Mitä vauvalle tarvitsee oikeasti hankkia? Luetelkaa!
Ensimmäinen lapsi tulossa. Kyseessä talvivauva. Kiinnostaisi kuulla teiltä ihan käytännön vinkkejä siitä mitä olette tarvinneet ja myöskin mitä ette ole tarvinneet. Mitä vaatteita ja paljonko, sängyt, sitterit ym tarvikkeet jne. En haluaisi ottaa turhaa rojua nurkkiin pyörimään. Kiitos!
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Tutti ja vaippoja. Kaikki muu on tarpeetonta.
Alasti ajattelit antaa olla, sisällä aina ja aina, lattialle nukkumaan ym...
Jotain vaatteita (vuodenajan mukaisia tottakai)
Turvakaukalo autoon
Harsoja
Vauvan vanupuikkoja navan puhdistamiseen
Vaippoja
Kosteuspyyhkeitä
Jos ei imetä niin korviketta ja tuttipullo + pulloharja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se lapsi vaatteitakin tarttee? Ja vaunut, että lapsen kanssa pääsee ulos. Kantoliina on talvella vähän huono, kesällä saattaisi pärjätä ilman vaunuja, jos hommaa liinan.
Mun mielestä taas kantoliina oli just talvella paras, vauva pysyi lämpimänä minua vasten. Ei tarvinnut arpoa että mitä sille laittaa päälle, sisävaatteet vain ja sit kelin mukaan mun takki (mulla oli onneksi väljiä takkeja/huppareita. Tosi kylmällä sit villahaalari sinne kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät sisävaatteet on body ja sukkahousut. Paitoja ja housuja ei tullut juurikaan ihan pienellä käytettyä. Vaunuihin lämpöpussi ja kaukaloon kaukalopussi. Minua harmitti kun hankin paniikissa kaikkea etukäteen kun jotenkin ajattelin, että vauvan kans on vaikea lähteä hankkimaan mitään. Näin jälkiviisaana ostaisin etukäteen vain vaatteita, vaunut ja kaukalon.
Sukkahousut on yksi kaikista turhimmista vaatteista pikkuvauvalle ja niiden päällepukeminen voi olla hankalaa. Vastasyntyneelle kietaisubodyt ja potkuhuosut ovat paras yhdistelmä. Se sitten riippuu vauvasta ja omista mieltymyksistä, onko ne potkuhousut vyötärömalliset vai olkaimelliset. Meidän yhdellä lapsella nuo puolipotkuhousut eivät pysyneet päällä vaan piti olla olkaimelliset. Vaatteiden määrän tarvekin riippu paljon siitä, onko miten vuotava versio ja kuinka puklaileva. Meillä yksi oli vuotavaa mallia, mitkään vaipat eivät pitäneet tavaraa kunnolla, vaan aina jostain välistä jotain ruskeaa valahti. Kyseinen lapsi oli vielä mallia "suora putki" eli kun toisesta päästä meni jotain sisään, niin toisesta tuli jotain ulos ja hän söi usein. Toinen oli ahmatti pikasyöjä, joka aina puklaili vaatteensa märiksi syönnin jälkeen.
Meilläkin potkuhousut oli parempia kuin sukkahousut. Sukat ei pysyneet jalassa yhtään eli yhtään kylmemmällä kelillä se housujen sukkaosa oli tärkeä olla. Kietaisubodyista en tykännyt hirveästi, mun vauvat kiemurteli niin paljon että neppejä oli tosi vaikeaa laittaa kiinni, parhaita oli reiman bodyt koska niissä on haaroissa vain kaksi neppiä eikä kolme niin kuin melkein kaikilla muilla😆 Kunhan pääntie on iso niin kyllä ne päälle saa vaikka alussa olin vähän ymmällä. Potkupukuja tuli käytettyä harvemmin just niitten himskatin neppien takia... Ja mieluummin isoja kokoja ellei ole varmaa tietoa että vauva on pieni, ne vaatteet jää pieneksi toooosi nopeasti.
Kietaisubodyt on parhaita ihan vastasyntyneellä, kun ne voi pukea päälle ilman mitään nosteluita ja pään tukemisia. Hoitoalustalla ensin toinen hiha päälle ja sen jälkeen voi käännellä vauvaa kyljeltä toiselle nostamatta ilmaan, että saa toisenkin hihan päälle ja lopuksi nepparit. Kietaisupaidatkin toimivat pienillä, pitää vaan olla olkaimelliset potkuhousut, kun helma nousee kainaloihin.
Se unohtuikin mainita, että sukat ovat turha ostos, ne eivät pysy jalassa. Kannattaa olla niitä potkuhousuja, missä on jalkateräosakin. Liian isojen potkuhousujen jalkaterät saa pysymään paikoillaan esimerkiksi tukkalenkillä nilkan ympärillä, mutta se tukkalenkki ei saa olla liian tiukka, että se puristaisi. Yksi meidän lapsista onnistui vetämään jalkansa lahkeista ylös ilman noita lenkkejä yksissä löysissä potkareissa.
Minä olen lähtenyt aina siitä, että niukimman mukaan. Hoitopöytä ja alusta ovat hyviä. Muutama body ja vaippoja. Vauva kasvaa nopeasti, ja niitä tarvikkeita pitää ostaa matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Äitiyspakkauksessa kaikki oleellinen :)
Ei muuten ole. Varsinkaan enää nykyään, kun määrää on supistettu ja supistettu.
Meillä on viime vuoden pakkaus ja siinä oli peräti kaksi vauvalle sopivaa bodya.
Bodyt: Noin 10-15 kpl
Päiväpeittoja: 5-7 kpl
Housut/potkupuvut: 5-7 kpl
Pipoja/myssyjä: 2-3 kpl
Lapasia/sukkia: 5-7 kpl
Haalareita tai lämpimiä talvivaatteita riippuen talvesta
Käytä ensisijaisesti puuvillaa ja muita hengittäviä materiaaleja.
Pinnasänky tai kehto
Patja ja tiheäpohjainen patjansuoja
Pinnasängyn petivaatteet: lakanat, peitot, tyynyt
Imetysvarusteet (maitopumppu, rintakumi, purkit maidon säilyttämiseen)
Tuttipullot ja tutit
Syöttötuoli (käytetään myöhemmin)
Vaippoja
Pyyhe, kylpypyyhe ja pesulappuja
Vauvan shampoo, saippua ja hoitovoide
Turvakaukalo tai turvaistuin autoon
Lastenvaunut tai kantoreppu
Sateenvarjo tai suojapeite vaunuihin (talvella lämpimämpi peitto)
Vauvan sitteri
Vaunusuojus (talvella)
Tuttipullojen sterilointilaite
Vauvan kylpyamme ja kylpytarvikkeet
Pistorasiasuojia
Turvaportteja portaiden eteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Varsinkaan enää nykyään, kun määrää on supistettu ja supistettu.
Meillä on viime vuoden pakkaus ja siinä oli peräti kaksi vauvalle sopivaa bodya.
Ovat muuten hirveitä väritykseltään, lapsi on kuin huutolaislapsi moiset koltut yllään.
t. mummi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tarvitse tunteja. Kaveri noudatti vauvojen vessaviestintää, niin heillä ei tarvittu vaippojakaan.
Ap, on vaikea sanoa, mitä juuri teillä tarvitaan. Tavat, asuminen, elämäntilanne on kovin erilaisia. Minulla on kaveri, joka asui kaupungin keskustassa, ja hän ei käyttänyt kertaakaan vaunuja. Hänen mielestään kantoliina oli paras. Meillä taas vaunut olivat ehdottomat. Tästä syystä turhaa tavaraa voi tulla, koska etukäteen et välttämättä tiedä, että mikä sopii juuri teille.
Meillä oli mm. pinnasänky täysin turha. Lapsi kärsi mahakivuista pitkään. Rauhoittui parhaiten vierellä. Tämän vuoksi meille tuli yllätyksenä uusien lakanoiden hankkiminen parisänkyyn.
Vaatteita kannattaa olla hieman enemmän kuin äitiyspakkauksessa on. Meillä meni pulauttelun yms vuoksi 3-5 vaatekertaa päivässä aluksi.
Jos edes joskus ajatte autolla ( taksilla päivystykseen), niin oma lastenistuin autoon on ehdoton.
Minä en kyllä usko että vastasyntyneen kanssa mitkään vessaviestittelyt toimisivat. Tai sitten pitää olla tosi harvoin kakkiva yksilö.
Minä suosittelen hankkimaan hoitoalustan, helposti puhtaaksi pyyhittävän, kun tulee mieleen kakkosen vaippojen vaihto ja rusauttelut. Nyt jo hieman huvittaa vaipan vaihto 4 aikaan aamuyöstä, mutta ei silloin. Syötön päälle tuli aina tavaraa. Vaihdoin uuden vaipan ja rusautti heti uudelleen velliä. Uusi pesu ja uusi vaippa, en ehtinyt saada kunnolla vielä edes alle, kun taas rusautti, osin vaipan päälle, osin alustalle. Kolmas vaippa jäi sitten päälle loppuyöksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähtenyt aina siitä, että niukimman mukaan. Hoitopöytä ja alusta ovat hyviä. Muutama body ja vaippoja. Vauva kasvaa nopeasti, ja niitä tarvikkeita pitää ostaa matkan varrella.
Meillä ei ole ollut koskaan hoitopöytää. Hoitoalusta kylppärissä pyykinpesukoneen päällä on ollut paras mahdollinen vaihtoehto, vieressä pieni korihylly tarvikkeille ja poljinroskis ja mikä tärkeintä, pesuallas pepun pesuun. Roskis oli sitä kokoa, että kaupan hedelmäpussi oli juuri sopiva roskapussi.
Vaatteet ja vaipat tietenkin, mutta niiden lisäksi meillä tärkeimmät oli vaunut, hoitopöytä ja pinnasänky. Mitään kantoliinaa, kantoreppua tms vauva ei koskaan kelpuuttanut eli ne oli aivan turhia ostoksia, samoin leikkimatto. Nukkui vaunuissa ulkona kaikki päiväunet joka päivä. Yöllä ei nukahtanut viereen eli pinnasänky oli pakollinen. Itse olen niin pitkä, että hoitopöydän tarvitsin itseäni varten oikeastaan, koska jos yritin vaihtaa vaippoja parisängyllä olevan pyyhkeen tms päällä niin selkäni kipeytyi siitä hankalasta kumartelusta. Sukkahousuja ei käytetty koskaan, ne on epämukavia ja hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät sisävaatteet on body ja sukkahousut. Paitoja ja housuja ei tullut juurikaan ihan pienellä käytettyä. Vaunuihin lämpöpussi ja kaukaloon kaukalopussi. Minua harmitti kun hankin paniikissa kaikkea etukäteen kun jotenkin ajattelin, että vauvan kans on vaikea lähteä hankkimaan mitään. Näin jälkiviisaana ostaisin etukäteen vain vaatteita, vaunut ja kaukalon.
Vaatteita ei tarvi ostaa jos otat äitiyspakkauksen. Joku kevyt kaukalo on hyvä (lue siis kevyt). Ja ne vaunut. Huomaa talavivaaville isot renkaat ettei käy lumen kaa niin että liike ja voimat loppuu...
Oma hauska Neuvola kokemus; Likka lähti kesken neuvonnan käymään ja menin hänen koneelle kattoon mitä ihmettä se kirjoittaa vakavana koko ajan. Siellähän luki ensimmäisenä """lapsella vain äitiyspakkauksen vaatteita"". Eli osta edes joku lippalakki ettei tule hankaluuksia....
Hoitopöytä on kyllä ihan turha kapistus, vie vaan tilaa ja jää nopeasti turhaksi.
Mieluummin pehmeä hoitoalusta jonka voi asettaa esim kylppärin tasolle ja muissa paikoissa pyyhe alle vaihdon ajaksi.
Vauva tarvitsee oikeasti tosi vähän.
1. Meillä lapset ovat nukkuneet perhepedissä kainalossa. Eli pinnasänky tarpeeton.
2. Olen käynyt kaikkien lasten kanssa synnäriltä asti suihkussa. Amme tarpeeton.
3. Olen täysimettänyt vauvat. Maidon nousu saattaa kuitenkin kestää muutaman päivän. Eli pari tuttipulloa ja pari purkkia korviketta varaisin kaappiin.
4. Vastasyntynyttä ei pakkasessa voi pitkiä aikoja pitää. Eivätkä rattaat kulje hangessa. Vaunuja en ostaisi ollenkaan, vaan myöhemmin vauvan synnyttyä pelkät matkarattaat, jotka saa makuuasentoon. Hyviä ja kestäviä matkarattaita saa muutamalla satasella uusina.
5. Vaatteita vauva tarvitsee muutaman vaatekerran.
6. Turvakaukalo on pakollinen autolla matkustettaessa.
7. Tutit häiritsevät imetystä ja ovat ainakin meillä olleet täysin turhia. Vauvat ovat viskoneet ne itse menemään.
8. Sitteri kannattaa ostaa, jos lapsi pulauttelee paljon ja on koliikkinen. Eli jos vauva ei viihdy lattialla makuulla lainkaan, niin sitteri on ehdoton. Jos lapsi on normivauva ja viihtyy lattialla, sitteri on tarpeeton.
9. Olen vaihtanut vaipat kylpyhuoneen lattialla vaipanvaihtoalustan päällä. Vauvat pitävät lattialämmityksestä, eikä tipahtamisvaaraa ole. Eli vaipanvaihtoalusta kannattaa hankkia, mutta erillistä hoitopöytää ei, ellet ole itse selkä-/jalkavaivainen.
10. Pieniä vaippoja kannattaa hankkia ja d-vitamiinitippoja vauvalle.
Vaatteiden määrä riippuu vähån siitä että kuinka usein haluat ja jaksat pyykätä. Ja onko kuivausrumpua vai ei. Päivässä kuluu semmoiset 3-4 bodya ja housua. Toki jos joka päivä haluaa kaiken muun lakana ja pyyhepyykin ja aikuisten vaatteiden pyykin ym lisäksi pestä myös koneellisen vauvanpyykkiä, niin sitten pärjää vähällä määrällä vaatteita. Itse en halunnut olla koko ajan pyykkäämässä niin ostin 10 bodya per koko.
Vierailija kirjoitti:
Hoitopöytä on kyllä ihan turha kapistus, vie vaan tilaa ja jää nopeasti turhaksi.
Mieluummin pehmeä hoitoalusta jonka voi asettaa esim kylppärin tasolle ja muissa paikoissa pyyhe alle vaihdon ajaksi.
Hoitopöytä on monesti välttämätön. Ei kaikilla ole pienissä kylppäreissä mitään tasoja, joihin voi laittaa hoitoalustan, omassa tuttavapiirissä ei kellään. Ja jos on kapeahko päältä täytettävä pyykkikone, niin käytännössä ei senkään päällä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden määrä riippuu vähån siitä että kuinka usein haluat ja jaksat pyykätä. Ja onko kuivausrumpua vai ei. Päivässä kuluu semmoiset 3-4 bodya ja housua. Toki jos joka päivä haluaa kaiken muun lakana ja pyyhepyykin ja aikuisten vaatteiden pyykin ym lisäksi pestä myös koneellisen vauvanpyykkiä, niin sitten pärjää vähällä määrällä vaatteita. Itse en halunnut olla koko ajan pyykkäämässä niin ostin 10 bodya per koko.
Päivässä kuluu 3-4 bodya ja housua. Eikö vauvoille saa laittaa enää vaippaa ja leikki-ikäista syötettäessa ruokalappua suojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin pehmeä hoitoalusta jonka voi asettaa esim kylppärin tasolle ja muissa paikoissa pyyhe alle vaihdon ajaksi.Hoitopöytä on monesti välttämätön. Ei kaikilla ole pienissä kylppäreissä mitään tasoja, joihin voi laittaa hoitoalustan, omassa tuttavapiirissä ei kellään. Ja jos on kapeahko päältä täytettävä pyykkikone, niin käytännössä ei senkään päällä onnistu.
Lattialle. Ei ole tipahtamisvaaraa ja vauvat pitävät lattialämmityksestä. Lämmin ja turvallinen paikka vaipan vaihtoon.
T. Kolmen äiti
Vierailija kirjoitti:
Bodyt: Noin 10-15 kpl
Päiväpeittoja: 5-7 kpl
Housut/potkupuvut: 5-7 kpl
Pipoja/myssyjä: 2-3 kpl
Lapasia/sukkia: 5-7 kpl
Haalareita tai lämpimiä talvivaatteita riippuen talvesta
Käytä ensisijaisesti puuvillaa ja muita hengittäviä materiaaleja.
Pinnasänky tai kehto
Patja ja tiheäpohjainen patjansuoja
Pinnasängyn petivaatteet: lakanat, peitot, tyynyt
Imetysvarusteet (maitopumppu, rintakumi, purkit maidon säilyttämiseen)
Tuttipullot ja tutit
Syöttötuoli (käytetään myöhemmin)
Vaippoja
Pyyhe, kylpypyyhe ja pesulappuja
Vauvan shampoo, saippua ja hoitovoide
Turvakaukalo tai turvaistuin autoon
Lastenvaunut tai kantoreppu
Sateenvarjo tai suojapeite vaunuihin (talvella lämpimämpi peitto)
Vauvan sitteri
Vaunusuojus (talvella)
Tuttipullojen sterilointilaite
Vauvan kylpyamme ja kylpytarvikkeet
Pistorasiasuojia
Turvaportteja portaiden eteen
Päiväpeittoja: 5-7 kpl?