Miksi posti kulkee nykyään 10-12 päivää Suomen sisällä?
Laskuissa on yleensä muutama päivä maksuaikaa jäljellä. Lehdet tulevat lähes 2 viikkoa myöhässä.
Muut huomanneet saman?
Kommentit (52)
Ruotsista näemmä kesti 2,5 viikkoa tavallisen kirjeen tulo kotiin.
Laskut ja karhukirjeet tulevat yleensä eräpäivänä tai muutaman päivän sen jälkeen.
Kas kummaa, siinähän ehtii tulla lisämaksua.
Väitän, että muutamat päiväävät laskunsa taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä Kittilään on noin 1000 km. Jos juoksee 100 km päivässä , kestää se 10 päivää eneenkuin on Kittilässä. Postin soisi käyttävän kyllä nopeampia systeemejä. Esim autoa, lentokonetta, junaa .
Onko ne palkannu jotain juoksijoita Afrikasta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee vielä paperilaskuja vuonna 2023? Itse olen saanut kaikki sähköpostiin tai E-laskuna ellen muuta pyydä. Julkinen terveydenhuolto?
Sieltä mistä nyt yleensä laskuja tulee. MINÄ annan tulla postissa kaikki missä ei vielä laskuuslisää.
Pönkitän osaltani postinjakajan työtä.Sama! Minulle tulee kaikki paperisina, koska
1. Työllistää postin työntekijöitä
2. Sähköpostiin minulla tulee järkyttävät määrät roskaa ja kaiken maailman uutiskirjeitä, en halua siirtää sinne laskuliikennettäKiinnosta kuin kilo kiviä Postin työntekijät. E-laskun voi laittaa maksuun automaattisesti ja S-postiin tulevissa on virtuaaliviidakoodi, jonka voi kopioida verkkopankkiin. Ei tarvitse naputella itse kaikkea ja tuplatarkistella. Säästyy aikaa ja vaivaa arkisesta askareesta, joka on muutenkin rasittava.
Ja samaan hengenvetoon sitten työttömille postilaisille huudat että Menkää Lusmut Töihin? Järki hoi????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee vielä paperilaskuja vuonna 2023? Itse olen saanut kaikki sähköpostiin tai E-laskuna ellen muuta pyydä. Julkinen terveydenhuolto?
Sieltä mistä nyt yleensä laskuja tulee. MINÄ annan tulla postissa kaikki missä ei vielä laskuuslisää.
Pönkitän osaltani postinjakajan työtä.Sama! Minulle tulee kaikki paperisina, koska
2. Sähköpostiin minulla tulee järkyttävät määrät roskaa ja kaiken maailman uutiskirjeitä, en halua siirtää sinne laskuliikennettäKiinnosta kuin kilo kiviä Postin työntekijät. E-laskun voi laittaa maksuun automaattisesti ja S-postiin tulevissa on virtuaaliviidakoodi, jonka voi kopioida verkkopankkiin. Ei tarvitse naputella itse kaikkea ja tuplatarkistella. Säästyy aikaa ja vaivaa arkisesta askareesta, joka on muutenkin rasittava.
Ja samaan hengenvetoon sitten työttömille postilaisille huudat että Menkää Lusmut Töihin? Järki hoi????
Juuri näin. Tämän vuoksi sallin myös ilmaisjakelut. Saa joku jakaja extrarahaa hyvästä työstä. Myös ilmainen vartiointikeikka kun jakaja käy alueen postilaatikot läpi.
Vierailija kirjoitti:
Postikeskuksia on vähennetty. Tampereelta Tampereelle lähetetty kirje kiertää Helsingin kautta.
Tämähän on sitä järkevää vihreää siirtymää.
Tilasin Ranskasta kaksi samanlaista tuotetta samaan aikaan kahteen eri kertaan, toisen osoite Helsingissä ja toisen määränpää Taipalsaari. Molemmilla kerroilla kesti postin tulo Taipalsaarelle noin 8 päivää mutta Helsinkiin reilu 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Sähköpostiin minulla tulee järkyttävät määrät roskaa ja kaiken maailman uutiskirjeitä, en halua siirtää sinne laskuliikennettä
Elisalla sähköpostilaskukin nykyään maksaa. Härskiä.
Itselleni tuli maksumuistutus postissa 5 päivää eräpäivän jälkeen. Kivaa. Lasku meni sitten perintään, ja pääsin makselemaan muistutusmaksun lisäksi myös perintäkuluja. Kiitos Posti, ja kiitos perintätoimisto. Teette upeaa yhteistyötä, näin nyhdetään köyhiltä opiskelijoilta kätevästi viimeisetkin ruokarahat.
Olen lähettänyt postia pieneltä paikkakunnalta ja keskisuurelta paikkakunnalta. Pieneltä paikkakunnalta lähettämäni tulee nopeamkmin perille kuin keskisuurelta lähettämäni. Outoa..
Vierailija kirjoitti:
Virosta, Latviasta ja Liettuasta paketit tulee yleensä kolmessa päivässä joskun jopa kahdessa.
Kun lähetän eteläiseen Puolaan, lähelle Ukrainan rajaa, kirjeitä tai paketteja, ne menevät perille kolmessa päivässä. Kun sieltä lähetetään minulle vastaavia, ne tulevat nopsaan Suomen rajojen sisäpuolelle, mutta perille tänne Turkuun saakka saattaa kestää jopa viikon. Yksi jouluksi joulukuun alkupuolella Puolasta lähetetty lähetetty pehmokuori (olin siis kertonut jo tästä meidän nykyisestä postinkulkukatastrofista) saapui perille uudenvuoden tuollapuolen eli heti loppiaisen jälkeen. Siis suunnilleen kuukauden kesti lähetys saapua vastaanottajalle, missä lie kontin perukoilla Suomessa viettänyt useamman viikon.
Vierailija kirjoitti:
Virosta, Latviasta ja Liettuasta paketit tulee yleensä kolmessa päivässä joskun jopa kahdessa.
Mulle tuli paketti Portugalista 27 tunnissa kotiovelle saakka.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä Kittilään on noin 1000 km. Jos juoksee 100 km päivässä , kestää se 10 päivää eneenkuin on Kittilässä. Postin soisi käyttävän kyllä nopeampia systeemejä. Esim autoa, lentokonetta, junaa .
Ennen Posti käyttikin lentokonetta ja maanantaista torstahin lähetetty kirje/kortti/paketti löysi oikean vastaanottajansa seuraavana päivänä, ihan poikkeuksetta, mistä päin Suomea minne tahansa päin Suomea. Perjantaisin lähetetty posti oli perillä seuraavana maanantaina. Minä elin monta vuosikymmentä sellaisessa Suomessa. Jos jokin tässä maassa toimi ja johon pystyi luottamaan, se oli postinkuljetus. Kun Posti- ja telelaitos ensin erotettiin toisistaan ja sitten yksityistettiin, nämä suuret ongelmat syntyivät. Ja jatkavat olemassaoloaan niin kauan kun Posti yksityistettynä osakeyhtiönä on.
Se on kyllä merkillistä. Posti saman kaupunginkin sisällä voi kestää toista viikkoa.
Minä olin nuorena opiskelijana kesätöissä postin lajittelukeskuksessa 80-luvulla ja meille oli kunnia-asia, että ykkösluokan posti oli perillä seuraavana arkipäivänä minne tahansa Suomessa. Lähtevä posti lajiteltiin illalla, posti siirtyi yön aikana rekoilla (ja junalla) toiseen lajittelukeskukseen ja siellä posti lajiteltiin ja jaettiin asiakkaille iltapäivällä (nykyään minun postini tulee joskus vasta viideltä illalla, kerran tuli vasta seitsemältä).
Kaikki alkoi mennä huonompaan suuntaan, kun postista tehtiin liikelaitos ja palvelun piti parantua. Esim. lajittelijoita alettiin vähentää ja säästää työntekijäkustannuksissa, mutta palkattiin kuitenkin huippupalkkaisia johtajia laumoittain.
Kun posti oli valtion laitos se työllisti paljon ihmisiä eikä "työttömyyttä ollut". Nykyään "sopeutetaan, tehostetaan ja rationalisoidaan", joka tarkoittaa suomeksi työntekijöiden vähentämistä ja sitten kapitalistit ilkeää narista työttömyydestä.
Toiminnan tehostaminen tarkoittaa sitä, että työntekijöitä vähennetään ja vähemmän työntekijöitä tekee myös erotettujen työntekijöiden työn ja samalla palvelu huononee, mutta tuleepahan halvemmaksi, mikä onkin pääasia kapitalistille.
Muuten, vanhoissa suomalaisissa elokuvissa ainakin Helsingissä posti jaettiin kahdesti päivässä...
Vierailija wrote:
Seinäjoella muuttu jakelu et joka toinen viikko ma, ke ja pe ja joka toinen viikko ti ja ti, et postit odottaa sitä kuuluisaa jako päivää.
T: avaruuden pääkaupungista
Eikö se ole kaikkialla noin.
Ainakin Tampereella ja Turussa jaetaan vain joka toinen päivä.
Tilaan nykyään kaikki paketit matkahuollon toimituksella,jos on mahdollista. Tulee paljon paljon nopeammin perille!
Vierailija wrote:
Postikeskuksia on vähennetty. Tampereelta Tampereelle lähetetty kirje kiertää Helsingin kautta.
Vain Valtion liikelaitos pystyy tällaiseen tuhlaamiseen.
Hankasalmelta Palokkaan lähetetty paketti kiersi Tampereen kautta. Kun reklamoin siitä postille, se vastasi että se on normaali protokolla. Kyllä tiesin että se on normaali protokolla, mutta ongelma on siinä ettei sen pitäisi olla normaalia.
Liikelaitoksella ei ole väliä vaikka työtunteja, polttoainetta ym. kuluu hukkaan. Jos olisi yksityinen, kuten Matkahuolto, niin toiminta on olisi järkeistetty.
Mun viimeisin kirje saapui viidessä viikossa. Samasta kaupungista lähetetty.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pönkitän osaltani postinjakajan työtä.
Sama! Minulle tulee kaikki paperisina, koska
2. Sähköpostiin minulla tulee järkyttävät määrät roskaa ja kaiken maailman uutiskirjeitä, en halua siirtää sinne laskuliikennettä
Miksi ne sähköpostiin menisi? E laskuina menevät suoraan pankista.