Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläinen puhevika(?) ov

Vierailija
22.12.2006 |

Olen huomannut kummallisen tavan puhua eräiden helsinkiläisten seurassa. He korvaavat t-kirjaimen usein d:llä. Esim. " kuuntelitko" on " kuundelitko" , he eivät siis korvaa kaikkia t-kirjaimia, vain tietyissä sanoissa, tietyissä kohdin.

Nämä ovat ns. ylemmän luokan akateemisia ihmisiä. Ovatko tuttuni vain puhevikaisia, vai onko kyse murteesta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

serkkuni käyttää tuota d:tä ja se vähän särähätää minun korvaani. Mutta kamala stadi ässä minulla on :) Ruotsissa asuessame minä kävin sen takia lapsena puheterapiassa. Kun palasimme Helsinkiin, ilmoitettiin, että se on vain helsinkiläisten tapa sanoa s ja siihen ei ole mitään syytä/hyötyä puuttua.

sssssssssssssssssssssssssss

Vierailija
22/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsinkiä? Väitän, että aika vähän.

Minä olen helsinkiläinen ja usein luullaan savolaiseksi, vaikka koko suku on Helsingistä tai puhuvat äidinkielenään ruotsia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon murteessahan t vaihtuu pehmeäksi d:ksi ihan säännönmukaisesti, esim juuri kuvalilemallasi tavalla.

Toinen vaihtoehto on se, että slangi nyt vaihtuu muotien mukaan ja eikös nyt ole ollut jonkun aikaa pinnalla tahallinen, tietoinen kovien konsonanttien korvaaminen pehmeillä. Se voi tarttua aikuisiinkin.

Olen itse syntyperäinen helsinkikläinen ja puhun murretta niin etten huomaa asiaa. Enkä huomaa sitä, kun sitä ilkutaan - esimerkiksi Kummeln " tämä mies" sketseistä en kyllä tajunnut että siinä on oma puhetapa kohteena, ensimmäisten tavujen painottaminen jne, se kuulostai vaan " tavalliselle" .... Ihmiset taitavat olla vähän kuuroja omalle puhetavalleen kaikkialla.

Nasaalijuttu pitää varmaan paikkansa. Sitten tulee mieleen sihisevät teinipissisten ässät. JA itselläkin varmaan on jälkiä niistä.

Vierailija
24/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tällainen puhetyyli (nasaali ja narisevuus) on _tyypillistä_ helsinkiläisille. Ei tarkoita sitä, että KAIKKI niin puhuisivat. Ja ammattini vuoksi olen eristänyt omasta puhetyylistäni nuo pois.

Huokaus.

25

Vierailija
25/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo d kirjaimen lisäily on olevinaan koomista, mutta oikeasti tosi rasittavaa. Jotkut sitä harrastaa ikään kuin keventääkseen juttua. " DO DIIN" eli " no niin" jne. on olevinaan hauskaa. Oli muoti-ilmiö takavuosina, joillekin jäi päälle nähtävästi.

Vierailija
26/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä Helsingin keskustassa, asun Helsingissä, koko sukuni on helsinkiläinen, olen akateemisesti koulutettu, samoin mieheni, sisarukseni, miehen sisaruset, vanhempani.

En ole ikinä kuullut kenenkään käyttävän deetä noin.

Vierailija
27/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on monesti sanottu tuosta d:n käytöstä t:n sijaan. En itse huomaa sitä, paitsi kovassa nuhassa. Hiton ärsyttävää, varsinkin kun ilmeisesti ON kyse jonkun sortin puheongelmasta... Se on hienoa nähdä aina ihmisten kasvoilla virnistys ja kuulla kysymys: " puhutko sä aina noin?" . Ilmeisesti..

Vierailija
28/28 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä nää sun kaverit on alunperin kotoisin? d:n käyttö viittaisi mielestäni lounais-suomeen.