IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Vierailija kirjoitti:
Perustulo
Kyllä.
Monet eivät tunnu tajuavan sitä, että markkinataloudessa kulutus on se, mikä pitää talouden rattaat pyörimässä, myös pienituloisten kulutus. Pienituloiset kuluttavat nimenomaan sellaisiin palveluihin ja tuotteisiin mitä saa läheltä, esim. ruoka, torikauppiaat, parturit jne.
Pienituloisten kuluttajat ovat tärkeitä asiakkaita pienyrittäjille. Suomessa köyhiä on niin paljon, ettei palvele kenenkään etua, että heitä ei olisi kuluttajina. Sitten ei olisi tätä pienyritystoimintaakaan.
Vierailija kirjoitti:
kaikki tietävät, että julkistalouden rahat ovat tyystin loppu ja julkistalous on kriisissä. Tietenkään yksikään tukien varassa elävä ei halua, että omista tuista leikataan vaan itkua jatketaan karvaaseen loppuun asti.
Itse en jaksa itkuista välittää, koko keskustelu pitäisi kääntää nurinperin=miten saamme tänne lisää kannattavaa yritystoimintaa ja siten enemmän maksupohjaa myös julkiselle sektorille
Emme ainakaan saa kannattavia yrityksiä, ellei niille riitä asiakkaita, koska ihmiset ovat liian köyhiä.
Olen yli 50 v. ja Itä-Suomesta. Hain kesätöitä jopa siivoojaksi, enkä päässyt edes haastatteluun. Ainoa työ, johon otetaan on keikkatyö ravintoloissa tai laitoshuollossa. Palkka on niin huono, ei riitä edes asumiseen ja lääkkeisiin. Perustoimeentulotuella elän leveämmin. Eräs ulkom. tullut sanoi, että Norjassa hankki kouluttamaton siivooja 5,5 k euroa. Suomessa saisi 1,5 k euroa, jos tekee lisäksi muutaman tuplavuoron 5 pv. viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki tietävät, että julkistalouden rahat ovat tyystin loppu ja julkistalous on kriisissä. Tietenkään yksikään tukien varassa elävä ei halua, että omista tuista leikataan vaan itkua jatketaan karvaaseen loppuun asti.
Itse en jaksa itkuista välittää, koko keskustelu pitäisi kääntää nurinperin=miten saamme tänne lisää kannattavaa yritystoimintaa ja siten enemmän maksupohjaa myös julkiselle sektorille
Emme ainakaan saa kannattavia yrityksiä, ellei niille riitä asiakkaita, koska ihmiset ovat liian köyhiä.
reaalitaloutta ei pelasteta pumppaamalla sinne velkarahaa. Se loppupeleissä vain pahentaa tilannetta. Tarvitaan yrityksiä ja työpaikkoja yksityiselle sektorille, se on ainoa kestävä tapa rakentaa niin reaali- kuin finanssitalouttakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinköhän Orpo työnantajana palkkaisi minut nähdessään lääkärintodistukseni? Epäilen. Ei palkkaisi tilanteessani kukaan muukaan.
Mies, 41 v. Mielenterveysongelmia lapsesta asti. Ammatillinen koulutus juuri ja juuri suoritettu. Työuraa koko elämän aikana alle kaksi vuotta, loppui potkuihin terveydentilani vuoksi, jota eivät uskoneet. Viimeiset 16 vuotta kuntoutus- ja hoitotoimintaa, oloni on vain pahentunut.
Hoitavat lääkärit ja lähes kaikki klinikat sitä mieltä että työkyvyttömyyseläkkeelle pitäisi päästä ja tätä on tuloksetta haettu vuosia. Kelan mielestä kykenen vanhaan työhöni jonka parissa minulle puhkesi paniikkihäiriö. Eivät myönnä edes sairauspäivärahaa. Olen paperilla siis yksi Orpon työkykyisistä, käytännössä en todellakaan. Enkä voi olla ainoa, niin surkeasti mielenterveyspotilaita Suomessa kohdellaan.
Varmaan Intiassa alkaisi lapio jännästi heilumaan kun muuten kuolis nälkään
Suomessa kapitalismi on vain kurjimpien kurjistamista. Toista se on Ameriikassa.
"USA:n autojättien lakot uhkaavat laajentua – vaatimuksena liki 40 % palkankorotukset
Lakkoon osallistuu tällä erää yhteensä 12 700 työntekijää Michiganissa, Missourissa ja Ohiossa. Lakon piirissä on nyt yksi tehdas kultakin kolmelta suuryhtiöltä.Osapuolten kannat ovat olleet toistaiseksi varsin kaukana toisistaan. UAW vaatii yhteensä liki 40 prosentin palkankorotuksia seuraaville neljälle vuodelle. Työnantajat ovat olleet valmiit tarjoamaan noin 20 prosentin korotuksia."
"Presidentti Biden ilmaisi tukensa autojättien työntekijöiden lakolle"
Taloussanomat
Sellaista voi vaatia kun yritys ei maksa veroja, mutta onneksi suomen yrityksillä ei ole varaa nosta palkkoja korkeiden verojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lokkien kokoontumisajoissa ainoa oikea ratkaisu on että pääministeri hattu kourassa pyytämään lisää rahaa lusmujen elättämiseen tai hyvätuloisten veroprosentin korotus 100%:iin.
Näinhän se on. Aina vassarit sanoo että rikkailla on sitä mistä ottaa. Unohdetaan se kova työ yliopistoissa ja muissa mistä sinne kovapalkkaiseen ammattiin on päästy, koska joku sohvalla makaaja ansaitsee ne niiden rahat työttömyydellään. Vassarit eivät ymmärrä että verojen nostolla valtion rikastuttaminen on kuin menisi ämpäriin istumaan ja yrittäisi nostaa kahvasta itsensä ilmaan
Minä olen opiskellut yliopistossa. Kovasti tein töitä, ja sitten elämä puuttui peliin. Nyt työttömänä työnhakijana, ja ensi vuonna edessä todella kurjat ajat. Älä itse unohda, että eivät kaikki työttömät ole sohvalla makaajia. Monet ovat tehneet valtavasti töitä.
Se riippuu siitä mitä yliopistossa lukee. Jos lukee filosofiaa niin sitä sitten todennäköisesti pääsee jatkamaan sinne sohvalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lokkien kokoontumisajoissa ainoa oikea ratkaisu on että pääministeri hattu kourassa pyytämään lisää rahaa lusmujen elättämiseen tai hyvätuloisten veroprosentin korotus 100%:iin.
Näinhän se on. Aina vassarit sanoo että rikkailla on sitä mistä ottaa. Unohdetaan se kova työ yliopistoissa ja muissa mistä sinne kovapalkkaiseen ammattiin on päästy, koska joku sohvalla makaaja ansaitsee ne niiden rahat työttömyydellään. Vassarit eivät ymmärrä että verojen nostolla valtion rikastuttaminen on kuin menisi ämpäriin istumaan ja yrittäisi nostaa kahvasta itsensä ilmaan
Itse en ainakaan tunne yhtään rikasta joka olisi tehnyt kovaa työtä esim. yliopistossa?! Eikä siellä yliopistossa nyt juuri rehkiä tarvitse. Aika paljon on kyse tuurista ja siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Yritä päästä oikeustieteelliseen tuurilla sinä tekosyiden maailmanmestari. Ja kyllä niiden kaikkien lakien opiskelu on aika kova homma
Luulin aiemmin, että tää Orpo on ihan normaali. Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnteko eli sillä pärjääminen on tehty niin vaikeaksi? Haluan, että pystyn palkastani ostamaan itselleni minimimäärän vaatetta, ruokaa, maksamaan vuokran, sähkön ja 5% palkasta jäisi säästöön.
Osta halvempaa ruokaa tai liity Jenkkiarmeijaan kun ei oo edes sodassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskellut yliopistossa. Kovasti tein töitä, ja sitten elämä puuttui peliin. Nyt työttömänä työnhakijana, ja ensi vuonna edessä todella kurjat ajat. Älä itse unohda, että eivät kaikki työttömät ole sohvalla makaajia. Monet ovat tehneet valtavasti töitä.
Se riippuu siitä mitä yliopistossa lukee. Jos lukee filosofiaa niin sitä sitten todennäköisesti pääsee jatkamaan sinne sohvalle
Jaa? Itse luin filosofiaa ja olen tienannut rahani omilla firmoillani, joita pääosin pyöritin kyllä sohvalta. Mutta kanssaopiskelijat päätyivät monenlaisiin töihin eri maihin opettajasta taiteilijaan.
Tunnetko montakin filosofia?
Se on aina hauska katsella näillä palstoilla kuinka ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin maata sohvalla. Esittävät kuin työtä ei ole voinut hommata vuosikymmenten aikana ja mitään ei voi asialle. Jännästi kaikki tuttujeni teinit ovat kuitenkin päässeet töihin jos niin ovat halunneet. Se on motivaatiosta kiinni. Vuosikymmeniä työttömänä ollut on yleensä laiska työnhaun suhteen ja luovuttaa nopeasti. He eivät yleensä panosta työpaikan saamiseen. Kerron kokemuksesta kun olin kerran palkkaamassa ihmisiä firmaan jossa työskentelen. Yleensä ne jotka olivat olleet pitkään työttöminä lähinnä laittoivat hakemuksia jotka voisi tiivistää. Ottakaa mut tai jättäkää ei oo kauheesti välii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa? Itse luin filosofiaa ja olen tienannut rahani omilla firmoillani, joita pääosin pyöritin kyllä sohvalta. Mutta kanssaopiskelijat päätyivät monenlaisiin töihin eri maihin opettajasta taiteilijaan.
Tunnetko montakin filosofia?
No se on hyvä ettei sun tarvi hakea tukia ja elämä on hyvin.
Menisin heti töihin jos pääsisin. Muutama terveydellinen rajoite on, mutta ne eivät ole suuria. Lähinnä raskaat fyysiset ulko- ja vuorotyöt eivät sovi. Työhaluja ja monenlaisia taitoja olisi vaikka kuinka paljon ja työikää jäljellä ainakin 20 vuotta. Mutta kun olen ollut jo pidemmän aikaa työttömänä niin on aivan sama mitä osaan tai mitä olen tehnyt ennen, roskiin menevät minunkin hakemukseni aivan varmaan. Ei meillä ole työvoima- vaan työpaikkapula, ja on ollut jo 90-luvun lamasta lähtien. Ja pula on nimenomaan kokoaikaisista, vakituisista paikoista, ei mistään "tulet joskus kerran kesällä kolmeksi tunniksi" -tyylisistä nollasopimuksista tai 5h/vko:ssa 12 e/h -paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti töihin jos pääsisin. Muutama terveydellinen rajoite on, mutta ne eivät ole suuria. Lähinnä raskaat fyysiset ulko- ja vuorotyöt eivät sovi. Työhaluja ja monenlaisia taitoja olisi vaikka kuinka paljon ja työikää jäljellä ainakin 20 vuotta. Mutta kun olen ollut jo pidemmän aikaa työttömänä niin on aivan sama mitä osaan tai mitä olen tehnyt ennen, roskiin menevät minunkin hakemukseni aivan varmaan. Ei meillä ole työvoima- vaan työpaikkapula, ja on ollut jo 90-luvun lamasta lähtien. Ja pula on nimenomaan kokoaikaisista, vakituisista paikoista, ei mistään "tulet joskus kerran kesällä kolmeksi tunniksi" -tyylisistä nollasopimuksista tai 5h/vko:ssa 12 e/h -paikoista.
Eikö mäkkäriin muka pääse
Kelapummi kirjoitti:
Ei kannata ottaa työtä vastaan jos palkka on alle 15 euroa tunti. Kaikki on kallista nykyään, ruuan hinta 70% kalliimpaa kuin ennen joten ei kannata mennä töihi halvalla.
sinunlaisilta pitäs ottaa kaikki tuet pois, alkais työnteko maistua
Ihmisellä on oikeus asua missä haluaa.
Näillä päätöksillä halustaan muuttotappio kuntiin elämää.
Asumaan sitten homemörskiin ja autiotupiin.
Ihan sama mikä matka on sivistykseen koska mahdollisuus koulutukseen viedään pois ja rahaa ei ole käydä kaupassa
Muutetaan kaikki jonnekin
" mikä olisi hyvä vertaus"-- Kainuuseen?
perinteisesti itärajan tuntumassa on oltu rahallisesti köyhiä mutta lahjakkaampia sekä yritteliäämpiä hankkimaan elanto luonnosta.
Kuka nyt uusimaata kaipaa?
Tällä hallituksella Suomi taantuu ...
Ollaan siis kuin jokin Liettua -
Kaikki varastetaan myydään mitä?
No arvatkaapa-
Miten olemme tässä tilanteessa?
Minne on verorahat kadonneet?
Muistelkaapa viime lähivuosien päätöksiä - liitty ihan vaikkapa sähköön.
Sähköverkon omistajuuteen sekä
Tyröryhtiöihin.
Kaikki yritykset on muutoinkin myyty ulkomaiseen omistukseen joten mitä " meillä" on jöljellä-
Lisää typeriä kansaa rankaisevia päätöksiä
Suomessa on aika paljon paikkakuntia, joissa ei mäkkäreitä ole. Ja voi olla ettei sinne Helsinkiin tai Tampereelle kannata mäkkärin palkkojen ja työtuntien perässä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on oikeus asua missä haluaa.
Näillä päätöksillä halustaan muuttotappio kuntiin elämää.
Asumaan sitten homemörskiin ja autiotupiin.
Ihan sama mikä matka on sivistykseen koska mahdollisuus koulutukseen viedään pois ja rahaa ei ole käydä kaupassaMuutetaan kaikki jonnekin
" mikä olisi hyvä vertaus"-- Kainuuseen?perinteisesti itärajan tuntumassa on oltu rahallisesti köyhiä mutta lahjakkaampia sekä yritteliäämpiä hankkimaan elanto luonnosta.
Kuka nyt uusimaata kaipaa?
Tällä hallituksella Suomi taantuu ...
Ollaan siis kuin jokin Liettua -Kaikki varastetaan myydään mitä?
No arvatkaapa-Miten olemme tässä tilanteessa?
Minne on verorahat kadonneet?Muistelkaapa viime lähivuosien päätöksiä - liitty ihan vaikkapa sähköön.
Sähköverkon omistajuuteen sekä
Tyröryhtiöihin.Kaikki yritykset on muutoinkin myyty ulkomaiseen omistukseen joten mitä " meillä" on jöljellä-
Lisää typeriä kansaa rankaisevia päätöksiä
En muista missä sijainti on ihmisoikeus, mutta OK. kauhean negatiivista puhetta kotimaastamme. Jos mielestäsi jossain on asiat paremmin niin kukaan ei estä sinun maastamuuttoa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aika paljon paikkakuntia, joissa ei mäkkäreitä ole. Ja voi olla ettei sinne Helsinkiin tai Tampereelle kannata mäkkärin palkkojen ja työtuntien perässä muuttaa.
Aika paljon on muuallakin mäkkäreitä kuin Tampereella ja Hesassa. Jos aiot pysyä hevonperseessä niin ei kannata valittaa että töitä ei ole