Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on asumistukileikkauskin pikavauhdilla menossa läpi - lausuntoaikaa alle 2 viikkoa

Vierailija
08.09.2023 |

Massiiviset asumistukileikkaukset juntataan vielä nopeammin kuin työttömyysturvan leikkaukset. Lausuntokierrokselle on vielä vähemmän aikaa kuin työttömyysturvan leikkauksilla, alle 2 viikkoa.

Ohjeen mukainen aikataulu lausuntokierrokselle on 6-8 viikkoa. Vielä vähän aikaa sitten palstalaiset väitti, että leikkaukset ei välttämättä tule ikinä tai tulee vasta pitkän ajan päästä.

Nyt hallitus yrittää välttää kaikki mahdolliset arviot leikkausten vaikutuksista. Niitä ei näin kiireessä ehditä tehdä.

Kommentit (226)

Vierailija
201/226 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Asumistukileikkaus johtaa siihen, että vastikkeet jäävät maksamatta ja se kaataa taloyhtiöitä ainakin siellä, missä niillä on ongelmia jo ennestään. Ei tämä soppa kosketa vain niitä, joilla on se oma asunto. Asuntoja, joista sähköt on katkaistu ja vastikkeita rästissä eivät mene edes ilmaiseksi mihinkään. Muut asukkaat maksavat ne viulut. 

Tää on kyllä kauhuskenaario! Koko elämä voi kaatua yhden vastoinkäymisen vuoksi, vaikka tapaturman. Asumistuella pitäisi olla edes joku määräaika minkä ajan sitä saisi jos jotain tapahtuu. Ettei heti joudu asuntoa myymään. Mitä jos se ei mene kaupaksi? Muille osakkaille kaatuu vastikerästit. 

Elämä voi kaatua ihan vaan parin naapurin työttömyyteen. Kolmen kuukauden jälkeen vastikerästit ja työttömyys on jo sellainen kierre, ettei siitä selviä lama-

Kyllä. Asutaan omakotitalossa joten naapurin työttömyys ei kaaduta omaa elämää mutta totta, kyllä tuosta varmasti tulee taloyhtiöille ongelmia ja varsinkin pienille yhtiöille. Brutaalia suorastaan. 

Vierailija
202/226 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Menkää töihin, missä ongelma?

Ongelma on siinä, että esimerkiksi minä olen ihan töissä. En ole koskaan edes ollut työttömänä.

Olen myös kouluttautunut tähän ammattiini, joka on kuulemma yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittinen. En silti pärjää ilman asumistukea tällaisena aivan keskiverto-tavis kahden lapsen yhteishuoltajana.

Leikkauksen seurauksena minä en työllisty kokoaikatyössäni minuuttiakaan enempää,  enkä saa euroakaan lisää palkkaa. Minun perheessäni se tarkoittaa sitä, että selviydymme kyllä ensi vuonnakin noin niinkun ruuan ja henkiinjäämisen puolesta. Mutta lapsiltani loppuu liikuntaharrastukset ja ruokaa ostetaan vähemmän ja huonompaa laatua. Tosin nytkin laatu on ollut sitä Rainbowta, että ehkä sitten käyn työn ohella leipäjonossa.

Lisäksi näyttää siltä, että sitten täytämme toimeentulotuen normit tulojen puolesta, eli työssäkäyvä perheenäiti liittyy sinne sossujonoon sitten. Aivan heeeeelvetin fiksu veto hallitukselta. Not.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/226 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaikista järkyttävintä ja idioottimaisinta on tiputtaa työssäkäyviä yksinhuoltajia toimeentulotuelle. 

Olen tästä ennenkin tänne kirjoittanut: olen työssäni säännöllisesti tekemisessä sossun ja kelan kanssa. Minulla on asiakkaita, jota saavat toimeentulotukea. Ja nyt, palkkioksi pienipalkkaisesta työstäni työvoimapula-alalla, minä siis liityn asumistukileikkausten myötä näiden  asiakkaitteni seuraan sinne toimeentuloluukulle! Ajatelkaa, miten totaalisen absurdia tällaiselle työtätekevälle keski-ikäiselle tavikselle. Olen koulutettu ja ahkera ihminen, olen kokopäivätyössä. Olen ihan tavallinen eronnut yhteishuoltaja pk-seudulla.

Toki ensin käytämme säästömme tyhjiksi ja ne menevät kaikki asumistuen jättämään tyhjiöön. Säästäminenkin oli siis yhtä tyhjän kanssa. Kaikki menee nyt. Nyt tulee se "paha päivä", tosin venynee ihan vuosiksi asti tuo päivä.

Tätä tarkoittaa tästä lähtien se, jos t

Tämä. Keskiluokan on nyt oikeasti pysyttävä hereillä!! Meiltä viedään KAIKKI turvaverkot eli jokainen vastoinkäyminen voi johtaa romahtamiseen. Jokainen lähihoitaja, vaka-työntekijä, varastomies, myyjä, jne jne jne, on vain avioeron tai vähän pidemmän sairastumisen päässä toimeentulotukiluukulta. Ei tule olemaan mitään asumistukea avuksi, kun jäät vaikka lomautetuksi tai työttömäksi. Tai tulee avioero. Ei mitään matalan kynnyksen tukea.

Vaikka tämä ei koskisi sinua juuri nyt, tämä voi koskea sinua tulevaisuudessa ihan milloin tahansa. Tai perheenjäseniä, lapsiasi. Ehkä lapsesi on aloittamassa opiskelun, ehkä perheenjäsenellä on työllisytymistä vaikeuttava sairaus (nepsy, ym). Heiltä lähtee nyt suojaosat tuista myös. 

Ehkä olisi tarvetta omaishoitajuudelle? Tough luck. Se juna meni nyt. 

Vierailija
204/226 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun vielä saataisiin tämä julkinen terveydenhuolto kokonaan pois ja yksilöt vastuuseen itsestään, eli ottamaan asiaan kuuluvat vakuutukset. Kun ei tämä näin toimi.

Vierailija
205/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ei se asumistuki tietenkään kaikilta tipu.

EI niiltä kaikkein vähätulosimmilta, jotka jo elää, toimeentulotuen turvin.

Mutta sellaisilla perheiltä asumustuki tai poistui kokonaan, jossa molemmat ovat töissä.

Ja työssäkäyvillä sinkuilla.

Ja joilla on omistusasunto

Miksi ihmeessä asumustuella saisi rahoittaa omistusasuntoa.

Höpsis. Asumistuki pienenee kaikilta paitsi eläkeläisiltä. Työssäkäynnillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, täsmälleen sama asumistuki työssäkäyvilläkin on. Asumistukea saavat pienituloiset, kävi töissä tai ei.

Eläkeläisillä on jo valmiiksi pienet asumistuet. Äidilläni oli kaikista pienin eläke, mitä se nyt oli, 800-900 euron tienoilla. Asumistukea tuli jotain kolme kymppiä.

Vierailija
206/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutatte metsään asumaan tai ostatte parakin tms. On halpojakin asumisratkaisuja. Mökkejä ja asuntoja saa 10 000 eurolla omaksi. Vuokra-asuntoja saa alle 300€/kk, sitten on soluasumista, kommuunia yms.

Vierailija
207/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muutatte metsään asumaan tai ostatte parakin tms. On halpojakin asumisratkaisuja. Mökkejä ja asuntoja saa 10 000 eurolla omaksi. Vuokra-asuntoja saa alle 300€/kk, sitten on soluasumista, kommuunia yms.

Jenkkityyliin opettajalle ja hoitajalle kolme työpaikkaa, ei lomia, ja asuinpaikkana asuntovaunu. Lapset hoitavat toinen toisensa. Juuri tätä varten minäkin kouluttauduin, että saisin olla jonkun kökkäreen unelmatyöläinen.

Tai sitten en.

Vierailija
208/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kaikista järkyttävintä ja idioottimaisinta on tiputtaa työssäkäyviä yksinhuoltajia toimeentulotuelle. 

Olen tästä ennenkin tänne kirjoittanut: olen työssäni säännöllisesti tekemisessä sossun ja kelan kanssa. Minulla on asiakkaita, jota saavat toimeentulotukea. Ja nyt, palkkioksi pienipalkkaisesta työstäni työvoimapula-alalla, minä siis liityn asumistukileikkausten myötä näiden  asiakkaitteni seuraan sinne toimeentuloluukulle! Ajatelkaa, miten totaalisen absurdia tällaiselle työtätekevälle keski-ikäiselle tavikselle. Olen koulutettu ja ahkera ihminen, olen kokopäivätyössä. Olen ihan tavallinen eronnut yhteishuoltaja pk-seudulla.

Toki ensin käytämme säästömme tyhjiksi ja ne menevät kaikki asumistuen jättämään tyhjiöön. Säästäminenkin oli siis yhtä tyhjän kanssa. Kaikki menee nyt. Nyt tulee se "paha päivä", tosin venynee ihan vuosiksi asti tuo päivä.

Tätä eivät nämä kokkeleita äänestävät ymmärrä: ellet ole todella rikas, sinäkin, juuri sinäkin, voit pudota tyhjän päälle.

Lisäksi KUKA haluaa elää yhteiskunnassa, jossa vallitsee epävarmuus ja turvattomuus? Minä ainakin haluan, että lapseni voivat pyöräillä turvallisesti yksin kouluun tai matkustaa julkisilla, en halua huumerikosten tai asuntomurtojen lisääntyvän, en vankien määrän kasvavan.

Haluan maksaa veroja ja säilyttää hyvinvointivaltion, jossa tärkeitä työntekijöitä riittää turvaamaan elintärkeitä palveluita. Ja että he saavat asuakin jossain. 

Vierailija
209/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 euron bruttotuloilla saa asumistukea vuokra-asuntoon syrjäisimpäänkin kylään. Paitsi tietysti jos vuokra on niin pieni, että palkka riittää sen maksamiseen (< 300 euroa).

Vierailija
210/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja kovasti väitetään, että selvitykset tehdään huolella. No niinpä tehdään.

Viime hallitus ei tainnut oikeastaan kertaakaan ottaa huomioon saamiaan lausuntoja vaan runttasi eduskuntaryhmiensä avulla lakiehdotukset läpi alkuperäismuodossaan. 

Vierailija
211/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkareet tippa linssissä huokailevat onnesta , kun saadaan vanhat hyvät ajat takaisin. Lapsiperhe asustelee hellahuoneessa isovanhempien kanssa (hoitokotipaikkaa turha yrittää) ja molemmat vanhemmat tekevät paikallisen sopimisen ansiosta 60 h viikkoa surkealla palkalla.

Lapset voivat mennä töihin jo 10-vuotiaana. Koulutuksesta on turha haaveilla, toinen aste saatiin viimein ajettua maksulliseksi. Tämän mahdollisti yli 100 000 euron vuositulojen verottomuus, mutta se uhraus oli pakko tehdä.

Vierailija
212/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei se asumistuki tietenkään kaikilta tipu.

EI niiltä kaikkein vähätulosimmilta, jotka jo elää, toimeentulotuen turvin.

Mutta sellaisilla perheiltä asumustuki tai poistui kokonaan, jossa molemmat ovat töissä.

Ja työssäkäyvillä sinkuilla.

Ja joilla on omistusasunto

Miksi ihmeessä asumustuella saisi rahoittaa omistusasuntoa.

Olisi hyvä motivaattori tehdä myös niitä huonopalkkaisia töitä, jos samalla saisi maksettua omaa asuntoa.

Vierailija
213/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi lausuntopyynnön sopivasti perjantai-iltana. Lausuntoaikaa huimat puolitoista viikkoa.

Näyttää siltä, että asumistukeakin leikataan jo tammikuun alusta kuten työttömyyskorvauksia.

Pois alta risut ja männynkävyt (ja köyhät).

Kaikista köyhimmillä leikkauksia kompensoi toimeentulotuki. 

Vierailija
214/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän tuo lausuntoaika on kaksi kokonaista työviikkoa. Hallitusohjelma on julkaistu jo aikapäiviä sitten, joten kyllä halukkailla tahoilla on ollut tässä hyvää aikaa pohtia niitä lausuntojaan jo etukäteen.

Vierailija
215/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomikin liittyy sivistysmaiden joukkoon, jossa köyhyyttä paetaan huumeisiin. 

Vierailija
216/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ongelma on siinä että en ole työkykyinen. Ei kukaan palkkaa ihmistä joka ei jaksa työskennellä tuntia kauemmin päivässä. Eikä sitä tuntiakaan jos yöllä ei ole saanut nukuttua.

Vierailija
217/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo hallituksen touhu enää edes laillista? Se että lausuntokierroksille jätetään tarkoituksella aivan liian lyhyt aika, jottei asioita ehditä kunnolla käsitellä. Vai onko kyse vain jostain hyvän ja oikeudenmukaisen tavan törkeästä välttelystä? Se toki nykyiseltä hallitukselta onnistuu luonnostaan.

Vierailija
218/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käytännössähän tuo lausuntoaika on kaksi kokonaista työviikkoa. Hallitusohjelma on julkaistu jo aikapäiviä sitten, joten kyllä halukkailla tahoilla on ollut tässä hyvää aikaa pohtia niitä lausuntojaan jo etukäteen.

Otappa nyt ihan ensin selvää millä tavoin tuo prosessi etenee, ennenkuin heität tuollaisia kommentteja.

Vierailija
219/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ensi vuodesta eteenpäin pienikin vastoinkäyminen tiputtaa jengiä keskiluokasta köyhyyteen. Miettikääpä tätä. Tämä koskee myös juuri sinua.

Jos menee työ, terveys tai tulee avioero, tyhjän päälle jäät. Säästösi syöt ja asuntosi joudut myymään ja sitten pääset sossun asiakkaaksi lopulta vasta.

Eli kaikki välivaiheen tukitoimet katoavat keskiluokan alta pois.

Jospa suomalaiset oppisivat vihdoinkin säästämään muuhunkin, kuin omaan asuntoon. Ratkaisuhan tähän on, että asuntolainan lyhennysten rinnalla kartutetaan koko ajan myös säästöjä ja sijoituksia. Jatkossa ei osteta asuntoja, joiden lainanlyhennyksistä juuri ja juuri selvitään. Ostetaan asunto vain välttämättömän tarpeen mukaan, jotta lainanlyhennysten lisäksi on varaa myös säännölliseen sijoittamiseen.

Jos aiemmin on lainanhoitoon budjetoitu perheessä 1500€/kk, niin jatkossa siihen laitetaan vain 1000€/kk ja sijoituksiin laitetaan 500€/kk. Näin saadaan kasvatettua itselle puskuri, joka auttaa muuttuneessa elämäntilanteessa.

Tietenkin ne perheet, joilla näitä puskureita ei nyt ole, voivat joutua pahaan liriin, koska kunnollisen puskurin säästäminen kestää vuosikausia. Mutta ne, jotka eivät vielä ole asuntoa hankkineet, pohtivat sitä jatkossa uuden lain pohjalta ja mitoittavat lainan maksuohjelman sen mukaisesti.

Vierailija
220/226 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ongelma on siinä, että esimerkiksi minä olen ihan töissä. En ole koskaan edes ollut työttömänä.

Olen myös kouluttautunut tähän ammattiini, joka on kuulemma yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittinen. En silti pärjää ilman asumistukea tällaisena aivan keskiverto-tavis kahden lapsen yhteishuoltajana.

Leikkauksen seurauksena minä en työllisty kokoaikatyössäni minuuttiakaan enempää,  enkä saa euroakaan lisää palkkaa. Minun perheessäni se tarkoittaa sitä, että selviydymme kyllä ensi vuonnakin noin niinkun ruuan ja henkiinjäämisen puolesta. Mutta lapsiltani loppuu liikuntaharrastukset ja ruokaa ostetaan vähemmän ja huonompaa laatua. Tosin nytkin laatu on ollut sitä Rainbowta, että ehkä sitten käyn työn ohella leipäjonossa.

Lisäksi näyttää siltä, että sitten täytämme toimeentulotuen normit tulojen puoles

Eikö ole hyvä, että todella pienituloisilla toimeentulotuki tulee avuksi? Tuo laki ravistelee asumistuen saajista ne, jotka ovat pienituloisia, mutta jotka pärjäisivät kuitenkin omillaan ilman asumistukeakin, koska syystä tai toisesta toimeentulotukeen ei ole oikeutta.