Huonoin / mieleenpainuvin kokemuksesi kampaajalla?
Aloitan omallani:
Tapahtui pari vuotta sitten Tampereella. Varasin ajan hiusten värjäykseen + leikkaukseen, saavuin paikalle. Kampaamossa kysyttiin, josko heillä harjoittelussa oleva opiskelija voisi hoitaa aikani. Menee vain 30 min pidempään, saat alennuksen hinnasta ja tekijäkin on tätä viimeistä harkkaa vaille valmis kampaaja, osaa kyllä hommansa. Mietin, että tässäpä kokeilemisen arvoinen diili! :D No arvaatte varmaan, että ei se ollutkaan niin hyvä idea.
Kaikki alkaa hyvin, opiskelija on erittäin mukava ja kohtelias, levittää värin hiuksiin. Tukkani on aika pitkä, joten alkuperäinen aikakin oli 2,5h. Värjäyksessä kestää (kuten varoitettiinkin) vähän pidempään, mutta kaikki on yhä hyvin. Mennään pesemään väri pois. Tulen takaisin tuoliin, opiskelija alkaa kuivata hiuksia. Hymy alkaa mennä väkinäisemmäksi, mutta hän kuitenkin kyselee, haluaisinko että hiukset esimerkiksi kiharretaan lopuksi. Kun tyvi on saatu kuivaksi, opiskelija mumisee jonkin pahoittelun ja lähtee.
Jään istumaan tuoliin, hieman hermostuneena. Pälyilen kuivaamisen myötä paljastuvaa väriä, en saa oikein selvää hehkulamppujen alla, miltä se siellä tyvessä näyttää. Toinen kampaaja tulee opiskelijan kanssa takaisin, yhdessä kääntelevät ja tutkivat hiuksiani pitkään ihan hiljaa. Lopulta kampaaja kysyy minulta vihaisella äänellä:
"Jaahas, elikkä onko tässä nyt käynyt niin, että sinulla on joku lääkitys josta et sitten viitsinyt kertoa? Ja nyt se reagoi värin kanssa?"
Kohteliaana ihmisenä menen ihan hämilleni. Minulla ei ole mitään lääkitystä ja sävy on sama suklaanruskea, jolla olen värjännyt vuosikaudet ilman ongelmia muissa kampaamoissa. Kerron saman heille. Minulle näytetään peilin kautta, että koko pään yläosa on oranssiin taipuvan laikukas, välillä tumma, välillä kohtia, joissa ei väriä. Kampaaja huokaisee äkäisesti, että kai tämä on korjattava, ja kysyy opiskelijalta onko hänellä aikaa tehdä heti uusi. Minun aikatauluistani ei kysytä mitään.
Niinpä päähän isketään uusi väri, tällä kertaa huomattavasti tummempi varmaan aikaisempaa kohtaloa välttämään. Kukaan ei puhu mitään, väri vaikuttaa ja pestään pois. On mennyt lähes neljä tuntia, kuivatessa hiukset ovat miltei mustat. Kukaan ei tässä vaiheessa muista koko leikkausta saati kiharruksia, itsekin tahdon vain pois koko liikkeestä. Maksaessa alennuskin jäi käytännössä pois, kun kahdesta väristä veloitettiin jotain ylimääräistä. Saatesanoiksi lähtiessä sain kampaajalta, että kannattaa jatkossa varoittaa tekijöitä, että sun hiukset reagoi omituisesti värjätessä.
Jälkeenpäin ärsyttää, että en jaksanut/uskaltanut protestoida enempää :D Pitkän päivän jälkeen tuo iltainen maratoonikäynti vei kaiken energian ja halusin vain kotiin. Menin melko pian toiselle kampaajalle, joka kauhisteli jälkeä ja laikkuja. Järkyttyi kunnolla, kun kerroin ettei ole edes kotiväri.
Siitäpä pitkä vuodatus, mites teillä? :D