Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi, kiusaamisen luvattu maa

Vierailija
10.09.2023 |

https://yle.fi/a/74-20048619

Artikkeli koulukiusaamisesta johon on moni nuori tullut osaksi kiusaamaan ja ahdistelemaan yhtä oppilasta, Joonasta. Motiivia kiusaamiseen ei tunneta. Joonas ei saa tarvitsemaansa apua ja kiusaamista on kestänyt kauan. Todella surullista ettei koulut, poliisi tai muukaan taho saa hoidettua ongelmaa. Mielestäni syy on kiusaajien vanhempien sekä koulun jossa ei oteta ongelmaa tarpeeksi vakavasti, esim kouluun otettaisiin kiusaamisvastaiset vartijat jotka pitävät kuria kun opettajat eivät selvästi nykyään osaa sanoa vastaan nuorille. Ja vahemmat sekä koulu saisivat opettaa emotionaalista älykkyyttä kun se puuttuu niin monilta

"Kiusaajat tulevat 15-vuotiaan nuoren perheen pihalle ja kotiovelle, vahingoittavat perheen omaisuutta ja käyttäytyvät uhkaavasti jopa vanhempia kohtaan. Kukaan ei ole saanut tilannetta kuriin."

:( Olen itse ollut kiusattu ja syrjitty, hiljainen ja rauhallinen. En pysty itse kiusaamaan ketään enkä ole verbaalisesti lahjakas että olisin osannut sanoa vastaan sukkelasti. Kukaan ei silloinkaan auttanut- Nykyään yritän miettiä tapoja miten saisi kiusamista kuriin, haluisin olla osana tätä ongelman ratkaisua! Mutta ihmisten kanssa olen edelleen arka ja tilanteiden haltuunotto vaikeaa! Ymmärrän että on vaikea saada tilannetta haltuun mutta se ettei edes ihmiset joidenka työ on saada tilanteet turvallisksi saa mitään aikaseksi, se eniten surettaa!

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkiin tuleminen! En keksi muuta, mutta tolkuissaan oleminen vähentää kiusaamista. Yleensä kaikkein fiksuimmat ei kiusaa. Voi olla kiusaajalla kotona ongelmia tai olla itse entinen kiusaamisen uhri.

Vierailija
2/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan naurettavaa, että vaan lässytellään ja paapotaan näitä kiusaajia. Uhri joutuu väistymään, vaikka kiusaajien pitäisi joutua erotetuksi tai vaihtamaan koulua. Se antaisi oikea signaalin, ettei kiusaamista hyväksytä. En tippaakaan ihmettele, enkä tuomitse näitä vanhempia jotka ottavat oman käden oikeuden käyttöön. Jos ei kerran yhteiskuntaa oikeasti kiinnosta muu kuin naurettava hymistely, niin olkoon sitten. Jonkun täytyy oikeasti puolustaa näitä kiusattuja. Ja voi helvata sentään näitä vanhempia, jotka eivät pistä omaa jälkikasvuaan kuriin vaan lähes kannustavat näitä pikku psykopaattejaan. Jokaisen joka tuntee tämmöisen perheen , pitäisi syytää lasua lasun perään. Jotain harmia ja seuraamuksia heillekin pitää tulla. Raukkamaisia hirviöitä niin kiusaajat, kuin äitinsä ja isänsäkin. Pitäisi ottaa käyttöön jonkinlainen sosiaalinen eristäminen tuollaisten kohdalla. Osa onneksi ottaa vastuun kun saa tietää kakaroidensa edesottamuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkiin tuleminen! En keksi muuta, mutta tolkuissaan oleminen vähentää kiusaamista. Yleensä kaikkein fiksuimmat ei kiusaa. Voi olla kiusaajalla kotona ongelmia tai olla itse entinen kiusaamisen uhri.

AP vastaa

Niin se on helppo sanoa, mutta mistä se johtuu että kiusataan? Miksi tilanteen annetaan mennä niin pitkälle? Minkälainen on lasten kasvatus ja millaista solidaarisuutta kotona ja koulussa opetetaan? Entä tunteiden hallinta? Uskon että kiusaajia on harva mutta kiusaamisen hiljaiset sivusta katselijat ovat suurin osa ihmisistä kun ei uskalleta puuttua, eli tilanteet antavat vapauden kiusata. Pitäisikö nuoria opettaa olemaan rohkeampia eikä pelätä tuoda epäkohtia esille niissä tilanteissa missä se tapahtuu? Kiusaajiltahan tällainen pelko puuttu, he sanovat ja tekevät mitä haluavat ja luottavat siihen ettei muut uskalla tai jaksa tapella. Kiusaajat ovat hyviä saamaan ihmisiä puolelleen myös koska ovat niin äänekkäitä ja dominoivia eli jotain vikaa on päässä, ei hallita impulsseja. Ihminen on laumaeläin niin hyvässä kuin pahassakin :/ En vain ymmärrä miksi se paha pitää olla voimakkaampi kuin hyvä? Joonaksen tilanteessa voin kuvitella mitkä traumat tuo jättää, aikuisuudesssa saa sitten itseään hoitaa kuntoon tai kärsiä ikuisista mielenterveysongelmista kuten moni muukin. 

Mutta vaikka olen itse kiusattu ja mielenterveysongelmainen siitä syystä niin en minä silti ajattele että rupean muita kiusaamaan, minulla on hirveästi empatiaa muita kohtaan. Mielessä ei käy kosto. :/ Elän elämääni. Ihme ettei muut voi tehdä samoin, tarkoita kiusaajia

Vierailija
4/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret on melkoisia paskiaisia nykyään. Kova kovaa vastaan vaan, se toimii.

Vierailija
5/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää palstan kiusaaminen modejen kautta on kyllä pahempi kuin koulukiusaaminen.Saaterin merkillinen moderointi. 

Vierailija
6/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aikuiset yhtään sen parempia.

Vierailija
7/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttääkö tämä jotakuta?

Katsokaa ympärinne. Aikuiset kiusaavat toisiaan ihan samalla tavalla. Tämä palsta esimerkiksi ja julkiset somelynkkaukset on ihan hyviä esimerkkejä ihan tästä läheltä. Miksi lapset käyttäytyisivät yhtään paremmin?! Malliahan ne vaan katsovat.

Vierailija
8/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla joku yksityinen iso asianajofirma, joilla on antaa joku pakettihinta kiusaamiskeissejä varten. Ei nuo monesti ole kauhean mutkikkaita, mutta muutama kun saa parinkymmenentuhannen euron korvausvaateet, vanhemmatkin alkaa kiinnostua.

Vierailija
9/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajalla jotain tilastoa tai tutkimusta tukemaan väitettään, että Suomi olisi kiusaamisen luvattu maa?

Vierailija
10/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset vasta arsesta ovatkin! Esimerkiksi 60-luvulla syntyneet äijät ovat täysin käsittämättömiä, sosiopaattisia epäihmisiä ilman tunne-elämää.

Vierailija
11/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vmp

Vierailija
12/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan vanhemmat on aivan käsittämättömän avuttomia. Enkä nyt puhu tämän Joonan vanhemmista vaan kiusaajien. 

Vierailija
13/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku yksityinen iso asianajofirma, joilla on antaa joku pakettihinta kiusaamiskeissejä varten. Ei nuo monesti ole kauhean mutkikkaita, mutta muutama kun saa parinkymmenentuhannen euron korvausvaateet, vanhemmatkin alkaa kiinnostua.

Asianajofirmat eivät päätä korvaussummista.

Vierailija
14/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei edes yritetä poistaa kiusaamista kouluista... ja kiusaamista saa jatkaa armeijassa ja työpaikalla... tämä ns. maailman onnellisin maa on todellisuudessa kaikkea muuta kuin tuo Marin ex viisikko hallinnon valtava valhe...

Ja jos ajatellaan koulukiusaamista niin eliitin / rikkaiden lapset saavat etenkin kiusata aivan rauhassa ketä haluavat, kukaan opettaja ei uskalla puuttua asiaan ja kaiken oikeuden voi ostaa rahalla Suomessa... mädäntynyt järjestelmä...

Vierailija
15/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aloittajalla jotain tilastoa tai tutkimusta tukemaan väitettään, että Suomi olisi kiusaamisen luvattu maa?

Johan se jo täälläkin näkyy ilman tilastoja. kamalaa lynkkaamista ......

Vierailija
16/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuriin nuo lapset/ nuoret!

Vierailija
17/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kiusaaminen on lasten hiekkalaatikkoleikkejä vastaavaa jos verrataan miten Isossa Maailmassa kiusataan.

Vierailija
18/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kiusaaminen määriteltäisiin ja kiellettäisiin laissa rikoksena ja tätä lakia sovellettaisiin niin alaikäisiin kouluissa ja sen ulkopuolella kuin aikuisiin työpaikoilla. Ehkä saataisiin koulut ja työpaikat hiukan vetovoimaisimmiksi. Loppuisi turhat ongelmat kun kaikki olisivat keskittyneitä oikeisiin asioihin kuten oppimiseen ja työntekoon.

Vierailija
19/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttääkö tämä jotakuta?

Katsokaa ympärinne. Aikuiset kiusaavat toisiaan ihan samalla tavalla. Tämä palsta esimerkiksi ja julkiset somelynkkaukset on ihan hyviä esimerkkejä ihan tästä läheltä. Miksi lapset käyttäytyisivät yhtään paremmin?! Malliahan ne vaan katsovat.

Että kehtaat tosissasi rinnastaa palstapölhöilyt ja järkyttävän koulukiusaamisen. Palstahäröily korkeintaan vituttaa hetken, mutta kiusaaminen jättää ikuiset jäljet tai ajaa jopa itsemurhaan. Kasvattakaa niitä lapsianne, kun ne on kerran pitänyt hankkia. Ja jos ei kiinnosta tehkää itse lasu.

Vierailija
20/87 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se jo täälläkin näkyy ilman tilastoja. kamalaa lynkkaamista ......

En minä kiellä, etteikö Suomessa olisi ongelma kiusaamisen ja kouluväkivallan kanssa, mutta en minä ainakaan tiedä mikä tilanne on esim. Ranskassa tai Japanissa, saatikka Boliviassa tai Sansibarissa.