Kuka saanut lapsena nahkaremmistä?
Mietin vain välillä omaa lapsuuttani ja sitä kun hyvin usein sain tukkapöllyä, luunappia, risuista takamuksille tai myös nahkaremmillä lyöminen kuului valikoimaan. Äitini tätä teki, isä ei koskaan. Ja olin kuitenkin peruskiltti lapsi, enkä edes muista mistä milloinkin rangaistiin, koska olivat ihan tavallisia lasten nahinoita. Mutta siis onko muita suunnilleen ikäisiäni, jotka myös olette vyöstä/remmistä saaneet selkäänne? Olen vm. -74.
Kommentit (24)
Juu selkään tuli, luunappia, tukistamista, litsaria ja huutoa. Huutaminen oli mielestäni kaikkein pahin. Edelleen aikuisena ahdistun jos joku korottaa ääntään. Vm -88
90 luvulla syntynyt mies olen. Tukistettiin ja piiskaa sain pienenä. Äiti säilytti risua hyllyn välissä, muistan katsoneeni ikkunasta kun äiti katkoi oksia koivusta ja tuli kohta risun kanssa sisälle en muista sainko sillä kertaa piiskaa vai en. Muistan kun joskus äiti antoi remmiä ja komensi "Vedä housut kinttuun!" Tein sitten niin ja sitten äiti löi muistaakseni yhden kerran sillä nahkavyöllä. En muista tämän lisäksi kuin yhden kerran kun sain selkääni mutta silloin sainkin kunnolla, Isä tuli hakemaan nahkavyön kanssa ja kantoi huoneeseeni ja pisti minut sängylle mahalleni kiskaisi housut alas, piti niin tiukasti kiinni ettei pystynyt edes kättä laittaa takapuolen eteen eikä muutenkaan liikkumaan. Tämän jälkeen tuli remmiä ja heti alkoi itku sitten muistan kun jäin itkemään sänkyyn kun isä lähti pois.
Itse sain luunappeja ja tukistettiin. Kerran isä läimäytti (olin ehkä 4-5) persuuksille.
Naapurissa oli toisenlainen meininki: lasten piti itse hakea vitsa, jolla kuritettiin lyömällä säärille. Kerran kuulin, kuinka perheen äiti antoi nahkaremmistä kaverini pikkuveljelle. En kertonut siitä omille vanhemmilleni. En vain pitänyt sitä 10-vuotiaana minään. Samoin naapurissa pitivät sitä risua eteisen pöydällä, että on helposti saatavilla. -71 syntynyt olen.
En koe tulleeni pahoinpidellyksi lapsena, koska vanhempani eivät koskaan pieksäneet humalapäissään ( eivät juuri koskaan edes juoneet alkoholia) tai muutenkaan hetken mielijohteesta tai purkaakseen omaa kiukkuaan Kuritettu on nahkaremmillä, mutta aina aiheesta ja kuritusta edelsi aina tiukka puhuttelu. Äiti usein päätti rangaistuksesta, mutta ei itse kurittanut satunnaisia luunappeja ja tukkapöllyjä lukuunottamatta. Jos selkäsaunaa saatiin, sen antoi aina isä. Joskus kun isä ei ollut kotona, äiti ilmoitti rangaistuksen ajan olevan sitten, kun isä saapuu paikalle. Äiti ilmoitti sitten isälle kuka tai ketkä meistä tulisi pieksää. Isä käski laskea housut, haki remmin.... Ja antoi sen soida.