HS: Mitä vanhemmat voivat tehdä, kun omasta lapsesta julkaistaan kiusaamisvideoita?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009836647.html
Entä mitä sinä teet varmistaaksesi, ettei lapsesi/nuoresi näe puhelimellaan näitä videoita tai jaa niitä eteenpäin? Tai syyllisty itse kuvaamiseen?
Ymmärräthän, että esimerkiksi Snapissa videot näkyvät lapselle vain yhden kerran. Näistä ei jää jälkeä esimerkiksi puhelimen galleriaan ellei lapsi erikseen tallenna videota.
Olisiko aika meidän aikuisten kantaa vastuu lapsillemme hommaamista puhelimista? Tai pitäisikö olla erikseen älypuhelimet alaikäisille?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Koko saamarin Snapin, Tiktokin ym. saisi kieltää. Tästähän on ollut juttua, että sovellukset keräävät laittomasti tietoja käyttäjistään, tai jonkun EU:n tietosuojalain vastaisesti, en nyt muista tähän hätään. Ei haittaisi yhtään, samaan syssyyn voisi laittaa Facebookinkin pois.
T. Irma 66v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko saamarin Snapin, Tiktokin ym. saisi kieltää. Tästähän on ollut juttua, että sovellukset keräävät laittomasti tietoja käyttäjistään, tai jonkun EU:n tietosuojalain vastaisesti, en nyt muista tähän hätään. Ei haittaisi yhtään, samaan syssyyn voisi laittaa Facebookinkin pois.
T. Irma 66v
Ei, vaan N28
Ihan turha tähän nyt taas hakea näitä roadmaneja sun muita. Kiusaamista ja väkivaltaa on kouluissa ollut aina. Itse asiassa sitä on nykyään vähemmän kuin esim. 1970-80 -luvuilla. Uutta sen sijaan on tuo mahdollisuus nettikiusaamiseen tai kiusaamisen kuvaamiseen. Hankalaksi tilanteen tekee se, että tuo on niin helppoa piilottaa aikuisilta. Todellakin toivon, että kännyn käyttö kouluissa kielletään ihan lailla Ranskan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat antaa kääntöveitsen mukaan, kun lapsi lähtee ulos ja sanoa "töki tuolla, jos apinat käy päälle".
Tämä on se tehokkain vaihtoehto kyllä, jos lapsi on alle 15. Eikä 15 - 17-vuotiaskaan saa kovaa tuomiota, vaikka hippasille joutuisikin.
Joo, varmasti pieni puukko siinä auttaa jos 10 henkilöä hyökkää kimppuun. Etkö tajua, että se 10 porukan joukko ottaa sen puukon siltä ja puukottaa häntä?
Näitä asioita ei voi ratkaista muulla tavalla kuin viemällä nuo kiusaajat takaisin niihin maihin joista ne ovat peräisin.
Mihin viedään jos on kotoisin Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat antaa kääntöveitsen mukaan, kun lapsi lähtee ulos ja sanoa "töki tuolla, jos apinat käy päälle".
Tämä on se tehokkain vaihtoehto kyllä, jos lapsi on alle 15. Eikä 15 - 17-vuotiaskaan saa kovaa tuomiota, vaikka hippasille joutuisikin.
Joo, varmasti pieni puukko siinä auttaa jos 10 henkilöä hyökkää kimppuun. Etkö tajua, että se 10 porukan joukko ottaa sen puukon siltä ja puukottaa häntä?
Näitä asioita ei voi ratkaista muulla tavalla kuin viemällä nuo kiusaajat takaisin niihin maihin joista ne ovat peräisin.
Mihin viedään jos on kotoisin Suomesta?
Pako New Yorkista-leffan tyylinen vankilasaari olisi loistava.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Olette niin aivopestyjä, että syytätte kännykkäkulttuuria ja älypuhelimia juurisyyn sijasta.
Niin. Minä olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että kaikenlaiset snapchatit ja tiktokit pitäisi kieltää alle 18-vuotiailta. Kielto olisi erittäin helppo toteuttaa esimerkiksi vahvan tunnistautumisen avulla. Nykyään nimittäin suurin osa vanhemmista tuntuu olevan vajaaälyisiä pösilöitä, jotka eivät välitä pätkääkään mitä oma kakara tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tähän nyt taas hakea näitä roadmaneja sun muita. Kiusaamista ja väkivaltaa on kouluissa ollut aina. Itse asiassa sitä on nykyään vähemmän kuin esim. 1970-80 -luvuilla. Uutta sen sijaan on tuo mahdollisuus nettikiusaamiseen tai kiusaamisen kuvaamiseen. Hankalaksi tilanteen tekee se, että tuo on niin helppoa piilottaa aikuisilta. Todellakin toivon, että kännyn käyttö kouluissa kielletään ihan lailla Ranskan malliin.
Mitä järkeä länkyttää tällaista paskaa, kun poliisitkin ovat jo myöntäneet totuuden? Nuortrn väkivalta on lisääntynyt. Ja kyse ei ole kouluihin rajoittuvasta ilmiöstä. Tämä väkivaltaongelma on rähjähtänyt käsiin. Ketään ei kiinnosta pätkän vertaa. Lässytetään et "aina on ollut..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Olette niin aivopestyjä, että syytätte kännykkäkulttuuria ja älypuhelimia juurisyyn sijasta.
Niin. Minä olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että kaikenlaiset snapchatit ja tiktokit pitäisi kieltää alle 18-vuotiailta. Kielto olisi erittäin helppo toteuttaa esimerkiksi vahvan tunnistautumisen avulla. Nykyään nimittäin suurin osa vanhemmista tuntuu olevan vajaaälyisiä pösilöitä, jotka eivät välitä pätkääkään mitä oma kakara tekee.
Mitä jos kiellettäis se väkivalta? Olisko mitään?
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat Oodinin sotilaat? Nyt heitä tarvittaisiin? Myös mersulla ajavat kulmalahkeiset herrasmiehet voisivat alkaa puolustamaan kiusattuja. Kaupunki maksaisi heille reilun korvauksen.
Suurin osa näiden kiusattujen vanhemmista on itse äänestänyt tällaisen puolesta. Ei nappaa minua ennenkuin sattuu omalle kohdalle, ja silloin otetaan kättä pidempää esiin. Siihen asti; nauttikaa tilauksestanne.
Tarvittaisiin Charles Bronsonin tyylinen äijä "vartioimaan" katuja.
Vierailija kirjoitti:
Laita ihmeessä tilastoja ja taulukoita. Ja ilmoita viranomaisille. Moni on toista mieltä, mutta ilmeisesti sulla on parempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat Oodinin sotilaat? Nyt heitä tarvittaisiin? Myös mersulla ajavat kulmalahkeiset herrasmiehet voisivat alkaa puolustamaan kiusattuja. Kaupunki maksaisi heille reilun korvauksen.
Suurin osa näiden kiusattujen vanhemmista on itse äänestänyt tällaisen puolesta. Ei nappaa minua ennenkuin sattuu omalle kohdalle, ja silloin otetaan kättä pidempää esiin. Siihen asti; nauttikaa tilauksestanne.
Ei minusta ole ok että lapset joutuu kärsimään
Minä tekisin rikosilmoituksen. Tämmöiset tekijät pitää saattaa vastuuseen. Ei se muuten lopu.
Pitää ottaa järeimmät keinot käyttöön. Mikään muu ei auta tai annetaan kiusaajille valta tehdä ihan mitä vain. Kouluaikana ihmettelin kun aikuiset eivät puuttuneet siihen eikä siitä puhuttu yhtään mitään.
Jostain kotioloista johtuvaan pahaa oloonsa sai sitten purkaa rajattomasti sopiviin kohteisiin elikkä kiltteihin joilla oli kova kotikuritus kurittamalla ylikiltiksi uhriksi juurikin sellaisille röyhkeimmille joilla ei ollut mitään kotikasvatusta. Tämmöinen sai kaikki pahan olonsa purkaa syyttömiin ollen kunkkuna.
Kouluissa pitäisi tulla kielto ettei toiseen ihmiseen käydä käsiksi missään tilanteessa ilman vakavia seuraamuksia ja riitatilanteessa otetaan sovittelija apuun. Henkiseen kiusaamiseen sama. Joka päivän ensimmäinen tunti alotettaisiin puhumalla kiusaamisesta ja mitenkä sitä enneltaehkäistäisiin. Siitä jankattaisiin niin paljon että alkaisi perille menemään. Ihmissuhdetaitojen opiskeleminen pitäisi asettaa numero ykköseksi sillä kotona niitä ei enää välttämättä opeteta.
harrikka pojat eivät paljon ota tämmöisestä harjoitus keikasta 2vk teholla letkuruokinnassa kiusaajan isällä on sairaalassa sitten aikaa tutustua poikansa videotuotantoon.
isä sairaalaan kirjoitti:
harrikka pojat eivät paljon ota tämmöisestä harjoitus keikasta 2vk teholla letkuruokinnassa kiusaajan isällä on sairaalassa sitten aikaa tutustua poikansa videotuotantoon.
Viron pojat laittaa halvemmalla kiusaajan kiltiksi.
Tuskin kukaan vanhemmista toivoo, että oma lapsi näkee somessa vastaavia videoita, kuvaisi itse niitä saati tulisi kiusatuksi ja kuvatuksi. Moni vanhempi ei vaan tiedä, mitä nuorten somessa liikkuu. Jos some on itselle yhtä kuin naamakirja tai söpöt kissavideot Tiktokissa, ei välttämättä tajua, että Tiktokissa voi näkyä omalla teinillä täysin toinen sisältö kuin itsellä.
Kaikenlaisesta kiusaamisesta todisteita talteen (snäpeistäkin saa kuvakaappauksen), hoidetaan asiaa koulun kautta, jos on tapahtunut siellä tai sitten rikosilmoitus. Fyysisestä heti rikosilmoitus. Vaikka ei olisi vielä vastuussa, se voi ainakin herättää tekijän ja vanhemmat.
Niin ja poliisi sanonut ettei lapset sais päiväsaikaankaan kulkea yksin juna-asemalla...
Jos olis seksuaalirikoksista kyse, niin hirvee itku ja poru, et täytyyhän saada rauhassa kulkea ilman rikosten pelkoa (niin kuin täytyisikin!) Mutta lasten kohdalla onkin ok sanoa "älä pukeudu näin" "älä liiku yksin" "älä tee sitä, älä tee tätä". Lapset ei ansaitse samaa vapautta olla turvassa, vaan heidän täytyy rajoittaa kulkemisiaan ja pukeutumisiaan