Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei voisi vain saman tien tehdä niin että valtio määräisi jokaiselle työttömälle työpaikan?

Vierailija
11.09.2023 |

Kunnon normaalilla palkalla, työterveyseduilla ja eläkekertymällä. Valtio lähettäisi työttömille kirjeet joissa uuden työpaikan osoite, työnkuvaus ja soppari allekirjoitettavaksi. Työpaikkojen jakamisessa olisi huomioitu työttömän mahdolliset diagnoosit ja osaaminen, ikä, onko ajokorttia, autoa jne. Sitten vain mentäisiin siihen osoitettuun työpaikkaan ja tilipäivän tullen saisi palkan.

Mulle kävisi tämä.

Mutta vaikkei kaikille työttömille kävisikään, miksei tätä ole jo toteutettu? Onko todellinen syy, ettei niitä työpaikkoja sittenkään ole vaikka Kokoomus niin väittää? He tietävät sen kyllä, mutta väittävät muuta.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalismi tarvitsee työttömiä, koska tällöin työttömät kilpailevat siitä, kuka tekee työt halvimmalla. On oltava työttömien reservi, josta voidaan tarvittaessa ottaa joku toinen, jos joku alkaa vaatimaan palkan korottamista. Maahanmuutto laajentaa reservin maailmanlaajuiseksi.

Vierailija
62/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä järkeä siinä on? Ihan oikeasti. Mitä ne ihmiset sitten tekisi päivät pitkät? Ei enää tarvita ihmisiä massoittain lapioimaan soraa. Sitten meillä olisi ihmisiä joiden työ on vartioida vessoja kuten neuvostoliitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismi tarvitsee työttömiä, koska tällöin työttömät kilpailevat siitä, kuka tekee työt halvimmalla. On oltava työttömien reservi, josta voidaan tarvittaessa ottaa joku toinen, jos joku alkaa vaatimaan palkan korottamista. Maahanmuutto laajentaa reservin maailmanlaajuiseksi.

Kunnon kapitalismissa ei ole kuin parin prosentin työttömyys, joka sekin muodostuu vain lyhytaikaisesti työttöminä olevista ihmisistä. Vain töitä tekevä ihminen tuottaa lisäarvoa omistavalle ihmiselle.

Vierailija
64/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle lyhyt ikkuna oikean työn hankkimiseen. Sen jälkeen valtio määrää esimerkiksi risujen, roskien tai marjojen poimintaan.

Vierailija
65/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliiton kaltaisissa on yritetty.

Suunnitelma ei Suomen kaltaisessa kannata, koska palkka maksaa enemmän kuin työttömyyskorvaus. Työpaikkojen järjestämisestä on vaivaa ja kustannuksia.

Siksi myös puhutaan, että samojen työntekijöiden pitäisi tehdä aukotonta työuraa ja työskennellä pidempään, vaikka osa on pitkään tai koko elämänsä työttömänä. Pitkään työttömänä olevilla tuet ovat alemmat, ainakin ellei huomioida muita tukia työttömyyskorvauksen lisäksi.

Jos pitkään työttömänä olevia voisi avoimesti määrätä vaikka 2/3 palkalla töihin ja laskelmien mukaan se kannattaisi, voisivathan he hakea muuta työtä, jos itse löytäisivät.

Ongelma tietysti on, että silloin työmarkkinoilla matalapalkkatyöt yleistyisivät. Mutta jotain pitäisi tehdä, jotta työttömien työllistäminen normaalitöihin olisi motivoivaa julkisen sektorin toimijoille. Työpaikkojen ei tarvitsisi olla julkisella sektorilla.

Vierailija
66/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meillähän oli se karsea "työvoimapula" jota ratkomaan pitää raahata satoja tuhansia duunareita ulkomailta. Loogisempaa olisi että noi kaikki hommat annettaisiin suomalaisille jotka tarvitsee töitä ja palkkaa, eh? 

Vai kävikö tässä sellainen hassu väärinymmärrys että työtä olisi kyllä tarjolla muttei palkkaa?

Vierailija
67/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä yritettiin Neuvostoliitossa mutta vähän huonolla menestyksellä.

Kyllä Neuvoliitossakin sai valita mille alalle haluaa.

Vierailija
68/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkoitat, että "jokaisesta" tulisi valtion virkamies tai toimenhaltija?

Vierailija
69/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö te-keskus juuri tuollaista työtä tee?

He kartoittavat työntekijän osaamisen, vajavaisuudet ja sitten lähettävät osoitteen, että menes töihin tuonne.

Eri asia sitten onko työnantaja sitä mieltä, että palkkaa työttömän täysillä eduilla. Vaikka koeaikakin olis.

En ole keneltäkään kuullut tämmöistä että näin olisi toimittu

Vierailija
70/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan etsiminen ei ole yhteiskunnan vastuulla vaan jokaisen omalla vastuulla.

Vierailija
71/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi hyvä järjestelmä. Nuorilla on identiteetti niin pahasti hukassa, etteivät he tiedä mitä haluavat. Siksi parhaiden asiantuntijoiden pitäisi arvoida nuoret lukiossa ja määrätä heille sopiva ala. Itse työelämä pitäisi kuitenkin olla markkinaehtoista.

Vierailija
72/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin jännä nähdä, millaisia työpaikkoja valtio polkaisisi pystyyn parillesadalletuhannelle työttömälle normaalipalkoilla ja -eduilla.

Ap sanoo, että työttömän kunto yms. kartoitettaisiin. Minun kuntoani on kartoitettu, ja tulos on se, että olen liian hyväkuntoinen työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta niin huonokuntoinen, ettei yksikään työnantaja halua minua riesakseen. Ei tule sitä päivää, jona tällaiset tapaukset passitettaisiin eläkkeelle.

Vierailija
73/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onks Neuvostoliitto jo mainittu?

Vierailija
74/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä yritettiin Neuvostoliitossa mutta vähän huonolla menestyksellä.

Neuvostoliitossa sai itse valita mitä meni opiskelemaan, mutta valmistuttuaan työpaikat olivat valtion omistamia.

Vierailija
75/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi hyvä järjestelmä. Nuorilla on identiteetti niin pahasti hukassa, etteivät he tiedä mitä haluavat. Siksi parhaiden asiantuntijoiden pitäisi arvoida nuoret lukiossa ja määrätä heille sopiva ala. Itse työelämä pitäisi kuitenkin olla markkinaehtoista.

Jo on teissä onnistuttu kitkemään kaikki oma voima ja tahto.

Valtio auta, en osaa elää!!! Hankkiutukaa itse holhoukseen jos elämä tuntuu vaikealta, muut haluavat säilyttää vapautensa tehdä omaa elämää koskevat päätökset itse.

Vierailija
76/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan etsiminen ei ole yhteiskunnan vastuulla vaan jokaisen omalla vastuulla.

Tämä itsestäänselvyys unohtuu käsittämättömän usein. Välillä tuntuu, että osa ihmisistä oikeasti kuuluisi sinne Neuvostoliittoon. Harmi vaan, että se hajosi omaan...

Vierailija
77/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis kyllähän kokoomuslaiset ihan jo junan ikkunastakin näkee että töitä riittäisi. Risusavottaa ja sellaista. Palkanmaksuhalujahan heillä sitten taas ei tunnu olevan. 

Perusta Risu oy yritys ja palkkaa loisivia hamppareita 4000 liksalla,sillähän tuo ratkeaa.

Vierailija
78/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on teissä onnistuttu kitkemään kaikki oma voima ja tahto.

Valtio auta, en osaa elää!!! Hankkiutukaa itse holhoukseen jos elämä tuntuu vaikealta, muut haluavat säilyttää vapautensa tehdä omaa elämää koskevat päätökset itse.

Joudut joka tapauksessa noudattamaan Suomen idioottimaista lainsäädäntöä, mikä kaventaa yksilönvapauttasi todella merkittävästi.

Vierailija
79/79 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemi on kai tehty niin että osan pitää ollakkin työttöminä.