**Perjantaihin MAALImasut!! **
Huomenta vain kaikille ja tästä laitetaankin sitten uutta pinoa tälle päivälle, että kaikki aamuvirkutkin joulun(kin)odottajat pääsevät mukaan. :) Eilistä päivää löytynee tuolta:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9138805&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (19)
Papu oli virkumpi, olin ihan varma ett pääsen laittaa aloituksen, mut ehdit ensin.
Ihanaa enää tämä päivä, ja sit ois kaks viikkoa lomaa. Ja tänäänkin on töissä jo leppoisampi päivä, olen töissä päiväkodissa ja liki puolet lapsista aloitti joulunvieton jo eilen.
Jouluvalmistelut on täälläkin jo hyvällä mallilla, eilen sain siivottua, vessat vielä pitäisi tänään pestä, ja illalla miehen veli tulee tuomaan kuusen, ja koristellaankin se sit samantien. Muutama pieni paketti on vielä paketoimatta. Ja illalla sitten kinkku uuniin, nam...Mutta kaiken kaikkiaan siis ihan hyvällä mallilla.
GALLUP: Missä vietätte joulua?
Me ollaan aatto kotona ihan oman perheen kesken, päätin silloin kun esikoinen (nyt 14v) oli puoli vuotias, ett tää on sit kyl viimeinen kerta, kun me lähdetään aattona mihinkään, sanoinkin sit vanhemmille ja sisaruksille, ett meille saa kyllä tulla jos haluaa nauttia lasten joulusta, ja monta vuotta mun vanhemmat ja veli olikin meillä joulua viettämässa, mut nyt ollaan jo muutamana vuonna oltu ihan oman perheen kesken. Aattona me puoliltapäivin syödään joulupuuro, sit mennään saunaan, alkuillasta mies käy muutamilla kavereilla pukkivierailulla, ja tulee sit viimeiseksi kotiin, viime vuonna keskimmäinen lapsista oli sillä mukana tonttuna, ja sit kun lahjat on avattu syödään jouluruoka, ja aika monena vuonna ollaan sit ihan illalla käyty vielä hyvien ystävien luona glögillä, kun asuvat ihan lähellä. Joulunpyhinä sit käydään molemmissa mummoloissa.
Masuun kuuluu hyvää, tämäkin heppu taitaa istuskella kohdun pohjalla, niin oudoissa paikoissa ja vaimeina tuntuu liikkeet. Jaoma vointi on muutenkin ollu hyvä.
Rauhallisia joulunaluspäiviä... toivottelee
Petriina rv 28+4
Nyt siis (suluissa) ne varustukset joita kaikki ei pidä tarpeellisena.
Vauvalle vaatteita;
Tumput, ohuet ¿ sisäkäyttöön
Myssyjä, pipo?
Sukkia
Bodyja
Puolipotkareita
Ulkoilupuku/ fleecepuku autoiluun
Villapuku väliasuksi?
Yöpukuja
Vauvan hoitoon;
Perusrasvat (Äitiyspakkauksessa?)
Septidin (suihkutettava)
Pumpulia ja pumpulipuikkoja
Keittosuolatippoja
(Tutti)
(Tuttipullo)
Maidonkorviketta
Vaippoja
Bepanthen / sinkkivoide
Harsotaitoksia/ vanulappuja (esim. mesoft 5x5cm)
Kuumemittari (digitaalinen on nopee)
(Cuplaton (masuvaivoihin))
Harsoliinoja pukluliinoiksi
Talkki / perunajauho
Vauvaöljy
Kertakäyttösiä peppupyyhkeitä
(Kylpyöljy)
Muuta vauvakamaa;
Vaunut
Turvakaukalo
Sänky, ensisänky (äp laatikko/ koppa tms)
Pussilakanoita (90x120cm, äp:n peittoon)
Aluslakanoita pinniksen patjaan
Hoitopöytä/taso +alusta ja iiiso roskis vaipoille sun muille
Pyyheliinoja
Kylvetys vanna (ja pesuaine)
Pinnasuoja
Äidille;
Imetysliivit
Liivinsuojuksia
(Rintakumi)
Siteitä
Rintapumppu
Vielä lisää??? Jotain puuttuu kuitenkin..
olen ollut netti pimennossa jo jonkin aikaa ja en tiedä yhtään missä mennään, toivon kuitenkin että kaikilla on kaikki ok.
Netti pimento jatkuu tämän pika visiitinkin jälkeen ties kuinka kauan, mutta halusin näin pikaisesti tulla toivottamaan;
KAIKILLE OIKEIN RAUHALLISTA JOULUA JA OIKEIN UPEETA VAUVA VUOTTA 2007 !!!!!!!
Hanan ja pulla rv26+6
Eli tämä äitee ei fillaroi, sitä paitsi tuo keli on järkyttävä tuolla ulkona ja neuvolaan pitäis lähteä... Taitaapi tulla taksimatka kotiinpäin.
Eli nyt siis talsimaan neuvolaan päin !
Neuvolakuulumisia + muuta sitten myöhemmin ...
t. punkeli *lähtee luistelemaan 5km*
hitsi että kello juoksee kun myöhään herää...pitäs kiiruhtaa toimistolle viemään s.loma laput ja kytikselle anelemaan uutta ajokorttia (ei, kissalan pojat ei vieny sitä vanhaa :D ). Pitää ehtiä lenkittämään vähän ajuria, se huisi pari km. Sitten anoppilaan (ilman koiraa kun pelottaa se saamarin hukka) miehen kans ettii sitä kuusta ja ehkä vähän auttelemaan navetallakín (vasikan juottoa ja pöydän lakasua jne kevyttä)...
Eilen lähdin iltasella urhoollisesti sauvakävelylle (2km), lapa ei tykänny siitä sitten yhtään, tai no..eilen vihotteli illalla kun lojuttiin sohvalla kattomassa tsunamia ja sitä vauva-dokkaria, mutta nyt tuntuu selkä hyvältä..ehkä se johonkin tepsi. Kävelyyn vaan meni taas aikaa, vaivaset 45 min..kahteen kilsaan!!! Äyks. Tänään uusiks jos jaksaa, jotain tarttee tehdä.
Ounou, koira tuhoaa jotain -omaa leluaan toivon niin...täytyy rientää pelastamaan " pumppa"
Tappert ja Puksu 28+5
Mä olin aivan varma ettei pinoa vielä ole mut hei täällähän ollaan oltu jo täydessä vauhdissa kuudesta asti ;)
Tappi: Sen lapsiveden kait lääkäri ja terkka tuntee noin käsin tunnustellen masua, että onko sitä vähän, paljon, normaalisti noin niinku suunnilleen.. Tarkimminhan sen näkee sitten vasta ultralla.
Tuo vauvan tarpeet -lista on meille kaikille tosiaan hyvä muistutus vaikka niitä tarvikkeita jo kolmatta kertaa olen minäkin hankkimassa.
(.) Onko vähän flunssainen olo, taas? Yöllä heräsin kaksi kertaa kunnon supistukseen mutta nyt ei ole sitten yhtään tullut.
Joulun ruoat pitäisi huomenna aamulla lähteä ostamaan, käytetään samaa taktiikkaa kuin Papu, että ollaan siellä aamun ekojen joukossa niin säästytään todellakin kaikilta kohtauksilta.. Mutta kun on pakko käydä niin minkäs teet ja sitä ostettavaa on niin paljon koska meilläkään ei aiota käydä sitten piiiiiiiiitkään aikaan taas kaupassa!!
Masukki on liikkunut aikas vähän eilen ja tälle aamulle ei vielä ollenkaan..unikeko vissiin, toivotaan että kaikki kuitenkin hyvin! Muistan kyllä että esikoinen oli tosi vähä liikkeinen koko raskauden ajan. Noh, seuraillaan päivä tilannetta!
Viikot taas pox* Sinna rv29
Aivan, pyöränselässä olen työiltoina ollut, eilenkin vielä, vaikka oli peilikirkas jää kävelytiellä (pyörässä nastat). Mä olen pyöräillyt illan aikana sellaisen 10km. Eräs tuttunikin tokaisi, että taidat työpaikalla synnyttääkin vauvasi, siis pyöräilyn yhteydessä :-)) Toivottavasti en ! Mutta muutoin en juurikaan ole liikuntaa harjoittanut, eli jumpat, uinnit jne ovat menneen talven lumia. Käveltyä tulee kiitettävästi viikoittain. Mutta nämäkin ed. mainitut asiat ovat niin odottajan voinnista riippuvaisia.
Onneksi Punkeli et mene pyörällä, koska itsesuojeluvaistoakin pitää olla !!!
Masuli: Mistäs sinä sen sähköhärvelin ostit siis sen rintapumpun ja minkä niminen se on ? Ja olikos arvokaskin ?
Täällä kaikki ihan ok. Viimeinen iltavuoro ennen joulua ja seuraavan kerran menenkin töihin vasta pyhien jälkeen eli ensiviikon keskiviikkona :-)) Ihanaa saa olla kotosalla .. No paineet on kyllä aikas katossa, kun osa leipomuksista on vielä tekemättä ja lauantai+sunnuntai aamu menee niiden kanssa, ja lauantai aamuna pitäisi käydä vielä kaupoilla. Ja sunnuntai iltana hautuumaalla jnejne ..
Vatsan ympärys oli n. kuukausi sitten 88cm ja nyt 94cm, joten kasvanut on ihanan kivasti.
KAIKILLE HYVÄÄ JOULUA 2006! Pysykäähän hyvissä voinneissa, ja joulun jälkeen taas palailen linjoille ! t. emmi rv-26+5
Töissä on ollut kiirettä ja kotona en ole jaksanut enää koneen ääreen istahtaa, joten kirjoittamiset on jääny vähiin... Tänään on jo hiljaisempi päivä, moni on jo lomalla. Itsekin olen sitten välipäivät lomalla, ihanaa!
Vointi on ollut hyvä, selkään välillä pistää ja olen siihen herännytkin muutamana yönä. Rupee jo nyt tympiin, ettei voi nukkua kuin kyljellään, aina tekis mieli pyörähtää vatsalleen, mutta eihän se käy! No, pääasia että saa nukuttua! Mun ei enää tarvi joka yö käydä vessassa, tosin aamulla saakin sitten juosta vessaan.
Polvi on ihan sikakipee. Kompastuin eilen yhden kaupan rappukiveen ja mätkähdin oikean polven päälle, AUTS. Iho meni ruvelle ja polvi turpos, mutta tuskin siinä mitään vakavaa on, kävelin hissukseen töihin tänä aamuna ja ihan hyvin meni.
Te ootte saanu pitkän hankintalistan aikaiseksi! Mulla ei taida olla noista tarvikkeista vielä paljon mitään, mitä nyt ä-pakkauksessa oli. Ja meidän makuuhuonetta pitää laittaa aika lailla, ennen kuin sinne vauva voi tulla. Vanha kirjoituspöytä pitää hävittää ja tuoda tilalle vauvan rottinkisänky ja hoitopöytä. Varmaan seinään täytyis laittaa joku hylly, jossa saa pitää rasvoja yms. Ja kaappeihin täytyy tehdä tilaa vauvan vaatteille, mitään erillistä kaappia ei oikein huoneeseen mahdu. Onpahan sitten äitiyslomalle tekemistä!
Huomenna lähdetään sitten miehen kotiin Joulua viettään. Ollaan siellä Aatto ja Joulupäivä ja sitten Tapanina mun vanhempien luokse.
Nyt toivotankin kaikille Maalismasuille Hyvää Joulua ja Onnellista Uuttavuotta siltä varalta, etten enää käy koneella!!!!!
Despelote, rv 27+5
Listaan: vihjaiskaa miehillenne että äidille lahjaksi kasvo-, käsi- tai jalkahoito (tai koko paketti) tai lahjakortti kampaamoon. Tekee hyvää hemmotella itseään raskauden ja synnytyksen jälkeen.
Rintapumpusta: sain omani lainaksi, olisko ollut Ainu. Tavarataloista, lastentarvikeliikkeistä kannattaa kysellä. Hinta on varmaan aika kova käsipumppuihin verrattuna. Mulla maitoa on tullut kohtuuhyvin, mutta ei onneks " ongelmaksi" asti eli pumpun hankin vasta jälkikäteen.
Tutista oma huomioni. Esikoisella päätin ettei tuttia käytetä. Kotiin tultaessa ihmettelin että poika vaan huutaa ja huuto kovenee, soitin Kättärille ja kysyivät olenko antanut tutin, sanoin etten haluaisi välttämättä koko härveliä käyttää. Kätilö sanoi että toisilla lapsilla on niin kova imemistarve että kannattaa kuitenkin kokeilla (poikaa laitoin aina huutaessa tissille = vatsa oli jo niin täynnä että sitäkin huusi). No tutti suuhun ja huuto lakkasi kuin seinään ja niillä hirmuisilla maitovaroilla nukkuikin monta tuntia.
Kuopuksella oli sitten tutti jo laitoksella mukana, kun ajattelin että saan välillä levätä, mokoma ei huolinut koko kapistusta. Eikä muuten seuraavaan 6kk (hah, haa taas sai äiti nenilleen). Ei kelvannut myöskään korvike tuttipullosta. Vasta kun imetyksen lopetin, kelpasi tutti. Nämä vaan siis meidän kokemuksia, jokainen perhe tietty tavallaan.
( . ) Hippuvaavi möyrii. Oli ainakin eilen viistosti pää alaspäin. Ja mulla käsin tunnustelemalla hoitsu kokeili lapsiveden määrää. Selkä on puuduksissa ja varmaan kohta särkee, kun pitää joulua taas valmistella.
Tappi: eikös siinä Vau-kirjassa ollut jollain sivuilla tosta painon jakautumisesta (Vauva, lapsivesi, veren määrä, istukka, kohtu ym).
Heipati taas
-m- ja Hippuvaavi rv 29+2
Oli mukava tulla aamulla koneelle, kun pino oli jo aloitettu ja monet kirjoittaneet, itse en aamusta kerennyt kirjoittaa ja nytkin pikaisesti kun poika tekee koko ajan ilkeyttä.
Kaikille on nyt joululahjat paketoituna! Ihmeemmin ei siivota, mies imuroi huomenna ja astiat pestään ettei jää haisemaan. Me käydään huomenna kaupassa, kun ei ole paljoa ostettavaa. Aattona mennään minun äidin luo puurolle ja sieltä hautojen kautta miehen vanhempien luo. Joulupäivänä mennään miehen mummon ja ukin luo syömään eli kotona ollaan vasta joulupäivän iltanan.
Tänään pitäis illalla mennä anopin synttäreitä juhlimaan, muuten ei ole mitään ohjelmaa tälle päivälle ja huomennakin otetaan rennosti. Mies toi eilen töistä hyviä uutisia, sillä on ensviikko lomaa!!
Anteeksi sekavat sepustukset, ajatus katkeaa kun poika tekee kokoajan jotain kiellettyä ja mammalta palaa hermo!!
möhkis ja tiitiäinen 27+0
Voih, en edes jaksa lukea noita " tavaroita vauvalle" -listoja !!! Ja pakkohan se kohta ois ihan käydä hankkimaankin niitä kamoja.
Meillä on onneksi tosi paljon vaatteita vauvalle varmaan 3kk ikään saakka. Ollaan saatu vaatteita tuttavilta paljon, täyttäisivät varmaan 2 äippäpakkauksen pahvilootaa. Ja meillä on niin pieni koti. En tiedä, minne laitan ne kaikki, kun kaappitilaakin on tosi vähän.
Eilen yritin (saikulla siis olen) siivota keittiön pystykaappia, että ois saanu pari hyllyä vauvalle, niin eipä sitä lisätilaa juuri tullut. Siistimpää kylläkin!
Saimme vauvavakuutuksen, vaikka haettiin sitä deadlinen jälkeen, kun mistään ei sanottu, että sitä pitää hakea 3kk ennen synnytystä viimeistään. Ja meille tuli aikaa 2,5kk. Kahdesta vakuutusyhtiöstä heitettiin pihalle ja sanottiin, että olisitte tulleet ajoissa, mutta Veritas/Verdandi sitten otti meidän vaavin asiakkaaksi. Haluttiin sellainen joka on voimassa heti synnytyksestä lähtien.
Tämä on sitten viimeinen joulumme kaksistaan, ensi vuonna on jo vauva! Onko teillä muuten ostettu masunyytille joululahjoja? Meillä puhuttiin asiasta ja todettiin, että niitä tulee hankittua muutenkin, että ei vielä osteta, kun ei ole syntynytkään, vaikka mieli kyllä tekisi.
Eiköhän sitä tule sitten seuraavina jouluina ostettua ipanalle lahjoja ihan riittämiin, niin nyt sitten ostetaan paketteja vain toisillemme ja sukulaisille, tietty.
Katsoitteko eilen sitä ranskalaisdokumenttia siitä vauvan elämästä kohdussa? Siinä vaan se odottava äiti sanoi menevänsä aina sekaisin raskausviikoista - ja täällä sama juttu! En ole ollenkaan varma onko nyt rv29 vai rv28... Oi ei! Kai se on rv 29+6. Itse ainakin hämmennyn täysin kun odotuskirjoissa lukee " 30s raskausviikko eli rv 29 tai 29s raskausviikko eli rv28" .
Joten kai minulla sitten on rv29, eikä 29s raskausviikko, luulisin!
Eikö voisi käyttää vain tuota yksinkertaisempaa ilmaisua rv sitä ja tätä...
Mimimarle 29+6
Hups!! Nyt on jo perjantai... Aika kuluu niin hurjan sukkelaan! Ylihuomenna on jo jouluaatto. Ei kyllä tunnu yhtään siltä, kun vähäisetkin lumet sulivat pois jälleen kerran!! Huomenna tuomme kuusen sisään ja koristelemme sen. Jos sen tuoksusta saisi vähän tunnelmaa aikaiseksi... :)
Ajattelin ettei täällä ole pinoutunut vielä ketään... Ajattelin et kaikil ois kauhea kiire. Koneen avattuani yllätyin aivan täysin, kun täällä olikin aamuvirkkuja jo pitkä litania!!
Täällä siis vaan löhöillään ja nautiskellaan kiireettömyydestä. Kaikki on nimittäin tehty... Nyt mulla on aikaa katsella telkkaria. olen nimittäin nauhoittanut digiboxille vaikka mitä. Poikakin nukkuu jo päiviksiään, niin ei hänkään ole tässä häiritsemässä! Heh! :)
Galluppin: Me vietämme jouluaatosta Tapaninpäivään Keski-Suomessa isovanhemmillani. Siellä olen ollut elämäni aikana kaikki joulut (lukuunottamatta kahta joulua), enkä osaisi kuvitella joulua muualla. Sitä paitsi mummoni tekee niin taivaalliset jouluherkut, et muiden pöperöt ovat ihan mauttomia... :) Meillä on joka joulu samat kuviot. Aattona menemme äitini siskolle (he asuvat lähellä isovanhempiani) joululounaalle, siellä vietämme serkkuni synttäreitä. Serkkuni on syntynyt jouluaattona. Sieltä menemme sitten mummolaan, jossa vietämme aattoiltaa äitini, hänen miehensä ja isovanhempieni kesken. Joulupäivänä sitten kaikki äitini sisarukset perheineen tulevat joululounaalle ja viettämään joulupäivää!! Meitä onkin sitten aika monta, 25 ihmistä. Hälinää siis riittää... =) Tapaninpäivänä sitten lähdemme ajelemaan kohti kotia... Siellä on aina niin tunnelmallista! Sitä paitsi kinkku on niiin hyvää!! Mummo aina joka syksy kasvattaa itse porsaan, jonka pappa sitten teurastaa ja maku on mitä mahtavin... :) Tää voi jonkun mielestä kuulostaa aika hurjalle...
Rintapumpusta: Mä ostin hirveessä kiireessä sairaalasta kotiintulomatkalla rintapumpun, kun poika ei oppinut imemään kunnolla sairaalassa ollessan ja rinnat oli pakko tyhjentää jotenkin... No esikko sai synnytyksessä lapsivedestä infektion ja joutui lastenoasatolle antibioottokuurille. Hänelle ei saanut antaa rintaa ollenkaan pariin ensimmäiseen päivään ja hän huomasikin että tuttipullosta sai miljoona kertaa helpommin ruuan. Joten hän oli todella laiska imemään ja huusi kuin syötävä kun tarjosin rintaa!! Tosin hän kun oli niin isokokinen niin tarvitsi ruuan mahdollisimman nopeasti kun nälkä yllätti...(Vähän aikaa sitten hammashoitja kertoi et pojalla on niin tiukka kielijänne, ettei sen takia saanut kunnon tuntumaa imemiselle) Mä en sitten jaksanut huudattaa häntä ja tarjosin aina (niin kauan kuin maito tuli) pumpatun maidon pullosta.
Niin siitä rintapumpusta... Mulla on Ainun käsikäyttöinen. Maksoi n. 20 ¿ ja ajoi ainakin meillä täysin sen asian... Eli tarpeellinen oli ja sain ihan hyvin rinnat sillä tyhjiksi...
Rintakumista: Ensi synnyttäjän rinnapäät saattavat olla niin matalat, ettei muksu saa kunnon otetta rinnasta. Tai stten imemisote saattaa olla väärä... Mulla oli juuri näin. Lisäksi rinnanpäät menivät rikki siitäkin vähäisestä pojan imemisestä... En olisi siis selvinnyt ilman kumeja. Nämäkin piti sitten ostaa samalla kun rintapumppu!! Mut ei ollut kallis investointi, n. 6 ¿/2 kpl. Mulla on Ainun rintakumit ja ne on hyväksi havaitut. Jouduin kerran lainaamaan kyläillessä kaveriltani ja ne olivat todella huonot. Sellaiset kovat koppurat... Merkki taisi olla Avent.
Mut nyt lähden syömään!!
Kirjoittelen sitten myöhemmin lisää... :)
Hanna
Eilen sain pestyä vessan, kylppärin ja saunan ja kyllä illalla taas selässä huomasi, että jotakin on nosteltu (irroitettavat lauteet). Nyt on karjalanpaisti uunissa ja glögitorttu hyytymässä. Pitäs vielä ennen aattoa tehdä torttuja, paistaa lohi, kinkku, ehkä lisää pipareita, ehkäpä pullaakin. Kuusi on terassilla. Se pitäs ottaa sulamaan ja suihkutella, illalla koristellaan. Toivottavasti kuusi saa olla rauhassa. Kissat on parina vuonna kiivenneet siihen, joskus kaataneetkin. Nyt kun on vielä tuo pojan vesselikin... Onneksi koira ei sentään nosta siihen jalkaansa.
Hiivatti, oon koko vauvavakuutuksen unohtanu! Tosin, en sitä esikoisellekaan ottanut. Pitänee soittaa ja kysellä mitä ne sisältää ja mitkä sen vielä myöntää. Jahas, mies antoi väliaikatietoja: Pohjolasta antavat vakuutuksen, koska muutkin meidän vakuutuksen on siellä. Pitää vielä kysellä muistakin ja tehdä hintavertailua.
Jahas. Siivoaminen jatkuu. Poika nukkuu. Joululaulut soi.
rimma 28+2
ps. Minä oon noi raskausviikon ymmärtänytt niin, että esim. mulla on nyt menossa 29.s rv. Takana on 28 viikkoa ja 29. menossa
Meni viimeyö niin pipariksi, kun olla ja saattaa :( Meidän kuopus alkoi itkeskellä yhdentoista maissa ja jatko suoraa huutoa sinne lähemmäs kolmea. Ei auttanut viereen otto, ei mikään... välillä herättelin ja laitoin valoja päälle... ei sekään tepsinyt :( Aamulla päätin, et vien toho terveyskeskukseen sairaanhoitajalle jos kattos korvat ihan varmuudeksi. Kun ollaan nyt oltu jo reilut 2kk jatkuvassa räkätaudissa. Välillä vähän hellittänyt ja taas uudelleen yltynyt... yskää aina sillontällön ja sensellasta.. No, ei saanu sairaanhoitaja korvista selkoa, oli niin paljon vaikkua. Onneks lääkäri sattu olee vapaana ja katsoi ja ihan oli molemmat korvat tulehtuneet. Mutta nyt sitten saatiin rohtoa ja jospa alkas nää pöpöt hellittää! Onneksi käytin lääkärissä, ettei joulunpyhät mee päivystyksessä istuessa!
Joululahjat olen nyt saanut paketteihin ja tuli muutes kerrassaan ihanat tyynyliinat kummeille, mummoille ja papoille!!! Vaikka itse kehunkin :) Sellaisen Kauniita Unia sabluunan tein ja sillä painoin ekana tekstin ja sitten siihe alas poikien/ pojan (penemmän jalan ja isomman kädenjäljen). Poikien isovanhemmille ostettiin sinne liinan sisään vielä tyynyt.
Masussa taas sellainen temmellys että oksat pois :) tais tykätä hyvää, kun tuossa just vetäsin sapuskat nassuun.
Mutta nyt pitänee käydä vähäksi aikaa nukkumaan itsekkin, kun sain nuo lapset jo unille.
t. K@tju
Ja jos nyt en koneelle ennätä (mikä hyvinkin mahdollista) niin
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!!!!!!!!!
Palailin vielä :)
Rintapumpusta: Mulla ei ollut esikoisen aikaan sitä, hyvin opin tyhjentämään rinnat myös käsin, onhan se työlästä mutta kun oppii tekniikan niin onnistuu! Jouduin tekemään sitä usein kun otin migreenilääkkeen niin sen jälkeen piti tyhjentää maidot pois :(
Toiselle sitten ostin sen Ainun käsikäyttöisen pumpun, se on ihan riittävän hyvä kun siinä saa sitä imutehoa säädettyä ja kun oppii tekniikan niin oikein hyvä on.. maksaa sen 20¿ ja saa marketeista, apteekeista. Sähkökäyttöisen Ainun ostaisin jos olisi päivittäinen tarve esim. vauva sairaalassa jostain syystä pidempään, maksaa 60-80¿ saa suurimmista marketeista, apteekeista, lastentarvikeliikkeistä..
Raskausviikoista: Niin jos mulla nyt täynnä tasan rv29 niin alkaa 30. raskausviikko..(29+0-29+6=30.s rv)
Mutta minäkin toivotan kaikille MAALIsmasuille oikein ihanaa ja Hyvää Joulua ja herkutellaan, nautitaan ja rentoudutaan! Pysytään kaikki mahdollisimman " vähävaivaisina" ja etenkin yhtenä kappaleena!! Minä palailen Joulun jälkeen kunhan arki koittaa, pyhät pysyttelen kaukana tästä koneesta ;) Niin ja jos joku ei sitä joulusiivousta jaksa/pysty tekemään niin lääkärini neuvo oli että ei muuta kuin valot pois, paljon kynttilöitä niin sillä saa niin upean tunnelman eikä sotkut näy ;)
Sinna
Lapset odottaa kuumeisesti aattoa, enää kaksi yötä. Mies on vielä tänään töissä ja minä olen lasten kanssa joululomaillut. Tänään olikin mukava päivä, käytiin ystävän luona kahvittelemassa ja mehuttelemassa ja sen jälkeen suunnattiin Rossoon syömään. Lapset nautti suunnattomasti ja ruokakin oli kuulemma hyvää. Minä en jaksanut edes syödä koko annosta. Aivan tolkuttoman täynnä olin ja nyt tiitäinen jyllää ihan tosissaan.
Minullakin on tässä vaiheessa noissa aikaisemmissa raskauksissa potkut tuntuneet jo kylkiluiden kohdalla mutta tämä kolmonen se vaan istuskelee ja potkii tuonne alas... jonnekin. Nyrkkiä tulee sitten kylkiluiden paikkeilla ja pääkin tuntuu kädelle kun painelee. Hassua :)
Paketit on hankittu, tänään haetaan kuusi odottamaan tuohon pihalle ja aattoaamuna sitten tuodaan sisälle. Lapset saa koristella ajan kuluksi. Ruuat on muutamaa pientä juttua lukuunottamatta ostettu. Piirakat pitää vielä paistaa ja tietty kinkku. Pellillinen torttujakin on vielä paistettava, kummasti ovat kadonneet... tein vaihteeksi omenahillosta kun tuo luumu tuntuu jo tökkivän.
Rintapumpusta, minulla on ollut se Ainun yhdellä kädellä pumpattava sekä se perusmalli johon tarvitaan molemmat kädet. Ainu on ehdottomasti parempi ja sellaisen hankin nytkin jos tarvitsen. Esikoisen kanssa pumpulla oli kovastikin käyttöä mutta toisen kanssa vähemmän, pärjäsin ihan käsin tyhjentämällä. Olen myynyt pumppuni ja ajattelin, etten ostakaan ennen kuin näen onko tarvetta. Aika kallis investointi se kumminkin on. Tuttipullon lämmittäjän ostin kun ystävältä sain edullisesti, saa nähdä onko käyttöä kun ei ole koskaan ollut.
Itkuhälytin on minusta parhain hankinta. Se on palvellut jo useamman vuoden ja vaikka meillä on lapset jo 5v ja 6,5 v niin edelleen sitä käytetään. Esim. jos saunotaan kaksin ja lapset nukkuu. Todella loistokapistus! Suosittelen. Minä olen käyttänyt sitä vaunuissa ja vaikka ja missä. Kesällä mökilläkin oli ihanaa kun lapset nukkui sisällä niin sai itse rauhassa grillata ulkona eikä tarvinnut juosta sisällä vahtimassa. Varsinkin kun lapset olivat ihan pieniä.
Jatkanpa tästä puuhasteluja. Oikein hyvää ja rauhallista joulua!
Zeldatar 28+6
Nyt on sitten kaikki nauhoitukset katsottu digiboxilta... :) Kerrankin oli aikaa. Poika taas päiviksillä ja minä voin sillä aikaa keskittyä kaikessa rauhassa palstailuun. Illalla lähdemme viemään loput joulukortit ja paketit kummilapsille ja kavereille. Kunhan toi mies tuolta töiltään saapuu...
Anoppikin kävi tuomassa lahjat (en päästänyt sisälle saakka kun olivat oleet kolme päivää vasta vatsataudissa). Hän toi myös karjalanpiirakoita. Odotinkin niitä jo vesi kielellä. Joko ne olivat vähän epäonnistuneet tai sitten mä olen tulossa kipeäksi. Sillä ne ei todellakaan olleet niiin hyviä, mitä anopin piirakat yleensä. Mälsää!! Toivottavasti en ole tulossa kipeäksi, se ei olisi yhtään hauskaa!! :)
Masuun ei mitään kummallista, taaskaan! Mulla on tällä hetkellä vyötärönympärys 105 cm. Eli jättimasu on todellakin. Edellisestä mittauksesta on kasvanut vain muutaman sentin... Huh! Itseasias vähän pelkäsin tulevia lukemia. Minäkin olen varmaan mieletön tankki maaliskuussa!! :)
Pikkuinen on alkanut potkimaan tuonne oikean puoleisten kylkiluiden alle... Tuntuu välillä todella inhottavalle.
Minäkin muuten katsoin sen Mtv3.doc- ohjelman eilen. Oli todella kivaa katseltavaa!! Ihan ihmeellistä miten kaikki voi lähteä niin pienestä ja sitten kehittyä soluista ihmiseksi!! :)
Mutta nyt pitänee kuitenkin mennä laittamaan pesukone päälle!!
Hanna
G;
Joulua vietetään miehen kanssa kotosalla, iltapäivällä käydään anoppilassa viemässä paketit ja sielläpäin haudoilla, illemmalla sitten oman kylän hautuumaalla ja sitten saunotaan ja ahdetaan massut täys kinkkua..kunpa oliskin mahdollista kasvattaa itse se kinkku - ehkä vielä jossain välissä onkin, mies ei kyllä taitais sitä pystyä syömään (ellei olis sattumoisin v-mäinen sika :) ).
Täälläkin alkaa olla kaikki kohdallaan, just vikat imuroinnit huitasin ja siitäkös selkä innostu taas vihlomaan..täytyy ottaa tuolta taas sauvakävelykeppi ja jumpata sen kanssa josko auttas.
Tänään jaksettii koiran kanssa taas reilun 2km:n lenkki ja mä oon jo siitäkin tosi ylpee :) Jos vielä lähtis hiljaksee tassuttamaa miestä vastaan kun se tulee töistä autolla.
Aateltiin tuoda jo huomenna joulukuusi sisään - tänään käytiin se metsiköstä hakemassa..saas nähdä mitä kaikkea mä oon unohtanu, tortut on jo syöty ja piparitkin on tainnu kadota..mut ei niitä tee kyllä mielikään..ja missähän ne joulukuusen koristeet onkaan..saati kuusen jalka!
Huomenna iltasella ajattelin lämmittää leivinuunin (sen puoleen täällä onkin nyt niin pirun viilee taas) ja tyrkätä kinkun uuniin yöks..onneks isossa uunissa lämpö kuitenki sen verran nopeesti laskee ettei pitkässäkään ajassa kinkku pala. namnam..toivottavasti muuten mittari toimii..pitääkin tarkistaa het nyt.
HYVÄÄ JOULUA kaikille teille jotka ette enää ehdi koneelle, viettäkää rauhallinen ja herkullinen joulu..ja pitäkää itsenne kunnossa!!!
Tappert ja Pukkeliini - me palataan taas areenalle kun tässä ehditään :)
Niin, eiliset pinot luin jo eilen ja koitan nyt muistella, että mitäs kaikkea sieltä löytyikään..
Ainakin tuo Tappertin toivoma ja niin monien täydentämä lista on hyvä juttu. Tosin mielipideasioista ei voi kiistellä eli ois ehkä hyvä jättää ne moitteet sikseen. Pääasia, että jokainen odottaja sais kerättyä sellasen peruspakkauksen kotiin niitä tarvikkeita ja saa itse sitten vauva-ajan jälkeen todeta mikä oli turhaa ja mikä ei.
Kuten esim. meillä oli tää sinkkivoide. Ekalla tuli käytettyä, tokalla ei lainkaan tarvittu koko voidetta, mutta silti mulla se oli varuilla ja aion sen hankkia tälläkin kertaa. Ainahan noita avaamattomiakin pakkauksia voi kierrättää sitten toisille vauvanodottajille tai säästää seuraavaan lapseen, jos vaan päivämäärät riittää.. :)
Monella potki vaavi jo kylkiluihin. Mä vähän kaipaan sitä ilkeää tunnetta.. Mulla tuo masu kun on niin alhaalle pudonnut, että ei ole Herpun jalat lähelläkään kylkiluita. Jännityksellä odotan mitä sanovat äippäpolilla ens viikolla, kun ois taas supistuskontrolli. Mutta kyllä siellä masussa silti riittää vilskettä ja vilinää. Olo on oikeastaan helpottunut, kun ei ole masu enää tuossa ihan edessä. On siis helpompi hengittääkin ja sen sellasta. Henkisestihän se ei helpota yhtään.. Mittailin ympärysmittaakin silloin noin kk sitten. Meillä se oli 93cm ja kun mittasin toissa päivänä niin 94cm. Että näinpä sitä sitten muoto muuttuu eli mä säilynkin minimahana, jee! ;)
Minäkin se saattelin miehen jo kuudeksi töihin (eteiseen siis saatoin vaan), mut päätin jäädä ylös kökkimään. Lähdetään lasten kanssa kaupoille heti, kun vaan tuo meidän hypermarket avaa ovensa. Siellä menee runsaasti aikaa, kun on tuota ostettavaakin sen verran. Sen jälkeen mä en käännä edes nenääni kohti kauppaa ennenkö ens viikon torstaina! Hyi, mä voin niin pahoin, kun on ruuhkaa. :( Alkaa paniikkikohtausta pukata ja sitä koitan vältellä..
Kovasti jaksuja liitoskipuisille odottajille! Täällä itselläni eilen vähän selkää vihlaisi, mut tosiaan vähän. Ihmettelenkin, että miten näinkin pitkälle päässyt ilman, kun edellisistä käytin tukivyötä varmaan jo ennenkö masukaan näkyi! Mutta en valita, että sitä ei ole. :D Häpyluukipuja taas on sitäkin enemmän eikä nekään niin hurjan mukavia ole, mutta kyllä tässä pärjää.
Tässä juuri miehelle aamusella sanoin, että haluaako jo ryhtyä veikkailemaan, että milloin meidän Hermanni syntyy..? Molemmat, kun toivotaan, että pysyis sisällä mahdollisimman pitkään, mutta luoja yksin tietää miten käy.
Herranjee, Punkeli se vetelee niinkö fillarilla vielä?? Onko muita? Hulluja ootta! :D Minen varmaan taipuis ees koko pyörän selkään enää. Enkä kyllä mene kokeilemaankaan! Hih, mahtaiskohan ollakin parempi vaihtoehto häpyluun osalta, kun ois tukevasti kiinni satulassa..?
Höh.. Näemmä ois taas tuhatmiljoonaa asiaa kommentoitavana, mutta nyt on mentävä herättämään lapset aamupalalle. Ilkeä äiti! Eilen olivat innoissaan, että ihanaa, saavat nukkua pitkään.. Minä sitten toki muistutin, että mepäs lähdetään kauppaan het aamusta. Voitte arvata miten kiitollisia katseita sainkaan! ;) Mutta sanoin sitten, että Jee, saadaan sen jälkeen nukkua joka aamu niin pitkään, kun halutaan. Heh, mahtoikohan korvata sitä pettymystä yhtään..? :D
Kirjoitelkaahan te muutkin, kun tähän vähän tilaa vielä jää sittenkin.. ;) Ja hyvää viimeisiä päiviä nyt sitten jouluun. :)
Papu ja Hermanni 28 *pokspoks*