Lomarahan vaihtaminen vapaaseen
Hei,
Miten käytännössä menee lomarahan vaihtaminen vapaaseen. Jos haluaisin vaikka vaihtaa kahden viiikon loman lomarahan vapaaksi, miten menee ? Paljonko on vapaata ja tuleeko palkkaa ajalta?
Kommentit (5)
Kannattaa selvittää työpaikalla. Tuo ei taida olla mikään automaattinen oikeus, vaan pitää aina sopia sekä työntekijälle että työnantajalle. Näin ainakin luulen, koska oma ta kerran kieltäytyi vedoten työntekijäpulaan, joka jo aiheutti ylitöitä runsaasti. Myöskään ylityökorvauksia emme saaneet silloin vaihtaa vapaaseen vaan maksettiin aina rahana.
Pääsääntöisesti lomarahan suuruus on puolet loma-ajan palkasta. Eli jos sinulla on 2 viikon loma, lomarahaa maksetaan viikon palkan verran. Tämä toki riippuu TES:stä, mutta tuo on varmaan yleisin periaate. Mutta se, missä suhteessa näitä saat vaihtaa (ja saatko ylipäänsä) riippuu työnantajastasi. Eli esimiehen / HR:n puheille.
Yleensä menee puoliksi. Itse olen kerran vaihtanut tuon kahden viikon lomarahan, sain viikon vapaata. Kannattaa kysyä työnantajalta, esim kunnallisella alalla oli joku aika sitten lomarahojen määrään negatiivisesti vaikuttanut PersKeKon kiky.
Siihen on joku laskukaava. Saat normi palkan vaikka olet lomalla.
Kysypä teidän HR:stä. Sitä voidaan rajoittaa.