Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kertokaa joilla on afrikkalainen mies!!!

22.12.2006 |

heipähei kaikille! kertokaapa mulle miten te ootte noi ulkomaalaiset miehenne saanu suomeen raahattua??:) mulla on poikakaveri egyptistä ja hirveesti haluttais saaha se tänne..jos päästäs vähän pidemmälle vihdoinki tässä suhteessa...mut ennenku aletaan siihen paperisotaan ni haluisin kuulla vähä kokeneempien ja viisaampien mielipiteitä...oisko hirveen vaikee saaha oleskelulupaa ym jos asuttais täälä kuitenki eri kämpissä alkuun?et avioliitto tai avo liitto ei ois meijän syy..pelkkä seurustelu..kuulostaako liian hankalalta haaveelta? kuin kauan muilla on kestäny oppii suomen kieli sillai et sillä pärjää töissä tai koulussa? millasia tukia kelalta saa?vai olisko se ihan mun elätettävänä täälä niin kauan ku sais kunnon työn....?

oikeen hyvää joulun aikaa kaikille!!ois ihanaa ku joku vois vähä valaista tätä asiaa:)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää tietää haluatteko naimisiin, haluatteko asua suomessa jne.

Eli LSD matka.

look-see-decide

Mitä enemmän tutustuu aikaisemmin, sitä paremmin pärjää myohemmin

Vierailija
2/20 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleskeluluvan saa työn, opiskelun, pakolaisuuden tai perhesyyn takia. Yleensä siis.

Poikakaverillasi pitäisi olla siis joku " syy" muuttaa Suomeen. Pelkkä seurustelusuhde ei riitä syyksi. Avoliitto saattaisi riittää, jos olette asuneet yhdessä (esim. Egyptissä) väh. pari vuotta ennen oleskeluluvan hakemista tai jos teillä on /on tulossa lapsi.

Avioliiton vuoksi poikakaverisi saattaisi saada oleskeluluvan, jos kyseessä ei ole ns. lumeliitto, eli liitto, joka on solmittu oleskeluluvan takia. Ulkomaalaisvirastossa he tekevät aika perusteelliset selvitykset (mahdollisesta) avioliitostanne.

Turistiviisumilla poikakaverisi voisi tulla Suomeen kolmeksi kuukaudeksi, mutta sinä aikana ei saa tehdä töitä tai opiskella, eli saa vain vierailla. Mitään tukia myöskään turistiviisumilla ei irtoa.

Jos menisitte naimisiin ja miehesi saisi oleskeluluvan, hän saisi oikeuden työttömyystukeen ja muihin tukiin, joita suomalaisetkin saavat. Kielikursseilla voisi opiskella suomen kieltä. Kurssit ovat työvoimatoimiston järjestämiä ja niistä saa työttömyyskorvauksen (about 450 e/kk) + 8 e/arkipäivä lisän.

Oma mieheni opiskeli 2,5 v. suomen kieltä ja aloitti sen jälkeen ammattikoulutuksen. Ilman kielitaitoa tai ammattikoulutusta on todella vaikea saada työtä Suomesta, kuten me kaikki tiedämme.

Miten olet tutustunut poikakaveriisi? Kuinka kauan olette tunteneet / seurustelleet?

Eri maasta ja kultuurista tulevan kanssa yhteiselämä ei suju aina ongelmitta. Saattaa tulla hankaluuksia kultuurierojen, uskonnon yms. kanssa. Naisen asemakin on erilainen Egytissä kuin Suomessa. Toki liitto saattaa onnistuakin.

Kannattaa rehellisesti selvittää miehen motiivit, ja ajatukset uskonnon suhteen (saatko elää oman elämänatsomuksesi mukaan), miten mahdollisten lasten kasvatus tapahtuisi, seuraisivatko isänsä uskontoa, vaikka et haluaisi jne. Kannattaa myös muistaa, että muslimimies voi ottaa useamman vaimon (en tiedä onko poikakaverisi muslimi, mutta oletan). Tämä on ilmeisesti harvinaista, mutta mahdollista kuitenkin. Joillakin häntäheikeillä on suomalaisen vaimon lisäksi vaimo ja lapset myös omassa maassaan, mutta suomalainen vaimo ei tiedä siitä....

En halua maalata piruja seinille, mutta kehoitan kuitenkin olemaan varuillaan ja tarkaistamaan asioita, ettei suin päin tee mitään, mikä myöhemmin kaduttaa. Harvoissa tapaamisissa ja netin / puhelimen kautta käydyssä seurustelussa monet asiat ovat todella helppo salata, jos niin haluaa.

Meillä on onnistunut kaikesta huolimatta (minulla arabimies), vaikka helppoa ei ole ollutkaan. Olen kuitenkin ollut onnekas mieheni suhteen. Asuin mieheni maassa jonkin aikaa ennen kuin edes harkitsin oleskeluluvan hakemista. Silti yllätyksiä on tullut eteen. Monta surullista tarinaakin olen kuullut, kuinka mies huijasi naisen naimisiin oleskeluluvan takia ja jätti kuin nalli kalliolle pysyvän luvan saatuaan.

Mutta täällä palstallakin on monia onnellisia (ainakin ovat näin kertoneet) monikulttuurista pariskuntaa.

Onnea matkaan ja rauhallista Joulua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveästi vastauksestasi!!!vastasit juri niinkuin halusin..kiva tietää asioista jotain etukäteen,... olen kyllä tietonen yhdessä olemisen ongelmista, ja sen takia en pidä avo tai avioliittoa vielä vaihtoehtona...haluttais tutustua lisää, ja aateltiin että siihen voisi olla hyvä mahdollisuus vaan jos toinen muuttaisi..ja tietenkin minä mielummin pysyisin täällä suomessa;) ja sen takia MINÄ olin se,joka ensin ehdotin hänen tänne suomeen muuttoa...ollaan tunnetttu vasta noin vuoden verran,mutta paljon ollaan asioista puhuttu.ite oon kyllä sen verran itsepäinen ja varman päälle, että en ihan heti kyllä jäisi tossun alle... varovainen olen ollut,ja edelleenkään ei tästä suhteesta kovin moni tiedä.! salailu on kauheaa kun on rakastunut, mutta jos jotain tapahtuu, en aijo kaikille alkaa selittämään mitä ja miksi.. mulla kävi hyvä tuuri,kun repsahin kristittyyn:) en muslimiin,vaikka kristittyjä egyptissä on niin vähän...muslimimiestä en oisi halunnut...

mutta nähtävästi meijän on jatkettava edelleenkin vain vierailuilla ja puheluilla ja katsoa jos mä vaikka jossain välissä muuttaisin sinne vähän pidemmäksi aikaa...:( tuskaa tämä kaukosuhde on ja tulee varmaan aina olemaan, mutta toivotaan että jonain päivänä saadaan huokasta,kun on taistelu voitettu!!:)

vielä, utelias kun olen, saanko kysyä mistä miehesi on kotoisin ja kuinka kauan olette olleet naimisissa?

Vierailija
4/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

he ovat kristittyjä siis mutta kyllä heidän uskonkäsityksensä poikkeaa jonkin verran luterilaisuudesta ja ei hekään kaikki niin suvaistevaisia ole kuin täällä ollaan. Mutta tämähän on yksilöllistä ennenkaikkea.

Tunsin kerran koptikristityn ja hän jätti vaimostansa koska vaimo alkoi kuulema vaatimaan liikaa vapauksia kuten esim. hän ei halunnut tehdä yksin kaikki kotitöitä ja tämä mies piti sitä ennekuulumattomana, koska " naisenhan kuuluu tehdä kaikki kotityöt." no huh huh.

-Minusta kyllä hyvä muslimi on aina parempi kuin huono kristitty, vaikka itse siis olen ehdottomasti ja vain alkukrisitillisyyden kannattaja.

Mutta kotona ei näistä kinata..

Vierailija
5/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen verran että heidän kirkko perustettiin 300 jkr ja egyptiläisistä 10% on kopteja.

Muslimit sortavat ja syrjivät heitä ja egyptin politiikko on siitä aika räikeä. He eivät esim saa tehdä kirkkoon remonttia ilman imaanin lupaa ja viimeksi ovat saaneet odottaa lupaa yli 20 vuotta.

Minä odottaisin että heidän harjoittama uskonto on lähempänä kreikan ortodokseja kuin luterilaisuutta.

Vierailija
6/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Egyptin koptit kertovat, että heidän kirkkonsa on vanhin kristillinen kirkko. Kirkon perusti heidän mukaansa syntyperältään afrikkalainen evankelista Markus. Markuksen pyhäinjäännökset varastettiin venetsialaisten toimesta, ja niitä säilytetään nykyisin Pyhän Markuksen kirkossa Venetsiassa. Kopti-sana tulee sanasta " Egypti" . Egyptissä kopteja on n. 4 miljoonaa (Egyptin as.luku vajaa 80 milj.), mutta itse uskonto on levinnyt ympäri maailman. Roomalaiskatolisten ja ortodoksien erottua toisistaan, kopteista tuli kristinuskon kolmas haara. Arabien valloitettua Egyptin maan pääuskonnoksi tuli islam. Koptit jäivät vähemmistöön ja erakoituivat. He pitävät vielä nykyisinkin kiinni puhtaasta kristinuskon perinnöstään ja heillä on myös oma paavi.

Hyvä linkki koptilaisuuden perusteisiin tässä:

http://www.stmarkcoccleveland.org/copticchurch.html

siiri09:

Tunsin kerran koptikristityn ja hän jätti vaimostansa koska vaimo alkoi kuulema vaatimaan liikaa vapauksia kuten esim. hän ei halunnut tehdä yksin kaikki kotitöitä ja tämä mies piti sitä ennekuulumattomana, koska " naisenhan kuuluu tehdä kaikki kotityöt." no huh huh.

-Minusta kyllä hyvä muslimi on aina parempi kuin huono kristitty, vaikka itse siis olen ehdottomasti ja vain alkukrisitillisyyden kannattaja.

Mutta kotona ei näistä kinata..

Mahdoimmeko tuntea saman koptilaisen ;)

Juu, ei se kristillisyys egyptiläisessä välttämättä merkitse, että silloin se yhteiselo esim. suomalaisen kristityn kanssa onnistuisi sen paremmin. Vahvana mukaan tulevat myös maan vuosituhantiset muut perinteet.

Pakko vielä huomauttaa, että Egyptissä vielä nykyäänkin niin yleinen tyttölasten ympärileikkaus on tapana myös sikäläisten koptilaisten keskuudessa. Kuin myös esim. Etiopian koptilaisilla.

Vierailija
7/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

marson:

vielä, utelias kun olen, saanko kysyä mistä miehesi on kotoisin ja kuinka kauan olette olleet naimisissa?

Mieheni on lähi-idästä, muslimiperheestä (ei uskonnollinen). Olemme olleet naimisissa noin viisi vuotta. Meillä ei ole lapsia (vielä).

Hyvä, että olet varovainen. Itse henk.kohtaisesti " luottaisin" paremmin kristittyyn mieheen kuin muslimiin, varsinkin, jos muslimimies on uskonnollinen. Muslimeille monesti nainen on miestä alempana, miehen omaisuutta.

Joten, hyvä varmaan, että poikakaverisi on kristitty. Kristinusko kuitenkin puhuu mm. yksiavioisen ja elinikäisen, uskollisen suhteen puolesta (, vaikka monikaan ei näitä muista nykypäivänä). Tämä siis minun mielipiteeni, toivottavasti ei loukkaa ketään.

Suosittelen asumista Egyptissä, jos se on mitenkään mahdollista. Siellä saisit tutustua kultuuriin aidossa ympäristössä ja poikakaveriisi eri tavalla kuin kaukosuhteessa. Jos menisit vaikka töihin sinne?Pääseehän sieltä aina takaisin Suomeen, jos et viihdy.

Tsemppiä ja hyvää uutta vuotta!

Vierailija
8/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koptiortodokseja on Suomessa ja älytöntä yleistää täällä et ne on sellaisia ja sellaisia ja jonkun mies teki sitä ja nainen tätä MUTU puhetta......... ja toiset uskoo. Itse olen koptiortodoksi lasten äiti ja vaimo ja meidän lapset opiskelee lut.uskontoa koulussa. Ortodoksit ja lut lähellä toisiaan. eli käymme ortodoksi ja lut jp:ssä. Joka junaan löytyy lähtijöitä ja osaa jää asemalle.

Vierailija
9/20 |
27.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai töitä tehdä siel mis on eli sit vaikka kotimaassa. Kuinka joku voi tulla asumaan tänne tukien varaan. Netin kautta löytyy töitä, jos on koulutusta vaikka ei osaa suomea.

Vierailija
10/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollain on kokemusta egyptiläisestä miehestä!! kuulen mielelläni.... mies on kristitty..protestantti...

Vierailija
11/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

marson:

jos jollain on kokemusta egyptiläisestä miehestä!! kuulen mielelläni.... mies on kristitty..protestantti...

Tuskin ne kaikki egyptiläiset miehet samanlaisia on. Kuten ei kaikki suomalaisetkaan ole samanlaisia, eikä minkään muunkaan maalaiset.:) :)

Jos ymmärrätte mitä ajan takaa...:):)

Vierailija
12/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietopakettiin. Siinäpä oli olennainen.

Mutta muistetaan että jokainen kopti on yksilö mutta tottakai toisen uskontoon kannattaa tutustua, ihminenhän muovautuu mm. historiasta ja perinteistä ym.

Mutta tulee siis muistaa että olipa meidän miehemme mitä uskoa tahansa että jokainen on yksilö ja kyllä minä esim. toisin kuin Sanis73 kiinnittäsin myös huomiota siihen ja ennenkaikkea millainen kasvatus henkilöllä on, en pelkästään siihen mitä uskoa hän on tai mitä hän ei ole, siis jälleen allaviivaan: yksilöistä on kyse!

Isalmin usko ei hyväksy uskottomuutta eikä moniavioisuus ole niin tavallista kuin joku luulee. Jotkut käyttää hyväkseen tätä mutta mitenkään tavallista se ei ole.

Mitä tiedän lähi-idässä tälläsia harvoja miehiä joilla on kaksi vaimoa, niin he kaikki ovat kylläkin ei-uskovia miehiä joilla on ongelmia ensimmäisen vaimon kanssa ja eka perheen elättämisen kanssa mutta se ei ole heitä estänyt siis ottamasta toista vaimoa.

Siis kyse on enempi heimoperinteestä niinkuin monessa muussakin asiassa mitä virheellisesti täällä luullaan vain islamin uskoon ollnnaisesti kuuluvana tms...

Vierailija
13/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli Vantaalta ja hän oli yh. Hänellä oli todella suloinen tytär josta hän vaikutti pitävän hyvää huolta..

Vierailija
14/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos haluaa mennä Suomessa naimisiin ja pitää saada mies tänne. Onko tultava ensin turistiviisumilla tänne ja sitten maistraattiin vai miten? Kyse on Euroopan ulkopuolelta tulijasta.

Vierailija
15/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anselmi-apina:

Siis jos haluaa mennä Suomessa naimisiin ja pitää saada mies tänne. Onko tultava ensin turistiviisumilla tänne ja sitten maistraattiin vai miten? Kyse on Euroopan ulkopuolelta tulijasta.

Turistiviisumilla pitäisi tulla. Voit lähettää kutsukirjeen Suomesta niin viisumin saa helpommin. Viisumia haetaan Suomen (tai muun Schengen maan) suurlähetystöstä miehen asuinmaasta. Schengen maita ovat Alankomaat (Hollanti), Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Kreikka, Luxemburg, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi ja Tanska, Norja ja Islanti.

Vihkiminen voi tapahtua sitten kirkossa tai maistraatissa, mutta jonkinlaisia papereita mies tarvitsee mukaan, joista selviää mm. että mies on naimaton omassakin maassaan.

Jos sitten päätätte jäädä Suomeen asumaan, voi miehesi täällä ollessaan laittaa hakemuksen paikallispoliisille. Hän saa jäädä odottamaan lupapäätöstä Suomeen, vaikka viisumi umpeutuisikin. Näin sanoo uusi ulkomaalaislaki.

Vierailija
16/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen että aina niitä ei saa. Yksi työn kautta tuttu anoi tulevalle libanonilaiselle miehelleen viisumia ja vastaus oli suurlähetystössä että " tällähetkellä kellään libanonilaisella ei ole syytä matkustaa Suomeen."

Sittenpä hän itse matkusti itse sinne Libanoniin ja meni siellä naimisiin.

Tämä oli heti tämän viime sodan jälkeen. Voi ehkä tehdä tiukkaa sen viisumin kanssa.

Oispa kiva tietää sitten onnistutteko saamaan sen ja onnea yritykselle.

Vierailija
17/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa on kyse eräästä länsi-afrikan maasta, toivottavasti viisumin saanti onnistuu..

Vierailija
18/20 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/20 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku idari nostaa 20 v vanhan keskustelun? 

Vierailija
20/20 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän