Teinin huone on niin sotkuinen! Mököttää kun en päästänyt ulos kavereiden kanssa
Ehto oli että huone on siisti kun tulen töistä. No höpö höpö. Kaikki vaatteet levällään ja tavarat hujan hajan lattialla. Sanoin että ei saa lähteä ulos ennen kuin huone on siisti. Haukkui minua v1ttup@@ksi ja toisellakin kauniilla nimellä... Not. Otin puhelimen pois ja tietokoneen johdon jemmaan. Mököttää huoneessaan. Sanoin että mulle ei noin puhuta ja kamppeet saa takaisin kun suu ja huone on siisti. Pyysin syömään ja tuo huusi mulle "en tuu, v ! T T u u" Mököttäköön sitten koko viikonlopun.
Kommentit (144)
Oma teinipoika on nyt 16, koskaan ei ole tarvinnut ottaa asioita pois kiristyksenä, keskustelu on riittänyt. Ikinä ei ole haukkunut vanhempiaan noin, olisin varmaan järkyttynyt. Rakentavan keskustelun päätteeksi meillä halataan ja asioista opitaan. Itse enemmin patistan olemaan kavereiden kanssa, siivota tai nököttää koneella ehtii myöhemminkin. Kaveriaikaa ei ole liikaa koskaan. Eikä meillä sotkuista olekaan, kaikki hoitavat omat siivottavansa kyllä pyykkiin tai tiskiin pienestä kehoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuo ei ole oikein. Siis sinun toimintasi.
Ap:n toiminta on just oikein. Itse antaisit haistatella?!
Se on kyllä niin, että pennut ei aikuisten silmille hypi. Ei omat, eikä vieraat.
Niin just, se on aikuisten etuoikeus, kuten kaljanjuonti ja tupakanpoltto.
Aikuisilla on myös paljon muitakin oikeuksia mutta myös vastuita. Vaatimukset on kovemmat kuin penskoilla.
Voi luoja teitä natsivanhempia
En tiedä olinko minä vain erikoinen nuori, mutta minulta ei ikinä vaadittu oikeastaan mitään, ja silti minusta tuli kunnollinen ihminen. Huoneessani sattoi olla täysi kaaos pari viikkoa, mutta sitten omatoimisesti innostuin jynssäämään sen lattiasta kattoon. Myös muita kotitöitä tein omatoimisesti silloin kun aikaa ja energiaa siihen riitti. Olen aina puhunut vanhemmilleni asiallisesti ja hoitanut koulun kunnialla, vaikkei kukaan ole minua pakottanut. Tuollaiset perus elämän taidot ja käytöstavat opetetaan taaperoille ja leikki-ikäisille, aikuisuutta lähestyvä nuori osaa kyllä jo. Vanhemmuudessa on mennyt joku pahasti pieleen, jos yli 12-vuotiasta pitää käskeä ja opastaa jokaisessa arjen askareessa
Onnekseni vanhempani eivät kohdelleet minua teini-iässä kuin taaperoa, jos minulla olisi ollut natsikuri kotona, olisin ihan varmasti kapinoinut vastaan. Toki en minäkään täysin pellossa elänyt, esimerkiksi bileisiin minua ei alaikäisenä päästetty, minkä toki ymmärsin jo silloin. Se oli sääntö, joka koski omaa turvallisuuttani, eikä ollut vain joku siisteysintoilija mamman päähänpinttymä
Minusta olisi nuorena tuntunut todella nöyryyttävältä ja oudolta, jos olisin arestiin joutunut tai jonkun muun rangaistuksen saanut. Sen verran järkeä on kuitenkin päässä jo teini-ikäisellä, että asioista selviää puhumalla. Ehkä nämä kuri-rangaistus-vanhemmat pelkäävät lapsen itsenäistymistä, ja sen takia kohtelevat nuoria kuin 4-vuotiaita?
Antakaa niiden teinien elää paskassa jos haluavat, kyllä ne siitä oppii, kun murrosiän hormonit rauhoittuu. Ja jos se kaaos on oikeasti päässyt pahaksi, voi teinin kanssa neuvotella, että minä päivänä hän aikoo huoneensa siivota. Aika harva aikuinenkaan varmaan jaksaa työviikon jälkeen, heti töiden jälkeen aloittaa suursiivouksen perjantai-iltapäivästä, niin minusta on melko kohtuutonta vaatia samaa teiniltä
Hauska fakta omasta lähipiiristäni muuten: Niillä entisillä nuorilla, joilla teini-iän huone muistutti kaatopaikkaa, on nykyään aikuisina omassa kodissa paikat tiptop, mutta niillä, joiden vanhemmat pakottivat nuoren pitämään huoneen aina järjestyksessä, on nykyään aikuisina omat asunnot todella sotkuisia lähes aina. En tiedä onko tämä vain sattumaa, kun otanta on kuitenkin pieni, mutta hauskaa huomata tällainen yhteys
Niin just, se on aikuisten etuoikeus, kuten kaljanjuonti ja tupakanpoltto.