaan kaikkien meidän lasten opet on kyllä tienneet lapsen tason oikein hyvin ja varmaan olisi tiennyt ilman kokeiden pitämistäkin.
Huippuhyvällä tarkoitin nyt sitä, ettei siitä ole syytä olla pettynyt, vaan tyytyväinen.
Se on totuus, turha sitä on yrittää peitellä.