Onko vauvojen valmisruoat jotenkin huono valinta???
Kommentit (25)
Elimistön pitää siedättyä erilaisille ruoka-aineille.
ei se silti huonoa äitiä välttämättä tee vaikak lapsi eläisi pelkällä einesmössöllä.
kyllähän jotkut aikuiset silläkin paskalla elää
Eikö sitä öljyä kuulu lisätä kotiruokaankin?
lasten valmisruuat Suomessa ovat ravintosisällöltään vähintään kotiruokaa vastaavia ja useimmiten jopa parempia: niiden vitamiini- ja hivenainepitoisuudet on tarkkaan tutkittu ja niitä seurataan koko ajan (kotisoseet ovat usein liian pitkään kypsytettyjä ja pehmennettyjä, jolloin esim. vesiliukoiset vitamiinit helposti tuhoutuvat), ne ovat mikrobiologisesti puhtaita (joita taas kotiruoka ja kotona säilötyt ruuat eivät ole), niissä ei käytetä lainkaan säilöntä- tai väriaineita. Hinta on varmaan se ainoa huono puoli ja tietysti se, jos lapselle tarjotaan esim. jatkuvasti sileitä hedelmämössöjä, vaikka suussa on jo reilusti hampaita ja tarvittaisiin karkeampaa ruokaa. Itse en pidä mitenkään tuomittavana tarjota lapsella kaupan ruokia osana tai kokonaan sen eka vuoden aikana, jos omatekemät ruuat ei maistu tai itsellä ei ole halua tai aikaa niitä tehdä. Mutta toki täytyy siirtyä sitten koko perheen ruuille, kun se on mahdollista eikä käyttää vauvasoseita enää pari-kolmevuotiaalle, sitäkin kun joskus näkee...
en kyllä usko että valmisruokia on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön.
Meillä ensimmäiselle tehtiin kaikki itse, kakkoselle tehtiin puolet itse ja loput purkista. Kolmonen söi vain purkkia. Nykyään kaikki lapseni syövät hyvin kaikkia ruokia jne.
Meillä ensimmäiselle tehtiin kaikki itse, kakkoselle tehtiin puolet itse ja loput purkista. Kolmonen söi vain purkkia. Nykyään kaikki lapseni syövät hyvin kaikkia ruokia jne.
että se on kohtalaisen uusi aine suomalaisperimälle. Aiemminhan tuonne 60-luvulle asti syötiin voita ja huonolaatuista margariinia. Rypsille altistutaan ihan varmasti jo kohdussa, koska se on niin yleinen aine äidinkin suositusten mukaisessa ruokavaliossa. Siedättäminen on päivän sana muutenkin.
olin oulussa ensikodissa vanhemmuuden arvioinnissa. Lapseni ei tahtonut syödä kuin erästä tiettyä viisikuisten purkkiruokaa, toki aina muutakin yritin. Hän oli silloin vuoden ikäinen. Työntekijän taholta minulle ilmoitettiin purkkiruoasta, että emmehän me näitä lapselle syötä, koska emme tiedä mitä ne sisältävät.
Muutenkin syömättömyys oli minun vikani, koska itselleni ruoka oli vain välttämätön paha, ja tulin maininneeksi, etten siitä erityisesti kicksejä saa. Ja auta armias, imetin yksivuotiastani öisin, josta syystä hän ei kuulema syönyt päivisin. Ja lisäksi hän nukkui vieressäni. Lastenpsykiatrin mielestä lapseni kärsi kanssani, koska hänellä ei ollut "omaa tilaa". Hänet oltiin vähällä huostaanottaa näistä syistä. Lopulta, kun en jaksanut enää taistella näitä "paremmin tietäviä" vastaan, jätin lapsen isälleen. Joka on muuten ollut väkivaltainen minua kohtaan, eikä osaa lapsia kasvattaa, syöminen on ihan toivotonta nykyäänkin, pelkkää makaronia. Mutta nyt on kaikki hyvin, kun ei epäkelpo äiti ole lasten elämässä.
Esikoiselle tein kaikki ruoat itse kun ei purkkiruokia suostunut syömään ollenkaan. Nyt nuorempi 7kk syö taas mieluummin purkkiruokia ja valmispuuroa (itsekeitetty ei oikein maistu, vaikka hiutaleet pienitty) Mietin vaan, että podenko turhaan huonoa omaa tuntoa kun en tälle toiselle sitten tee itse=(
pääasia että lapsi saa ruokaa... Mä olen kaikille tehnyt itse, kaksi ekaa söivät mamman mössöjä hyvällä halulla, kolmoselle kaupan "silkkimössöt" näyttäisivät uppoavan paremmin. Olen kuitenkin jatkanut soseiden tekemistä itse, ihan kustannussyistä, kun saan ilmaisia vihanneksia ja juureksia sukulaisilta. Vauva syö kyllä niitäkin, mutta on selvästi onnessaan kun reissun päällä ollessa saa "kaupan ruokaa".
Hintaa tosin tulee enemmän. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa. Ei ole mikään hyvän äidin mittari, että tekee itse kaikki ruuat.
terv. kahden purkkiruokavauvan äiti
Joten tuo selittely on ihan turhaa, "ettei lapselle maistu kuin tämä ja tämä". Yksikään lapsi ei itseään nälkään näännytä, eikä se paremmasta tiedä kuin siitä ruoasta, mitä sille tarjotaan.
Mutta vastaus kysymykseesi: Ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa, monet valmisruoat ovat hyvin puhtaita ja ravitsevia. Ei ehkä kuitenkaan kannata ostaa mitä vain, ilman että lukee ainesluettelon. :)
mutta ei se sinusta huonompaa äitiä tee!!!!
Meillä kolme lasta ja neljäs tulossa loppu syksystä. Esikoinen söi eniten valmis ruokia kun ei kaikki meidän vanhempien ruuat käyneet vielä ja pienemmät sisarukset ovat sitten syöneet alusta itse tehtyä koska kun esikoiselle tein ruuan joka tapauksessa jätin vain jonkun sopimattoman ainesosan pois ja annoin nuoremmillekin. Keskimmäinen (nyt 6v) haluaa edelleenkin joskus semperin linnapaistia (8kk) ja kuopus ei sitten missään vaiheessa ole suostunut syömään valmiita.
Kokeilepa siihen puuron joukkoon jotain soseita jotka antaisivat makua.
Meillä on kolme käytännössä purkkiruualla kasvanutta lasta. Nyt ovat isoja, reippaita ja terveitä urheilijapoikia, joten ei vauvaiän ravinto ole tuottanut mitään ongelmia.
meillä molemmat lapset ovat syöneet vain purkkiruokia. Hintaa tosiaan tulee enemmän.... en pode ollenkaan mitään huonoa omaatuntoa, olen kuitenkin täysimettänyt 6 kk ja vähintää 1 ½ -vuotiaaksi molempia, jospa se kompensoisi arvostelijoiden silmissä :DD
se, että hedelmäsoseet tosin ei uppoa niin hyvin kun kasvis ja lihasoseet. Puurokin menee melkeimpä paremmin kun siihen ei ole hedelmäsoseita laittanut. Tälle nuorimmaiselle kokeilin myös itse tehdä alkuun ruokia itse. Tuntui vähän hölmölle ostaa esim. perunaa purkissa. Mutta sitten jossain tilanteeessa kokeilin purkkiruokaa antaa ja se meni paljon paremmin. Samoin ne muksuvalmispuurot maistuu paljon paremmin kun itsekeitetty ja sekin tuntuu niin rahan haaskaukselle ostaa puuroa valmiina... Mutta pääasia tosiaan, että syö edes jotain. Esikoinen söi myös paljon karkeampaa ruokaa alusta asti ja tämä toinen tuntuu kakovan kaikkea. Noo, josko ne sitten jossain vaiheessa alkaisi maistumaan paremmin ja tosiaan eihän tässä kauaa ole jäljelläkään kun voi alkaa tavallista ruokaa syömään, mitä muutkin syö.
ap
Itte oon syöttäny joskus purkkiruokaa, mutta en kyllä vaan ja ainoastaan.
Se kuulostaa jotenkin järjettömältä: ei se että niitä syöttää, vaan ettei muuta syötäkään.
Komppaan viitosta: lapsi SYÖ kyllä omatekostakin. Saattaa olla että se pöperö ei ole riittävän nestemäistä jotta valuu kurkusta suoraa alas: vertaa lautaselle omatekonen ja kaupan valmis! Samoin se lukee purkin kyljessä että nestettä on eniten. Ei se lapsi aina tiedä paremmasta, itse jokanen totuttaa lapsensa johonkin.
Mulle on yksi hailea mitä ruokaa lapsesi syö, kunhan syö (eikä lapsi ronkeloi itse valintoja). En itsekään syö valmisruokaa päivittäin, miksi siis lapseni söisi?
Se on hyvä vaihtoehto jos on kiire tai väsy. Mutta ei päivittäiselle käytölle oikein sovi.
Se voi olla myös auringonkukka- tai oliiviöljyä. Vaihdellen.