Sf-Mitan nopea kasvu..
Apuva!!
rv 25+0 sf-mitta oli 21 cm, rv 29+0 30cm eli aika lailla pomppasi, onko kenelläkään ollut vastaavaa? Sain lähetteen äitipolille ultraan mutta siinä menee pari viikkoa. Itselle tuli mieleen sikiön liikakasvu, raskausdiabetes, mutta pissa on ollut puhdas.... eli voiko kyseessä olla se jos pissatesti ei näytä sokeria..??
-tepa-
Kommentit (4)
Viikolla 26 sf mitta oli 21 ja viikolla 30 pomsahti 30. Terkkarin vaan totesi että yleensä se tässä vaiheessa tekeekin aikamoisen kasvupyrähdyksen. Sen kummemmpi ei asiaa kommentoitu. Pissat puhtaat, paineet hyvät jne.
Edellinen kirjoittaja kommentoi aika hyvin mielestäni, mutta lisäänpä vielä oman kokemukseni mukaan:
Minulla sf-mitta kasvoi runsaasti raskauden loppuvaiheessa, koska mulla oli lapsivettä tosi paljon. Vauva synnyttyä selvisi, että hänellä oli ruokatorvessa umpeuma, eikä hän ollut ollenkaan pystynyt nielaisemaan lapsivettä, ja siksi sitä kerääntyi niin runsaasti. Nyt vauva, nykyinen 1-vuotias, voi jo mainiosti. En halua pelotella sua laisinkaan, mutta hienoa, että olet saanut ajan kontrolliin. Mulle ei mitään kontrolleja tehty tuon asian tiimoilta.
Lääkärit osaavat sulkea ultrauksessa monet tällaiset jutut pois. Ja tuskin tilanteessasi edes on mitään ihmeempää, vauva on tosiaan voinut ottaa kasvupyrähdyksen!
esikoisen odotuksessa oli mitta jatkuvasti yläkäyrien yläpuolella mutta nyt tää pompsahti tosiaan keskikäyrältä yläkäyrän yläpuolelle. Th oli sijainen ja mittasi erilailla kuin oma th:ni. Totesi vaan, että yleensä tässä vaiheessa voikin pompsahtaa, mutta voi johtua hänen erityylisestä mittaamisesta tai vauvan hassusta asennosta, joten ei ole mitään syytä pohtia asiaa. (vauva oli keskellä mahaa ihan " pystyssä" sellaisena pallona oikein) Katsomme 2 vkon päästä normaalilla neuvolakäynnillä ,millä käyrällä sitten mennään :-) En ole huolissani ollenkaan. Yksityinen gynekologi (joka myös sairaalassa synnytysosaston ylilääkäri) sanoi mulle edellisessä raskaudessa kun panikoin sitä sf-mittaa, että on jopa hieman vanhanaikaista mitata tuota sf-mittaa, ja ettei sitä monessa paikkaa edes mitata, koska se korreloi ihan miten sattuu vauvan kokoa. Useimmiten sillä ei ole mitään merkitystä ja suuresta sf-mitasta huolimatta voi tulla pieni tai keskikokoinen vauva tai toisinpäin. enemmänkin on kai kyse ruumiinrakenteesta ja vauvan asennosta.
Voipihan sitä olla sokeriarvot koholla tai muuten epänormaalit, vaikka sokeria ei pissaan asti tulisikaan. Sinun ei ilmeisesti ole tarvinnut sokerirasituksessa käydä? Sf-mitan heitot voi kyllä johtua muustakin, kuten (yleisimmin) eri mittaajista, jotka kaikki saavat aina vähän eri lukeman mitatessaan. Mun kokemuksen mukaan saattaa heittää senttejä, vaikka mittaukset on olleet peräkkäisinä päivinä. Toinen juttu on se, että vauva ei välttämättä kasva koko ajan samalla tapaa vaan tulee ns. kasvupyrähdyksiä, jolloin kokoa kertyy enemmän. Merkityksellistähän on koko raskausajan kehitys, ei yksittäiset mittaukset. Voi ehkä olla myös niin, että lapsiveden määrä on jostain syystä lisääntynyt, jolloin sf-mitta tietysti kasvaa nopeampaa.
Hieno homma kuitenkin, että pääset ultraan ja selvittävät asian. Vaikka sikiö olisikin isokokoinen, olet kuitenkin vielä sellaisilla viikoilla, että asiaan ehditään reagoida ja synnytys suunnitella ja tarvittaessa käynnistää etukäteen esim. pari viikkoa aikaisemmin eikä asia tule sitten yllätyksenä. Itselläni hoksattiin luonnostaan (ei siis sokeriarvojen takia) isokokoinen vauva vasta 3 päivää ennen synnytystä ja oli aika hurja lähteä synnyttämään painoarvion ollessa 4100g. Lopputulos oli 4610g painava poika, joka syntyikin lopulta ihan kohtuu helposti ja avustamatta alakautta.
A.A. rv 24+1
TepaTii: