Kumppani, joka ei halua lapsia, koska niistä joutuu pitämään huolta ja ottamaan vastuuta? Ei, ei, ei...
Väärinymmärrysten välttämiseksi korostan vielä, että on paljon hyviä syitä olla haluamatta lapsia, eikä ole kenenkään velvollisuus niitä hankkia.
Pointti on siinä, että jos kumppani ei missään tapauksessa halua lapsia ja nimenomaan siksi, että niistä on pidettävä huolta ja otettava vastuuta, hänestä ei ole myöskään vakavaan parisuhteeseen. Parisuhteessa joutuu ottamaan vastuuta, huolehtimaan ja tukemaan toista.
Olen kuullut tähän vastauksena, että parisuhde on ihan eri asia, koska kumppani on tasavertainen aikuinen. Tästä päästäänkin ongelman ytimeen. Mitä jos kumppani esimerkiksi sairastuu vakavasti ja tarvitsee siksi toiselta jatkuvaa huolenpitoa? Jättääkö tässä tilanteessa toinen sairaan kumppaninsa omilleen, koska kuten hän on itse todennut, hän ei halua pitää huolta tai ottaa vastuuta.
No niin, ymmärrättekö ongelman nyt?
Kommentit (21)
Et taida itse ymmärtää. Kumppanista voi aina erota. Lapsi on ja pysyy sinun lapsena. Hieman eri asia huolehtia lapsesta kuin aikuisesta vaikka olisikin sairas aikuinen.
Mitään ei voi verrata siihen totaaliseen vastuuseen, joka on lapsesta. Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse ymmärtää. Kumppanista voi aina erota. Lapsi on ja pysyy sinun lapsena. Hieman eri asia huolehtia lapsesta kuin aikuisesta vaikka olisikin sairas aikuinen.
Ei todellakaan "voi aina erota". Vakavasti sairaan, huolenpitoa vaativan kumppanin jättäminen on paitsi moraalisesti väärin, kirjaimellisesti laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kuka haluaa parisuhteeseen sellaisen kanssa, joka eroaa siinä vaiheessa kun toista pitäisi auttaa?
Ei tuollaisesta miehestä ole pitkäaikaiseksi kumppaniksi. Lopeta ehkäisy salaa, niin saat sentään lapsen elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Mikki. Sun luona kävi nainen jolta olisit saanut lämpöä ja rakkautta jopa jälkeläisiä. Turha itkeä maidon ollessa jo lattialla. Oma valinta.
Heluna. Mitä sä oikein selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan "voi aina erota". Vakavasti sairaan, huolenpitoa vaativan kumppanin jättäminen on paitsi moraalisesti väärin, kirjaimellisesti laitonta.
Silti naiset yleensä jättävät miehen tuollaisessa tilanteessa.
Osa on juuri tuollaisia, jätetään toinen vaikka tekstarilla kun ei huvita. Ei siinä lapset ja sairaudet paina mitään ja mihinkäänhän nämä ei ole syyllisiä. Äiti tuo varmaan kaljankin tällaisen aikuislapsen käteen asti.
Kai säkin ymmärrät että se toinen ei halua lapsia ja sä haluat lapsia. Ja sun pitää etsiä lapsia haluava. Ja riippuu henkilöstä pitääkö huolta kumppanista vai ei, vaikkei halua lapsia. Lapsia haluava haluaa pitää huolta vain itsestään ja lapsistaan, ei kumppanistaan? Sekin riippuu henkilöstä, vaikka useimmiten noin.
No eikö tuo nyt ole aivan erinomainen syy olla hankkimatta lapsia! Vai olisiko parempi tehdä lapsia ja jättää ne heitteille?
Juttelin kerran yökerhossa miehen kanssa, joka itki, ettei voi tehdä avovaimonsa kanssa lapsia, koska kantoi erittäin pahaa periytyvää sairausgeeniä. Oli aika pahassa kunnossa. Näytti kuvankin tuosta avokistaan.
Kertoi seuraavansa kiertoa tarkkaan. Ei koskaan kuulemma harrasta seksiä ovulaation aikaan ja sen kummankin puolen varovaisesti.
Kuulostat aika takertuvalta. En ottaisi kumppania joka ajattelee noin, mutta olenkin itse niitä ei-lapsia-koska-liikaa-vastuuta -tyyppejä. En halua lapsia samasta syystä kun en hanki koiraakaan, kesämökkiä, venettä, ravihevosta tai alpakkatilaa.
Liikaa työtä/vastuuta ilmaisee vain että en näe saumaa sovittaa tuollaisia elämäntilanteeseeni. Luon uraa ja remppaan taloani. Mielestäni olisi vastuutonta hankkia lapsi(a) vielä tuon keskelle. Ei tullut mieleenkään että joku ottaisi tuon loukkauksena tulevaa olettamaansa pyörätuolipotilauttaan vastaan. Jos potentiaalinen partneri selittäisi tuollaista niin ekana tulisi mieleen että kierroksia vähän alemalle siellä pääkopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko minkälaisia rangaistuksia tästä säädetty laissa? Sakkoja? Vankeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko minkälaisia rangaistuksia tästä säädetty laissa? Sakkoja? Vankeutta?
Armoton ripitys harhaiselta palstamammalta.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin kerran yökerhossa miehen kanssa, joka itki, ettei voi tehdä avovaimonsa kanssa lapsia, koska kantoi erittäin pahaa periytyvää sairausgeeniä. Oli aika pahassa kunnossa. Näytti kuvankin tuosta avokistaan.
Kertoi seuraavansa kiertoa tarkkaan. Ei koskaan kuulemma harrasta seksiä ovulaation aikaan ja sen kummankin puolen varovaisesti.
Olen kuullut, että jotkut miehet haistavat tai jotenkin muuten huomaavat naisen ovulaation tulevan, mutta luulin sen olevan urbaania legendaa.
"Mitä jos kumppani esimerkiksi sairastuu vakavasti ja tarvitsee siksi toiselta jatkuvaa huolenpitoa? Jättääkö tässä tilanteessa toinen sairaan kumppaninsa omilleen, koska kuten hän on itse todennut, hän ei halua pitää huolta tai ottaa vastuuta."
En odota että kumppanini jää rinnalle jos sairastun niin vakavasti että hänen oma elämänlaatunsa kärsii, toivon että hänkin ajattelee samoin
Ap osittain oikeassa. Olen sinkku kun ei kiinnosta ottaa vastuuta toisista
En ymmärrä. - Aika moni taitaa ottaa eron, jos yhteiselo alkaa tuntua liian raskaalta. - Hyvin ikävää se on tietysti erota siinä vaiheessa. jossa kumppani on enemmän tai vähemmän avuttomassa tilassa. Sen sijaan lapsi ei koskaan voi valita ja päättää omia vanhempiaan. - Ne hänellä on vaikka joutuisi koko ikänsä elämään ja varttumaan erossa vanhemmastaan tai vanhemmistaan.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen mies toki menee vasektomiaan eikä itkeskele ympäriinsä yökerhossa.
Mikki. Sun luona kävi nainen jolta olisit saanut lämpöä ja rakkautta jopa jälkeläisiä. Turha itkeä maidon ollessa jo lattialla. Oma valinta.