Helsinkiläinen puhevika(?) ov
Olen huomannut kummallisen tavan puhua eräiden helsinkiläisten seurassa. He korvaavat t-kirjaimen usein d:llä. Esim. " kuuntelitko" on " kuundelitko" , he eivät siis korvaa kaikkia t-kirjaimia, vain tietyissä sanoissa, tietyissä kohdin.
Nämä ovat ns. ylemmän luokan akateemisia ihmisiä. Ovatko tuttuni vain puhevikaisia, vai onko kyse murteesta?
Kommentit (28)
Helsingissä olen asunut 30 vuotta ja akateeminen olen, kuten valtaosa ystävistä. Mahtaako sulla olla vaiggua itselläsi korvissa?
ja mikäli sen sanoo, kyseessä on silkka hienostelu. Aidot, alkuperäiset, isänmaalliset suomalaiset sanovat vain tee tai ree.
Oon kysynyt pariltakin syntyperäiseltä helsinkiläiseltä kaveriltani, että huomaako ne puhuvansa nasaaliäänellä, tai muiden. Eivät huomaa tai kuule sitä. Minä kun oon muualta muuttanut tänne niin kuulen sen heti. Etenkin naiset puhuu näin, mutta kyllä miestenkin puheessa kuulee, varsinkin nuorempien.
-3
ja ammatiltani puheopettaja, joten luulisin, että olisin huomannut.
4
Ja olen helsinkiläinen. Vaikka yrittäisin kuinka puhua yleiskieltä, ihmiset yleensä kuulevat, mistä olen.
Kyse ei ole pahansuopaisuudesta, vaan helsinkiläiset todella puhuvat enemmän narisevasti ja nasaaliäänellä kuin muualla Suomessa asuvat. Nuorilla ja nimenomaan tytöillä tämä on erityisen tavallista. Ehkä he eivät todella itse kuule sitä? Kyllä tästä löytyy ihan tutkimustietoakin, diskurssianalyysejä yms..
mutta ei deetä teen tilalla. Sitä en allekirjoita
4
Että vaikka miksi joku sanoo " mää" ? Eikö se tajua että se on " minä " tai korkeintaan " mä" ? Pitäisikö suositella puheopetusta?
Ei se oo haukkumista jos todetaan että helsinkiläiset puhuu nenäänsä, kun se nyt vaan on niin... Ei se mua ainakaan erityisemmin haittaa tai ärsytä vaikka sen huomaankin.
turvallista, kun suku on täältä. Naurattaa, kun erilaisia murteita puhuvat haukkuvat helsinkiläisten puhetapaa - kuulostaahan heidän puhetapansa mun korvaan kuitenkin aika erikoiselta.
Eniten mua helsinkiläistaustaisena ihmetyttää, miksi savolaiset omaksuvat niin helposti slangi-ilmaisut. En ole varma alkaisinko itse Savossa puhua savonmurretta katu-uskottavuuden hankkimiseksi, mutta ehkäpä se tarttuisi.
Alkaa vaan väsyttää, kun helsinkiläisiä saa aina lyödä kuin vierasta sikaa, mutta yritäpä samaa muun Suomen kohdalla, niin olet suurinpiirtein rasisti (tai ainakin leuhka ja tympeä, " niin kuin ne helsinkiläiset aina" ...).
t: ilman nasaalia, 12
Turha faktoista kenenkään on suuttua. Rauma ja Kuopio ovat ääripäitä, sille välille asettuvat muut suomen kielen murteet. Turussa ei sanota kadun yli, vaan ns. yksitäryisellä r:llä karun yli. Lukekaapas vaikka Wiikin tutkimuksia, hauskaa!
Minä olen Helsingistä, miehen suku Savosta. Kaikkien tapaamisten peruspilkanaihe on helsinkiläiset. Juuri kukaan heistä ei täällä ole koskaan käynyt, yksi perhe on asunut kaksi vuotta Espoossa, mutta kaiken tietävät Helsingistä ja sen hirveydestä.
Minua se loukkaa, koska en minäkään mene sinne sitten tuntikausiksi savolaisia mollaamaan. Minulla on myös oikeasti vaikeuksia tajuta kaikkia murreilmaisuja, mikä myös on jatkuva ihmetys. Miten joku ei voi tietää jonkun ternimaidon ainesosan yläsavolaista antiikki-ilmiasua?
Kyse on d-korostamisesta, jotta erotutaan junteista. Maallahan sanotaan esimerkiksi meijän setän teotorantti on pettänyt.
Vierailija:
Miten joku ei voi tietää jonkun ternimaidon ainesosan yläsavolaista antiikki-ilmiasua?
Kato kun me " hesalaiset" ollaan niin ollaksemme! ; )
t: 12 & 16
(!!!!!), en osaa mitään ja puhun rumasti.
Sama homma on ollut aina - luin joskus lapsena äitini lapsuuden kirjeitä, ja yhdessä maalle kesänviettoon mennyt kaveri kirjoitti, että on tylsää, kun kaikki haukkuvat siitä, kun hän on helsinkiläinen, ikään kuin siinä olisi jotain ihmeellistä.
Eniten kyllä nauratti, kun miehen mummo selitti, kuinka lappalaiset ovat niin ahkeria. Heidän sukuansa pahempia hössöttäjiä en ole koskaan nähnyt, valtava numero tehdään pienimmästäkin asiasta. Anoppi stressaa joulusta, vaikka viettää sitä yksin jo valmiiksi siistissä kodissa ja ostaa ruuat kaupasta. Lahjojakin antaa ehkä 3 ja nekin lahjakortteja.
Torniolainen kaveri tapaa aina sanoa, että jos hämäläiset ovat hitaita, niin lappalaiset puolestaan laiskoja.
Meillä vieteään joulua 30 hengen voimin ja tehdään ruuat itse - ja silti on hyvä tunnelma, eikä liiemmin stressata.
Ajatelkaa nyt: mie ja sie... sehän on mä ja sä?!?!
Vierailija:
ja mikäli sen sanoo, kyseessä on silkka hienostelu. Aidot, alkuperäiset, isänmaalliset suomalaiset sanovat vain tee tai ree.
Aito alkuperäinen suomalainen on sitten vain tuota lännen puolelta kotoisin. Idässä ei toivu teeksi tai reeksi, jääp sanomatta lähinnä.
Se on totta eikä siinä ole mitään ilkeää pk-seutulaisia kohtaan. Se ei ole puhevika. " Hesalaisten" puheen ääni lähtee pääkallon takaa ja alhaalta, mikä osaltaan herkistää nasaaliudelle. Olen itsekin Helsingistä, mutta tietoisesti karsinut puheestani nuo maneerit (koska opetan puheviestintää ympäri maata, sinänsä ei noissa " vikaa" ole).
t. Puheviestinnän ammattilainen
Tai siis ei niinkään murre kun että Helsingissä ihmiset puhuu nenäänsä, silleen nasaalisti ja siks tee kääntyy helposti deeksi.