Kermassa, voissa tai juustossa ei kannata turhaan säästellä, kun kyseessä on vanhus
Kannattaa lukea.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/ed815197-435f-4371-8eed-6…
"Vain syöty ruoka ravitsee, joten hyvin iäkkäillä en säästäisi kermassa, voissa, juustossa enkä edes suolassa, ellei ruoka muuten mene alas.
Vanhuksen jos kenen tulisi kuitenkin syödä hyvin. Ikäihmisen toimintakyvylle on olennaista, että jaksaa tehdä edes pienen kävelykenkin ja että ruoasta saa riittävästi energiaa."
Harmittaa että asun itse niin kaukana ukkini luota, hän asuu nyt vanhainkodissa ja valittaa kun on niin pahaa ruokaa. Voin vain kuvitella millaista terveysruokaa siellä tarjotaan, jotain keittoa missä lilluu vetiseksi keitettyjä kasviksia. Ukkirukka.
Kommentit (14)
Käyttäjä44279 kirjoitti:
Tuo on tiedetty jo iät ajat. Jos/kun elää yli 75-vuotiaaksi, on ihan sama, mitä syö, kunhan vain syö. Mitäpä AP jos ottaisit vapaapäivän ja kävisit ukkisi kanssa syömässä kunnon lounaan hyvässä ravintolassa ja päälle vielä leivoskahvit konjakin kanssa.
Olen menossa ukin luokse marraskuussa, tuolloin on hänen synttärit. Annan samalla joululahjan. Vien hänet ehdottomasti ravintolaan.
Ap
Kermassa, juustossa ja voissa ei tarvitse myöskään säästellä, kun noudattaa KETO/VHH ruokavaliota.
Ei nälkää, ei väsytä, ei sokeripiikkejä ja ihannepainossa. Saa herkutella ilman, että painoa tulisi lisää. Hiilihydraateissa pitää säästellä, itse jätän alle 20 gr/pvä.
Näillä mennään nyt viidettä vuotta ylläpidolla. Kaikki labra arvot ihanteelliset.
Vierailija kirjoitti:
Kermassa, juustossa ja voissa ei tarvitse myöskään säästellä, kun noudattaa KETO/VHH ruokavaliota.
Ei nälkää, ei väsytä, ei sokeripiikkejä ja ihannepainossa. Saa herkutella ilman, että painoa tulisi lisää. Hiilihydraateissa pitää säästellä, itse jätän alle 20 gr/pvä.
Näillä mennään nyt viidettä vuotta ylläpidolla. Kaikki labra arvot ihanteelliset.
Sepelvaltimotautia odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä44279 kirjoitti:
Tuo on tiedetty jo iät ajat. Jos/kun elää yli 75-vuotiaaksi, on ihan sama, mitä syö, kunhan vain syö. Mitäpä AP jos ottaisit vapaapäivän ja kävisit ukkisi kanssa syömässä kunnon lounaan hyvässä ravintolassa ja päälle vielä leivoskahvit konjakin kanssa.
Olen menossa ukin luokse marraskuussa, tuolloin on hänen synttärit. Annan samalla joululahjan. Vien hänet ehdottomasti ravintolaan.
Ap
Kuinka kaukana asut ukistasi? Jos lähiaikoina olet menossa viemään joululahjan, niin kovin on epäuskottava juttu. Taisitkin vain provota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilainen tutkijaryhmä on seurannut miesten maidonkäyttöä ja sydäntautien ja aivohalvausten ilmaantuvuutta runsaan 20 vuoden ajan. Maidon käyttö vähensi merkitsevästi sairastuvuutta ja maito on nykysuomalaisittain katsottuna ollut Englannissa rasvaista.
Norjalainen tutkijaryhmä on tutkimuksissaan päätynyt samaan tulokseen määritettyään rasvahapot rasvakudoksesta. Terveet henkilöt olivat syöneet maitorasvaa merkitsevästi enemmän kuin infarktipotilaat.
(Duodecim)
Mutta mikä rahka sopii eläkeläiselle?
Käyttäjä44279 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä44279 kirjoitti:
ApKuinka kaukana asut ukistasi? Jos lähiaikoina olet menossa viemään joululahjan, niin kovin on epäuskottava juttu. Taisitkin vain provota.
Marraskuussa!
Kovin pitkä aika vielä siohen, ett ukki sinut näkee.
Vanhukselle 2 kk on nuoren 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä, mutta kukin tavallaan, syö lisää niitä porkkanoita.
Joo mutta kuka haluaa syödä tuommoisia.
Meneekö sitä sitten yleensä ruokahalu, kun ikää tulee?
Mikä lie paikka kyseessä, mutta meidän yksiköissä ainakin tarjotaan hyvinkin runsasenergistä ruokaa. Juustoa ei niinkään kun moni vanhus ei sitä suostu hyvin syömään, mutta voita ja kermaa kyllä.